W porównaniu z poprzednimi latami zdecydowanie większy procent Polaków selektywnie zbiera w domu odpady opakowaniowe – wynika z badania przeprowadzonego dla Fundacji ProKarton przez Kantar. W tegorocznym badaniu deklaruje tak 77 proc. badanych, podczas gdy w 2019 roku było to 58 proc. respondentów. O 9 punktów procentowych wzrósł również poziom wiedzy na temat recyklingu kartonów po płynnej żywności, a ponad połowa badanych Polaków właściwie segreguje ten rodzaj opakowań do żółtego pojemnika, podczas gdy w zeszłym roku było to jedynie 28 proc.
2 marca 2020 roku funkcję prezesa Fundacji ProKarton objął Łukasz Sosnowski, ekspert w obszarze GOZ - gospodarki o obiegu zamkniętym (ang. Circular Economy), konsultant i założyciel firmy doradczej GOZ WORLD. Dotychczasowy prezes – Jan Jasiński, kończy swoją misję w Fundacji.
Fundacja ProKarton, zajmująca się promocją recyklingu kartonów po mleku i sokach, przyznała wyróżnienia dla Instalacji Komunalnych, które wybierają największe ilości kartonów po napojach w Polsce. Celem projektu jest docenienie tych sortowni, które realnie przyczyniają się do wzrostu stopy recyklingu kartonów po napojach, a co za tym idzie wzrostu poziomu surowca wtórnego, który jest odzyskiwany z tego rodzaju odpadów opakowaniowych. W trzech papierniach w Polsce odzyskuje się z kartoników dobrej jakości celulozę, z której powstaje tektura falista oraz papiery higieniczne.
Zagadnienie selektywnej zbiórki odpadów to od kilku lat jeden z najbardziej palących problemów społecznych, który jest szeroko omawiany przez samorządy i ekspertów, podejmowany przez organizacje rządowe i pozarządowe, często poruszany w mediach. Fundacja ProKarton postanowiła przyjrzeć się sprawie u podstaw systemu, czyli w regionalnych zakładach zajmujących się sortowaniem odpadów komunalnych, do których odpady, zarówno te posegregowane, jak i nieposegregowane, trafiają prosto z gminnych systemów zbiórki.
Mimo deklarowanej wysokiej świadomości na temat zasad segregacji odpadów opakowaniowych, to 40 proc. z nas w ogóle tego nie robi - wynika z badania Kantar TNS i fundacji ProKarton. Tylko co trzeci z nas wie też, do którego pojemnika wyrzucić karton po mleku czy soku.
Fundacja ProKarton, która na co dzień zajmuje się działaniami na rzecz poszerzanie wiedzy konsumentów na temat selektywnej zbiórki i recyklingu kartoników po płynnej żywności, została partnerem tegorocznej akcji „Let’s Clean Up Europe”, odbywającej się na terenie całej Europy. Wspólnie z organizatorami akcji „Śmieci skrzydeł nie mają”, podczas tegorocznych działań Fundacja będzie prowadzić akcje informacyjne podnoszące świadomość między innymi turystów przemierzających górskie szlaki, w kwestii unikania śmiecenia, segregacji odpadów przeznaczonych do recyklingu, ze szczególnym uwzględnieniem kartoników po mleku i sokach.
- Odpowiednie opakowanie produktów jest bardzo istotne, szczególnie jeśli chodzi o wyroby mleczarskie. Główną rolą opakowania jest w tym przypadku ochrona żywności. Nie bez znaczenia pozostaje także wygoda w ich użytkowaniu i konsumpcji oraz estetyka. Na rynku mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym konsumentem, dla którego liczy się nie tylko wygląd opakowania, ale także jego wpływ na produkt oraz na środowisko - informują eksperci Tetra Pak.
22 kwietnia obchodzić będziemy Światowy Dzień Ziemi, który jest jednym z najważniejszych z ekologicznych świąt. W trosce o dobro naszej planety Fundacja ProKarton kształtuje postawy proekologiczne zarówno wśród młodych, jak i starszych osób, poprzez prowadzenie cyklicznych działań edukacyjnych i informacyjnych.
- Obserwujemy, że rośnie liczba osób, które znają zasady segregacji odpadów i wprowadzają je w życie. Jest to zapewne w dużym stopniu efekt działań informacyjnych i edukacyjnych, które przekładają się na ugruntowanie codziennych nawyków Polaków w zakresie selektywnej zbiórki. Nie do przecenienia jest tu rola prawodawców - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton.
Na jakim etapie jest Polska i świadomość Polaków jeśli chodzi o potrzebę selektywnej zbiórki opakowań i dlaczego musimy segregować odpady - o tym rozmawiamy z Janem Jasińskim, prezesem Fundacji ProKarton.
-To, co w kwestii segregowania odpadów i konieczności ich recyklingu jest naturalne dla statystycznego mieszkańca Skandynawii czy Beneluksu, dla przeciętnego Kowalskiego już tak naturalne nie jest - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton.
Na jakim etapie jest Polska jeśli chodzi o selektywną zbiórkę opakowań i dlaczego musimy segregować odpady - o tym serwis www.portalspozywczy.pl rozmawia z Janem Jasińskim, prezesem Fundacji ProKarton.
- Wśród Polaków rośnie wiedza na temat zasad segregacji i selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych. W najnowszym badaniu Kantar TNS przeprowadzonym na zlecenie Fundacji ProKarton, 65 proc. badanych zadeklarowało, że wie jak prawidłowo segregować odpady opakowaniowe, podczas gdy w badaniu z kwietnia 2016 r. było to 60 proc. ankietowanych. Najlepiej rozpoznawanym i najczęściej zbieranym selektywnie odpadem wielomateriałowym w polskich gospodarstwach domowych są kartoniki po mleku i sokach. Jednak aż 45 proc. respondentów zapytana, gdzie wyrzuca konkretne rodzaje (frakcje) odpadów po opakowaniach wielomateriałowych przyznaje, że nie zwraca uwagi na kolor pojemnika.
Coraz częściej słyszy się o idei gospodarki o obiegu zamkniętym, której celem jest, mówiąc najprościej, zamknięcie cyklu życia produktu, do czego w głównej mierze przyczynia się recykling. Czy idea gospodarki o obiegu zamkniętym znajdzie podatny grunt w Polsce?
Według danych Fundacji ProKarton nawyki Polaków w kwestii segregacji odpadów zmieniają się na lepsze, ale potrzebna jest dalsza edukacja ekologiczna, ponieważ wciąż tylko 20 proc. odpadów z gospodarstw domowych zostaje poddana recyklingowi, w wyniku którego odzyskuje się surowce wtórne. Poziom selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych jest bardzo zróżnicowany jeżeli chodzi o konkretne wyniki osiągane przez gminy w Polsce.
Już od prawie dwóch lat w Polsce obowiązują nowe zasady odbioru odpadów. Tak zwana „ustawa śmieciowa” pozytywnie wpłynęła na nawyki Polaków – chętniej i częściej segregują odpady opakowaniowe. Jednak z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Fundacji ProKarton wynika, że więcej niż co piąty Polak nie segreguje odpadów, a 28 proc. ankietowanych nie wie, do jakiego pojemnika wrzucać zużyte kartony po mleku i sokach.
- Polityka zrównoważonego rozwoju jest w chwili obecnej jedną z najważniejszych przesłanek w procesie definiowania strategii biznesowej dla większości firm, w tym również dla firm działających w otoczeniu przemysłu spożywczego - mówi Jan Jasiński, prezes zarządu Fundacji ProKarton.
- Kartony po mleku i sokach to bardzo wartościowy surowiec wtórny. Popyt na nie wśród polskich recyklerów systematycznie wzrasta. Ale jeszcze 7 lat temu praktycznie nie prowadzono w Polsce żadnych działań w zakresie zbierania i recyklingu odpadów po tego typu opakowaniach - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Jan Jasiński, prezes zarządu Fundacji ProKarton.
- Kartony do płynnej żywności są wykonane głównie z celulozy, która pochodzi z drewna. Włókno celulozowe stanowi od 70-85 proc. ich masy. Producenci kartonowego materiału opakowaniowego (popularnych „kartoników" do mleka i soków) podjęli świadomą decyzję o wyborze takiego właśnie materiału bazowego pochodzącego ze źródeł, które nigdy się nie wyczerpują, ale mogą być stale odnawiane przez samą naturę. Dlatego mówimy, że karton jest odnawialny z natury - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Jan Jasiński, prezes zarządu Fundacji ProKarton.
- Polski rynek kartonów do płynnej żywności ma duży potencjał wzrostu, co wynika nie tylko z prostego porównania "zużycia" kartonów na głowę mieszkańca w Europie Zachodniej i w Polsce, ale także ze wzrostu świadomości społecznej odnośnie zalet kartoników, w tym przede wszystkim rozwojowi dbałości o właściwe odżywianie się - w kartoniki jest przecież pakowana nisko przetworzona i wartościowa żywność, taka jak soki i mleko - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Michał Rosa, prezes zarządu Fundacji ProKarton.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!