Alternatywy dla odzwierzęcych produktów szturmem podbijają polski rynek. Nabiał roślinny kupuje prawie 30 proc. polskich gospodarstw domowych, a "mięso" na bazie roślin już co dziesiąte gospodarstwo - wynika z danych GfK Polonia, opublikowanych w piątkowej "Rzeczpospolitej".
W pierwszym półroczu br. Polacy odwiedzali sklepy o 12% rzadziej niż przed rokiem. Mniejszą frekwencję nadrabialiśmy jednak pełnymi koszykami. Dzięki temu w relacji rok do roku średnia wartość jednorazowych zakupów realizowanych przez polskie gospodarstwa domowe wzrosła aż o 20%. Takie dane płyną z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Sklepy stacjonarne, które chcą utrzymać zaufanie klientów, muszą zadbać o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewnić szybką, bezinwazyjną obsługę. Konsumenci oczekują m.in. ograniczenia kontaktów do minimum. W innym przypadku część z nich na dobre może przenieść się do kanału e-commerce - to wnioski z najnowszego raportu „Wpływ COVID-19 na rynek FMCG” opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Już co czwartą złotówkę wydawaną na FMCG w Polsce przejmują osiedlowe sklepy sieciowe, czyli małoformatowe sklepy sieciowe oraz supermarkety. Segment ten rośnie w Polsce w tempie 4,6% rdr i pod względem wartości sprzedaży ustępuje już wyłącznie dyskontom. A może być jeszcze lepiej, bo potencjał wzrostu osiedlowych sklepów (proximity) wciąż jest ogromny - wynika z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
W grudniu Polacy wydają o ok. 20 proc. więcej pieniędzy na zakupy spożywcze niż podczas innych miesięcy w roku. Polscy konsumenci przeważnie wiedzą, co chcą kupić i coraz rzadziej decydują się na zakupy pod wpływem impulsu. Chcąc jednak jak najwięcej zaoszczędzić, często dają się skusić na promocje. Takie dane płyną z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
- Zauważyliśmy, że rośnie segment gospodarstw "żyjących chwilą" i "elastycznych", które chcą jeść zdrowo, ale nie drastycznie. Polega to na tym, że chcemy być fit, zdrowi i sprawni, ale niekoniecznie zdrowi w rozumieniu dietetyków. Zauważyliśmy też, że maleje segment konsumentów, którzy konsekwentnie żyją zdrowo i chcą być "bliżej natury" np. segregując śmieci - mówił Grzegorz Mech, Strategic Insight Manager w GfK Polonia podczas VI Kongresu Rybnego
- 98,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce kupuje ryby. Dzieje się tak pomimo tego, że w sieci przeczytamy mnóstwo negatywnych opinii na temat ryb, np. że "karp został wprowadzony na stoły katolików przez PZPR” - mówił Grzegorz Mech, Strategic Insight Manager w GfK Polonia podczas VI Kongresu Rybnego.
Black Friday, Cyber Monday i zakupy świąteczne to dla detalistów oraz producentów ostatnia prosta w handlowym maratonie roku. Ze względu na rosnący udział zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych na tym etapie istotną rolę odegra kanał sprzedaży online, z każdym rokiem coraz ważniejszy element w strategii omnichannel – wynika za badań firmy GfK.
Zdrowe odżywianie to stały trend w postawach Polaków, jednak ponad jedna piąta polskich gospodarstw domowych wciąż odżywia się niezdrowo – wynika z raportu GfK poświęconego identyfikacji zwyczajów zakupowych w zakresie zdrowego i ekologicznego odżywania.
W 2018 roku w 28 krajach członkowskich Unii Europejskiej nominalny wzrost obrotów w stacjonarnym handlu detalicznym wyniesie 2,1 proc. Jednakże trendy w poszczególnych analizowanych krajach znacząco się różnią. Faktyczny wzrost przewidywany jest dla krajów takich jak Francja, Hiszpania i Węgry. W kilku krajach, niski wzrost niwelowany będzie nieznacznym wzrostem inflacji – to wnioski z nowego badania GfK dotyczącego handlu detalicznego w Europie w 2018 r.
Wskaźnik rekomendacji Net Promoter Score (NPS) dla sieci handlowych, określający stopień lojalności klientów, najwyższe wartości osiągnął w przypadku sklepów sieci Biedronka i Lidl – wynika z badania GfK Polonia. Na kolejnych miejscach znalazły się sieci Tesco i Kaufland.
- Millenialsi i "Henryki" wysoko cenią sobie jakość rozumianą jako produkty nieprzetworzone, zdrowe, eko. Tego szukają i nie są skłonni do pójścia na kompromis. Jeśli produkty nie są odpowiedniej jakości to po prostu z nich rezygnują - mówił Łukasz Bielewicz, Business Development Manager w GfK Polonia podczas sesji tematycznej "Pokolenie millenialisów, Henryków, XYZ – nowe style zakupowe konsumentów" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2017.
Według prognoz GfK, w 2017 r. w Unii Europejskiej obroty w handlu wzrosną o 1,4 proc. Po wyłączeniu rynku Wielkiej Brytanii ze wspólnoty, obroty sektora handlu detalicznego wzrosną o 2,2 proc. W Polsce prognozowany wzrost ma wynieść 5,3 proc.
W 2016 roku siła nabywcza dla handlu detalicznego Polaków wyniosła okrągłe 89 mld euro. Blisko 43 proc. z tej sumy Polacy przeznaczyli na artykuły spożywcze – wynika z najnowszych badań firmy GfK.
Statystyczny Polak w kuchni jest zachowawczy i preferuje polską kuchnię tradycyjną. Mimo że blogi, programy telewizyjne i czasopisma o tematyce kulinarnej wydają się być wszechobecne, Polacy podchodzą do nowych pomysłów, czy też trendów w gotowaniu, bardzo ostrożnie. Z badania GfK „Polska na widelcu, czyli zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, że w kuchni jesteśmy tradycjonalistami i to na wielu płaszczyznach.
Wygodne życie, niezależność, fascynacja technologiami, szukanie adrenaliny. Zarazem mieszkanie na kredyt i obawa o utratę statusu. Oto Henryk lub Henryka (z ang. Henry: High Earner Not Rich Yet), przedstawiciele grupy społecznej, rosnącej w siłę światopoglądowo i konsumencko. Na Zachodzie znanej od lat, w Polsce zbadanej przez GfK Polonia i Clue PR po raz pierwszy. Czym charakteryzuje się grupa, która za chwilę może stać się tak wyczekiwaną w Polsce wyższą klasą średnią? - czytamy w raporcie GfK.
Uważni współcześni konsumenci pragną przejrzystych i stałych cen. Szczególnie, że to jednocześnie często konsumenci internetowi, których od dostępu do porównywarki cenowej dzieli odległość jednego kliknięcia - informuje GfK w raporcie.
W Polsce funkcjonuje około 107 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych. Struktura handlu detalicznego wskazuje na stosunkowo niski udział kanału nowoczesnego (hipermarketów, supermarketów i dyskontów), który wynosi 6 proc. w ujęciu ilościowym w skali Polski. Analiza struktury handlu detalicznego wskazuje na duże zróżnicowanie regionalne pod względem liczby sklepów - wynika z badania GfK.
Z danych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że w okresie od listopada 2015 do października 2016 roku, polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakup produktów z kategorii warzyw konserwowych 1,25 mld zł. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego kwota ta wzrosła o niemal 4 proc. W ujęciu ilościowym odnotowano spadek o 1,5 proc. do poziomu 229 mln kg - informuje GfK.
Rynek dezodorantów kupowanych przez polskie gospodarstwa domowe jest wart w ujęciu rocznym prawie 721 mln złotych, a jego wielkość wynosi ponad 8,7 mln litrów. W porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu rynek ten zanotował dwuprocentowy spadek wartościowo, natomiast wolumenowo nie odnotowano zmiany.
Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii dań chłodzonych kwotę ponad 1 mld zł, co oznacza wzrost o 14,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
- Od kwietnia systematycznie rośnie intensywność zakupów grilli, akcesoriów do grillowania i żywności dedykowanych tego typu rekreacji. Najwięcej grilli i akcesoriów kupowanych jest w maju, sezon zaś kończymy w sierpniu. Porównując dane na temat zakupów w dwóch ostatnich latach obserwowany jest kilkunastoprocentowy wzrost liczby zakupionych urządzeń. Podobny trend występuje w zakresie akcesoriów - wynika z danych z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!