Myślę, że sytuacja, z którą mamy obecnie do czynienia przyspieszy trochę trend polegający na odejściu od dużych formatów. Moim zdaniem, formaty największe będą miały teraz najtrudniej, bo klienci niechętnie będą tam chodzić. Myślę, że najlepiej z tego kryzysu wyjdą te sieci, które mają atrakcyjną lokalizację i duże marże – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy&Operations, PwC.
Od miesiąca żyjemy w zupełnie nowej rzeczywistości, którą trudno było przewidzieć i się do niej się przygotować. Koronawirus zmienił właściwie wszystko w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Handel w ostatnich latach rósł w siłę za sprawą korzystnej koniunktury i zwyżkującej konsumpcji. Ale to już historia. Jak przedstawia się w tym szczególnym okresie sytuacja branży spożywczej i odzieżowej? Jakie wyzywania staną przed detalistami, kiedy pandemia się skończy? Na te pytania odpowiedział Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy&Operations, PwC.
Tesco Polska jest w ciągłym procesie zmian. Ostatni pomysł sieci to przebudowa największych hipermarketów w Polsce do formatu tzw. hipermarketu kompaktowego, który funkcjonował będzie obok istniejącego formatu supermarketów. Czy to pomoże w drodze do rentowności?
Tesco Polska w ramach restrukturyzacji sieci handlowej planuje przebudować największe hipermarkety w Polsce do formatu tzw. hipermarketu kompaktowego, który funkcjonował będzie obok istniejącego formatu supermarketów. – Ta decyzja wydaje się jedyną możliwą drogą dla Tesco w Polsce – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Grzegorz Łaptaś, Partner w zespole Strategii PwC.
Rocznie Polacy kupują ok. 145 mln kg ciastek za ok. 2,6 mld zł - wynika z raportu PwC. Oznacza to, że średnio zjadamy ok. 3,8 kg tych słodyczy, dla porównania w Wielkiej Brytanii to 13,6 kg, we Włoszech - 10,5 kg a we Francji - 7,6 kg.
Dobra sytuacja na rynku pracy i polityka społeczna rządu przekładają się korzystnie na dochody i konsumpcję gospodarstw domowych. Sprzyja to wzrostowi wydatków na żywność i powinno mieć korzystne oddziaływanie na branżę spożywczą – przewiduje Rzeczpospolita.
Herbapol zaczął walkę o rynek czarnej herbaty. Firma wprowadziła na sklepowe półki zarówno herbaty premium, jak i ekonomiczne. Ambicje lubelskiej spółki są spore. Chce zagrozić pozycji lidera w kategorii herbat premium - marce Lipton - podaje Rzeczpospolita.
O kondycji sklepów niezależnych w Polsce, systemach zakupowych Polaków, przyszłości hipermarketów i dwóch scenariuszach dla polskiego hurtu mówi w wywiadzie dla serwisu portalspożywczy.pl Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.
Dla polskiego rynku hurtowego realne są dwa scenariusze. Albo Eurocash będzie rósł i stanie się dominującym podmiotem na rynku handlu spożywczego, albo powstanie konkurencyjny podmiot z jakiejś formy współpracy pomiędzy mniejszymi hurtownikami, który stworzy dla Eurocashu przeciwwagę - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.
Nie jest dziś jasne, co może być unikalną przewagą hipermarketów. Dotychczasowe funkcje tego typu obiektów są przejmowane przez dyskonty w połączeniu ze sklepami osiedlowymi - uważa Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.
Rozwój dyskontów w Polsce paradoksalnie wspiera handel drobnopowierzchniowy. Model, w którym to hipermarkety odgrywały większą rolę, był dla handlu drobnopowierzchniowego bardziej zabójczy - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.
Po przejęciu Reala przez Auchan rynek nie spodziewa się dalszych fuzji na rynku hipermarketów. Zostało na nim zaledwie trzech graczy. W segmentach mniejszych sklepów polski rynek wciąż jest bardzo rozproszony. Eksperci prognozują przejęcia wśród sieci supermarketów. Dyskonty na razie łączyć się nie będą, bo wszystkie sieci rozwijają się dynamicznie.
Ostatnie półtora roku było trudnym czasem dla branży FMCG w Polsce. Kryzys gospodarczy, który rozpoczął się na świecie pod koniec roku 2008, dotknął polskich konsumentów z pewnym opóźnieniem. Dobrze widać to w danych o zatrudnieniu i zarobkach, bezpośrednio związanych ze skłonnością konsumentów do wydawania pieniędzy na artykuły codziennego użytku. Kryzys sprawił, że wzrosty sprzedaży kategorii FMCG za rok 2010 były najsłabsze od wielu lat - uważa Grzegorz Łaptaś, project manager w Roland Berger Strategy Consultants.
Według danych firmy D&B Poland z czerwca br. dla producentów żywności wartość zaległych płatności wzrosła (r/r) o 3 proc. do 220,5 mln zł. Zdaniem ekspertów odpowiadają za to firmy handlowe notujące w większości gorsze wyniki sprzedaży niż rok temu - informuje „Rzeczpospolita".
Semeniuk: dane o kilkudziesięciu tysiącach otwartych lokali są zatrważające
Drobimex debiutuje na rynku zamienników mięsa
Prezes Indykpolu o "czeskich półkach": To czysty trumpizm
Prezes Polskiego Mięsa: Wieprzowina i drób pozwalają szybko i zdrowo tracić na wadze
InPost wyceniony na 7-8 mld euro, przedział cenowy w ofercie publicznej to 14-16 euro/akcję
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!