Rok 2019 jest kolejnym, w którym ani branża spożywcza ani sektor handlu detalicznego nie mogły narzekać na brak interesujących wydarzeń. Przejęcia, upadłości, zmiany legislacyjne, afery spożywcze. Oto nasz subiektywny wybór dziesięciu ważnych wydarzeń.
Ostatnie duże transakcje na rynku napojów pokazują, że jest to ważny i atrakcyjny segment rynku spożywczego. Eksperci są zgodni - w najbliższym czasie możemy spodziewać się kontynuacji trendu konsolidacyjnego.
Hortex / Jurajska oraz Ustronianka / Hoop... W ciągu zaledwie trzech dni ogłoszono dwie duże transakcje w kategorii napojów. Choć motywy tych przejęć były różne - to zdaniem Łukasza Targoszyńskiego z kancelarii Baker McKenzie - jeszcze w tym roku możemy się spodziewać kolejnych transakcji na tym rynku.
Z tej okazji Hoop Cola wprowadziła nowy wariant coli o smaku krówki i zaprosiła wszystkich do udziału w promocji konsumenckiej „Prześlij gwiazdkę i spełniaj marzenia”. To konkurs, w którym codziennie można wygrać aż 1000 zł. Już 21 zwycięzców zostało nagrodzonych. W puli nagród nadal jest 28 000 zł – codziennie jedna z osób biorących udział w zabawie wygrywa 1000 zł.
Stabilny wzrost w Czechach oraz na Słowacji, rozszerzenie działalności w rejonie Adriatyku, nowe marki w portfolio grupy, rozwój sieci barów sałatkowych i fresh barów UGO oraz działania naprawcze na rynku polskim, to podsumowanie zeszłego roku grupy. Wskaźnik EBITDA utrzymał się na zeszłorocznym poziomie 1,1 mld CZK. W porównaniu z 2015 rokiem, w 2016 roku obroty spadły o 2,7%, co było spowodowane zmianą modelu biznesowego zapoczątkowaną w Polsce.
Kofola ČeskoSlovensko, po zatwierdzeniu prospektu emisyjnego ze skutkiem na 20 listopada 2015 roku przez Narodowy Bank Czech, przeprowadzi ofertę publiczną nie więcej niż 275.000 akcji nowej emisji. Ponadto CED Group S.à r.l., jeden z głównych akcjonariuszy Kofola i spółka należąca do Polish Enterprise Fund VI, któremu doradza Enterprise Investors, zaoferuje nie więcej niż 1,9 mln akcji istniejących (w zależności od wystąpienia zadowalającego popytu i możliwości osiągnięcia satysfakcjonującej ceny), co łącznie daje do 2 175 000 akcji objętych ofertą.
Kofola ČeskoSlovensko a.s. z siedzibą w Ostrawie nabyła w dniu 15 października 2015 r. 26.053.895 akcji, stanowiących 99,5951 proc. kapitału zakładowego Kofola SA z siedzibą w Kutnie. Dodatkowo, Kofola SC wcześniej posiadał także 53.985 akcji spółki, co stanowiło 0,2064 proc. w kapitale zakładowym spółki. W wyniku nabycia posiada łącznie 26.107.880 akcji, stanowiących 99,8015 proc. Teraz spółka z Ostrawy zażądała przymusowego wykupu akcji spółki od mniejszościowych akcjonariuszy Kofola SA, reprezentujących 0,1985 proc. kapitału zakładowego po cenie 57 zł za akcję - podano w komunikacie.
- Rynek soków NFC to dla nas segment perspektywiczny. Wpisuje się on w prozdrowotne trendy żywieniowe, które są dominującym nurtem w produkcji żywności, a w tym napojów w Polsce i na świecie - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Patrycja Giurko, Marketing Manager Hoop Polska.
Fabrizio Gavelli, szef spółki Żywiec Zdrój, jest zadowolony z sytuacji na rynku wody. Pod względem wartości od lipcowych upałów rynek urósł o 8 proc. Sam lipiec przyniósł 14 proc. wzrost, co może przełożyć się 1 proc. dynamikę w skali roku. Jak informuje Puls Biznesu, na rynku wody jest duży potencjał wzrostu.
W miniony piątek (19 czerwca 2015 r.) Kofola podpisała umowę dotyczącą nabycia 100 proc. akcji spółki WAD Group ze słowackiej Bratysławy, zajmującej się produkcją wód mineranych. O transakcji Kofola poinformowała w poniedziałek rano w komunikacie.
Kofola rozważa przeprowadzenie wtórnej oferty publicznej akcji. Na SPO może składać się zarówno emisja nowych, jaki i sprzedaż istniejących akcji - podała spółka w komunikacie. SPO może obejmować ofertę publiczną w Czechach, a także w Polsce lub na Słowacji oraz ofertę prywatną w tych i innych krajach.
- Współpraca z dyskontami to nie tylko produkcja, ale także logistyka. Sieci te kładą duży nacisk na te procesy i chcemy się rozwijać z naszymi partnerami w tym segmencie - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Simona Novakova, prezes zarządu Hoop Polska.
- Rok 2014 był ważnym kamieniem milowym dla Grupy Kofola i pokazał, że grupa jest dobrze przygotowana do sprostania obecnej sytuacji makroekonomicznej. Skorygowany zysk netto grupy wyniósł 44,1 mln zł, co stanowi wzrost o 33,4 proc. rok do roku. W związku z tym wynik gospodarczy grupy był najlepszy od pięciu lat - podsumowuje ubiegły rok Jannis Samaras, prezes zarządu Kofola SA.
- Sytuacja na rynku surowcowym ustabilizowała się w ostatnim czasie, ale ich ceny nadal nie są zadowalające dla producentów napojów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Martin Mateas, prezes zarządu Hoop Polska.
- Polski handel opiera się na rynku tradycyjnym i trzeba podchodzić do tego segmentu z szacunkiem. Obecne tam spółki mają właścicieli, którzy całe swoje życie przeznaczyli na rozbudowę biznesu i poświęcili temu dużo czasu. My mamy tam mocny udział i chcemy wspierać polskie małe sklepy - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Martin Mateas, prezes zarządu Hoop Polska.
- Cały czas mamy plany związane z sektorem HoReCa, ale czekamy na odpowiedni moment - na pewno nie przedstawimy oferty w najbliższym czasie. W Czechach i na Słowacji już od dawna bardzo aktywnie działamy w tym sektorze, a w Polsce wciąż czekamy na odpowiedni moment - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Martin Mateas, prezes Hoop Polska.
- Hoop Cola już długi czas zajmuje trzecią pozycję w segmencie coli w Polsce. Oczywiście zawsze istnieje szansa na prześcignięcie wicelidera, którym obecnie jest PepsiCo, ale wymaga to kilku lat ciężkiej pracy oraz inwestycji w brand. Jest to jednak duża różnica udziałów - zarówno wartościowych, jak i wolumenowych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Martin Mateas, prezes zarządu spółki Hoop Polska.
Ekspert: Branże mleczarska i mięsna muszą skuteczniej odpierać ataki Sylwii Spurek
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Zamienniki mięsa, czyli komu odjechał pociąg?
Ekstradycja Henryka K. coraz bliżej?
KRD-IG: Zakaz reklamy mięsa i mleka to działanie na szkodę interesu Polski i UE
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!