Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.
REN, dystrybutor mrożonek i lodów w trzecim kwartale roku obrotowego zwiększył sprzedaż o 15 proc. do 200 mln zł. Dzięki dokapitalizowaniu na sumę 80 mln złotych zapowiada realizację projektów rozwojowych.
- Saga dotycząca sprzedaży Horteksu przeżywa swoją kolejną odsłonę, związaną tym razem z determinizmem finalizacji inwestycji przez fundusz Argan Capital. Mniej, czy bardziej intensywne próby poszukiwania formuły wyjścia z tej inwestycji przez właściciela ponawiane są od lat, by nie powiedzieć dekad. Zawsze z tym samym skutkiem. Przy czym argumentem rozstrzygającym jest nie tylko poziom cenowy potencjalnej transakcji, ale nade wszystko stała marginalizacja udziałów rynkowych firmy, a co za tym idzie spadek jej wartości - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company.
- Embargo Rosji na import mrożonych owoców i warzyw dotyczy również naszej spółki. Dlatego zmieniliśmy nasz model funkcjonowania na rynku rosyjskim, bo w dalszym ciągu chcemy funkcjonować tam z marką Hortex. Dla nas potencjał rynku rosyjskiego jest ogromny i nie zamierzamy z niego rezygnować. Zwłaszcza, że żaden inny rynek nie jest w stanie, w krótkim czy nawet w średnim terminie, go zastąpić - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
- W ostatnich miesiącach nastąpił gwałtowny spadek zamówień na wyroby wytwarzane przez oddział w Rykach, co jest związane z wprowadzeniem przez Federację Rosyjską embargo na import większości mrożonych warzyw i owoców. W tej sytuacji utrzymywanie w oddziale w Rykach zatrudnienia na obecnym poziomie groziłoby generowaniem nadmiernych kosztów, pogłębianiem strat finansowych i mogłoby zagrozić stabilności finansowej całej Grupy Hortex - mówi Beata Łosiak, rzecznik prasowy Grupy Hortex.
Hortex Holding poprawi całoroczne wyniki finansowe. Przychody wzrosną w roku obrotowym zakończonym w maju 2013 roku wobec 740 mln zł w 2012 roku m.in. dzięki odbudowie sprzedaży i udziałów na rynku rosyjskim, jednak grupie może nie udać się osiągnąć sygnalizowanych wcześniej 800 mln zł.
- Wyniki ostatnich miesięcy pokazują, że rynek SNN zaczyna się powoli odbudowywać - zanotowano wzrosty w porównaniu z analogicznymi okresami w latach ubiegłych. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy rynek urósł kilka procent - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
- Może nasi właściciele nie są agresywnie nastawieni do dużych inwestycji i wejścia w dużej skali w nowe kategorie, ale też nie ma presji, aby z tej inwestycji wychodzić - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
- W mojej ocenie zmiana struktury organizacyjnej Grupy Hortex i podział na trzy spółki (sokową, mrożonkową i marketingową) jest dobrym - choć nie nowym dla Horteksu - ruchem z punktu widzenia controllingu i zdefiniowania centrów zyskowo-kosztowych. Może być także kolejnym działaniem przygotowującym wyjście dotychczasowego właściciela z akcjonariatu grupy kapitałowej lub jej części, choć wcale nie musi - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, ekspert rynku, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago.
Jak dowiedział się portalspozywczy.pl, Grupa Hortex zmienia strukturę organizacyjną. Podział zakłada docelowe powstanie trzech spółek: sokowej (Hortex Holding SA), mrożonkowej (Ortika Polska Sp. z o.o.) oraz marketingowej (Hortex Marketing Services Sp. z o.o.) promującej markę Hortex oraz świadczącej usługi dla dwóch pierwszych.
- Rynek mrożonych warzyw i owoców pozostaje stabilny ale z racji i niskiego spożycia mrożonek w Polsce - mamy nadzieję na jego dalszy rozwój tej kategorii. Kreujemy nowe trendy - wprowadzamy innowacyjne produkty, ciekawe połączenia smaków, staramy się także edukować konsumentów odnośnie zalet mrożonek - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
Nasycenie rynku, rosnące ceny surowców oraz coraz silniejsza pozycja marek własnych sieci handlowych nie sprzyja rozwojowi rynku soków, nektarów i napojów (SNNN). Jednak czołowi producenci stale inwestują i liczą na "lepsze czasy". Co więcej, według nich rynek SNNN w Polsce, mimo zahamowań, ma większy potencjał niż w krajach UE.
W Polsce Hortex umocnił swoją pozycję na stale rosnącym rynku mrożonych warzyw i owoców. - Natomiast sytuacja na rynku rosyjskim nadal pozostaje trudna. Kryzys gospodarczy w ostatnich latach spowodował znaczący spadek spożycia i zmianę struktury kategorii mrożonek, dużą rolę zaczęły odgrywać na nim tanie produkty na wagę, tzw. luzy. Dlatego też eksport Horteksu do Rosji ukształtował się na poziomie tylko nieznacznie wyższym niż przed rokiem - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
- W obecnej sytuacji mogą zyskać producenci polskich produktów markowych cieszących się dużym zaufaniem konsumentów, gdyż dla konsumenta to właśnie marka jest gwarancją jakości i daje mu poczucie bezpieczeństwa - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Beata Łosiak, PR manager Hortex Holding.
- Fundusz Argan zainwestował w Hortex w 2006 r. i nie była to inwestycja na 2-3 lata. Od początku było wiadomo, że fundusz chciał się zaangażować na dłużej. Jednak obecnie wyceny firm nie odzwierciedlają ich rzeczywistej wartości i dlatego nasi właściciele podchodzą do tematu sprzedaży Horteksu spokojnie - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
- Rok 2010 był rokiem bardzo wysokich cen surowców krajowych (warzywa i owoce). Wynikało to z niskich zbiorów w kraju i za granicą połączonych z utrzymywanymi na niskim poziomie - ze względu na koszty ich finansowania - zapasami oraz wysokim popytem w stosunku do podaży - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.
Grupa Hortex Holding, jeden z wiodących polskich producentów soków, nektarów i napojów oraz największy polski producent mrożonych warzyw i owoców, wdrożył najnowszą wersję rozwiązania mobilnego firmy Asseco Business Solutions, a dokładnie program Mobile Preselling.
Grupa PTWP SA, wydawca magazynu Rynek Spożywczy oraz portali portalspozywczy.pl i dlahandlu.pl, wspólnie z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji przyznała po raz pierwszy firmom z branży żywnościowej nagrody "Dobry produkt - wybór ekspertów".
- Zarząd koncentruje się obecnie na rozwoju obu części biznesu, tzn. zarówno części mrożonkowej jak i sokowej. Analizujemy sytuację na rynku i pojawiające się możliwości inwestycyjne, jednak w chwili obecnej nie prowadzimy żadnych wiążących negocjacji w sprawie przejęć - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Maciej Gajewski, rzecznik Horteksu.
- Przyglądamy się rynkowi, badamy możliwości akwizycji i poszerzenie oferty, czyli analizujemy możliwości w segmentach zbliżonych do naszego podstawowego biznesu tj. soków i mrożonek - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu Holding.
- Ostatni rok nie był to łatwy dla naszej spółki, m.in. ze względu na kryzys na naszym największym rynku eksportowym w Rosji, gdzie w ciągu dwóch lat konsumpcja mrożonek spadła o ok. 25 proc. Nie pomógł też szereg niesprzyjających zjawisk na rynku krajowym m.in. spowolnienie gospodarcze oraz nieszczęścia tego roku, gdy ciężka zima, katastrofa smoleńska oraz powódź wyraźnie zmniejszyła aktywność konsumentów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu Holding.
Nie uważamy, aby możliwości rozwoju rynku soków, a tym bardziej mrożonek zostały wyczerpane. Oba rynki w roku 2009 odnotowały wzrost o kilka punktów procentowych i w naszej opinii będą nadal rosły - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes Hortex Holding.
- W dalszym ciągu wyroby tzw. funkcjonalne stanowią margines. Nie sądzę, by rozbudowa oferty o takie produkty wpłynęła na rozpoznawalność naszej marki - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Kurpisz, prezes spółki Hortex Holding.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!