Pierwszy wniosek z nowej sytuacji jest taki, że konsumujemy mniej produktów mlecznych poza domem. W ostatnich latach spożycie produktów mlecznych poza domem rosło, podczas gdy ich konsumpcja w domach obniżała się. Praca zdalna i nauczanie zdalne oraz restrykcje nałożone na gastronomię doprowadziły do odwrócenia tych trendów- powiedział Jakub Olipra, ekonomista, Departament Analiz Makroekonomicznych, Credit Agricole Bank Polska podczas sesji „Mleczarstwo – branża, która nie może się zatrzymać” na Internetowym Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
– Kierowanie się pomocą doraźną ukierunkowaną na zasadzie PKD jest kłopotliwe, bo niektórych pomoc może nie dotyczyć jak w przypadku firm pana Piotra czy pana Adama, bo stworzyli za dużo miejsc pracy i teraz pomoc im się nie należy, bo mają za duże firmy. To jest absurdalne – powiedział Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe, w trakcie debaty Quo vadis, polska gastronomio? #HorecaTrendsTalks w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Bardzo trudno jest czasami rozróżnić prawdziwe, autentyczne trendy od tzw. ściem marketingowych. Analizując polski rynek możemy zawsze posiłkować się innymi rynkami dla uzyskania pełniejszego obrazu - mówiła Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
Za nami Internetowe Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które odbyło się w dniach 3-4 listopada 2020 r. Zapraszamy na materiał wideo - skrót całego wydarzenia. Retransmisje debat dostępne są w portalach: portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, horecatrends.pl i na stronie frsih.pl.
– Moim zdaniem powinien pojawić się nowy format restauracji, bo być może nie jest to ostatni lockdown, który przechodzimy. I byłoby absurdalne, żeby kolejny raz nas zamykać. Trzeba wypracować model, który będzie bezpieczny – powiedział Tadeusz Müller, food concept director, właściciel Make Me Food w trakcie debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio? w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Jako eksporter netto produktów mleczarskich sami nie możemy sobie pozwolić na żadne formy protekcjonizmu. Jeżeli chcemy eksportować, to sami musimy grać fair, w przeciwnym razie nie możemy tego oczekiwać od innych krajów – powiedział Jakub Olipra, ekonomista, Departament Analiz Makroekonomicznych, Credit Agricole Bank Polska podczas sesji „Mleczarstwo – branża, która nie może się zatrzymać” na Internetowym Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
- Jedno jest pewne – jeść będziemy zawsze - dlatego sektor spożywczy jest „covidoodporny” a cała branża spożywcza bezpieczna i perspektywiczna – takie wnioski płyną z debaty „Innowacje w czasach koronawirusa. Co z nadziejami start-upów?”, która odbyła się 3 listopada w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Pandemia koronawirusa i jej wpływ na gospodarkę oraz na sektor rolno-spożywczy to temat, który zdominował tegoroczne Forum Rynku Spożywczego i Handlu. I po raz pierwszy w historii Forum odbyło się zdalnie. O tym jak radzi sobie branża spożywcza z nowymi wyzwaniami rozmawialiśmy podczas dwóch dni Internetowego Forum z ekspertami, praktykami i analitykami. Dziś przedstawiamy część drugą najważniejszych i najciekawszych opinii z Forum.
O różnicach pomiędzy pierwszą a druga falą pandemii podczas Internetowego Forum Rynku Spozywczego i Handlu mówiła Anna Podkowińska-Tretyn, dyrektor generalna Everli Poland. - Teraz jesteśmy na zupełnie innej płaszczyźnie. Wszyscy mieliśmy świadomość, że będzie druga fala i przygotowaliśmy się do niej. Sytuacja w e-grocery nieco się uspokoiła, wzrosty sprzedaży nie są już tak intensywne, jak wiosną. Wynika to też z tego, że konsumenci mają coraz większy wybór - retailerzy bardzo rozwinęli działalność.
- Umiemy brać sprawy w swoje ręce i zarządzać kryzysami oraz szybką zmianą. Poza kwestią przygotowania fabryk, przejścia na online i zdalnym zarządzaniem - wielkich wyzwań w czasie pandemii nie mieliśmy jako branża spożywcza - potwierdził Marian Owerko, przewodniczący RN Bakalland podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
– Przez pandemię ludzie zaczęli więcej gotować. Wzrosły ceny żywności i ludzie zaczęli bardziej szanować jedzenie i ono się mniej marnuje – powiedziała Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go w Polsce, w trakcie debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio? podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Polska ma około 30 proc. nadwyżki mleka. Jeżeli to mleko miałoby pozostać w kraju, to bałbym się powiedzieć, jaka musiałaby być cena mleka dla rolników. To byłaby katastrofa - powiedział Peter Knauer, prezes i dyrektor generalny Hochland Polska podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
Młodsze podniebienia, które generują większe zapotrzebowanie na nowinki, również takie „odjechane”, to coś w czym Polska jest podobna do pozostałych rynków - mówiła Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
– Co wszyscy zauważyliśmy w tym pierwszym okresie pandemii, to niepowodzenie w rozmowach z rządem. Zebraliśmy się w dosyć niedużej grupie stołecznych restauracji i przekazaliśmy list otwarty do rządu, żeby pokazać potrzeby gastronomii, żeby rząd miał świadomość, co jest potrzebne gastronomii. Pozostało to bez odzewu – powiedział Tomasz Czudowski, współwłaściciel stołecznych lokali Alewino i Restauracja Forty podczas debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio?, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
– Tarcza okazała się dla mnie zgubna, bo musiałem dopłacić i tak połowę wynagrodzeń i utrzymywać później. Dużo więcej wydałem z kasy spółki niż będąc beneficjentem pomocy rządowej. W tej chwili mam kłopot co zrobić z pracownikami przed drugim lockdownem – powiedział Piotr Niemiec, prezes Gastromall Group, w trakcie debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio? podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Podczas Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu odbyła się debata pt. "Mleczarstwo – branża, która nie może się zatrzymać". Paneliści rozmawiali o aktualnej sytuacji sektora nabiałowego, o nowych trendach, w tym o roślinnych zamiennikach produktów mlecznych.
– Może nie tyle co nie spodziewaliśmy się powtórki z wiosny i rozwoju samego wirusa, ale na pewno spodziewaliśmy się konsultacji rządowych. Minęło 6 miesięcy, żeby porozmawiać na ten temat, a takich konsultacji nie było. To jest niepokojące dla nas restauratorów, że nikt z nami nie rozmawiał o tym, co będzie z naszym sektorem podczas drugiego lockdownu – powiedział Maciej Żakowski, współwłaściciel sieci Orzo, w trakcie debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio? w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
- W czasie pierwszych dni lockdownu, który miał miejsce w marcu 2020, zauważyliśmy że zakupy bez wychodzenia z domu są dostępne jedynie dla wybrańców. Nie ukrywam, że jesteśmy dzieckiem COVID-19, jako firma technologiczna stwierdziliśmy, że mamy możliwości, żeby coś z tym zrobić - mówił Sebastian Wróbel, CEO, ClickCollect.io, podczas panelu "Innowacje w czasach koronawirusa. Co z nadziejami start-upów?" w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Zgadzam się, że powinniśmy więcej myśleć, jakie dodatkowe benefity dany produkt powinien musi dać, ale nie zapominając o ważnej rzeczy – o smaku - powiedział Peter Knauer, prezes i dyrektor generalny Hochland Polska podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
Mleko może być bez laktozy i bez tłuszczu nadal może nazywać się mlekiem – mówiła Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
- Branża rolno-spożywcza dzięki swojej odporności na kryzysy może wrócić dość szybko do stanu sprzed pandemii, ale istnieje niebezpieczeństwo, że będzie odporna także na przyszłość. Obecna sytuacja jest szansą dla sektora, który powinien wykorzystać ten czas na innowacje i zmiany - oceniła Aleksandra Niżyńska, Project Manager in CEE, EIT Food.
- Pandemia wymusiła na gastronomii ukłon w stronę takich form sprzedaży jak delivery, click&collect czy pick-up. Wielu gastronomów zrozumiało jednak, że to nie jest chwilowa zmiana, ale trwały trend, ponieważ sytuacja pandemiczna zostanie z nami raczej dość długo, dobudowanie więc nowej nogi biznesowej wydaje się być niezbędne - mówił Krzysztof Kaliciński, konsultant, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, trener biznesu, coach podczas debaty pt. "Zarządzanie w "zdalnych" czasach. Wyzwania liderów" w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Pandemia przyspieszyła tempo zmian w stylu życia ludzi na całym świecie, a przed producentami żywności postawiła nowe wyzwania. O tym jak sobie z nimi radzić rozmawialiśmy podczas dwóch dni Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu - z ekspertami, praktykami i analitykami.
Trend roślinny, który coraz mocniej obserwujemy, na pewno nie jest zagrożeniem dla produktów mlecznych, gdyż nie mówimy tutaj o masowym konsumencie. Ale nadal jest to grupa konsumentów rosnąca. Zatem produkty roślinne są ciekawym uzupełnieniem rynku i od tego nie uciekniemy. Na półce sklepowej jest miejsce na oba rodzaje produktów - mówiła Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
Głównym problemem w rozwoju eksportu mleka jest możliwość przetransportowania naszych produktów do innych rejonów świata. Mogą pojawić się różne obostrzenia, tak było w marcu, gdy nasze kontenery stały na redach w różnych częściach świata i nie było wiadomo co z nimi zrobić. To była wielka niewiadoma – powiedziała Małgorzata Wysocka, członek zarządu, Polish Dairy, podczas debaty "Mleczarstwo – branża, która nie może się „zatrzymać”, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2020.
Pierwszym wyzwaniem pandemii było więc utrzymanie produkcji, logistyki i eksportu - w końcu żywności nie da się produkować zdalnie. Bardzo szybko musiano dostosować zakłady do nowego reżimu sanitarnego i obostrzeń z tym związanych. Kiedy już udało się to opanować i dostarczyć towary do sklepów, które działały jednak z trochę mniejszą przepustowością, zaczęto zastanawiać się co będzie dalej – jakie długofalowe skutki przyniesie koronawirus w sektorze spożywczym? O tym dyskutowaliśmy podczas debaty pt. Zarządzanie w 'zdalnych' czasach. Wyzwania liderów w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
- Zmiany nawyków żywieniowych i większą świadomość konsumentów zapowiadano już wcześniej. Koronawirus tylko to przyspieszył - mówił prezes Hortimeksu Mateusz Kowalewski, który był prelegentem sesji "Zarządzanie w „zdalnych” czasach. Wyzwania liderów" w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Rok 2020 okazał się wyjątkowo trudny dla gastronomii. W marcu z powodu pandemii na ponad dwa miesiące zamknięte zostały lokale dla gości. Obecnie mamy drugi lockdown. O gastronomii w czasie pandemii rozmawialiśmy podczas debaty #HorecaTrendsTalks w trakcie Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!