Rynek niemiecki można uznać za trudno dostępny. Co więcej, w Niemczech polska marka nie ma, poza kilkoma wybranymi branżami, dobrej pozycji i renomy. Zatem odniesienie sukcesu na rynku niemieckim jest dla polskich firm zadaniem trudnym. Dodatkowo w ostatnich latach można zauważyć tendencję do wprowadzania w RFN barier pozataryfowych. Można zatem stwierdzić, że rynek niemiecki zaczyna stawać się również rynkiem protekcjonistycznym, co wiąże się z ryzykiem ograniczania możliwości współpracy gospodarczej między Polską a Niemcami - czytamy w raporcie Klubu Jagiellońskiego "Nowa współzależność
Perspektywy rozwoju polsko-niemieckiej współpracy gospodarczej".
Aplikacja "Pola" wychodzi ze smartfonów. Już niedługo jej symbol będzie widoczny na opakowaniach produktów spożywczych. Znak towarowy będą mogli uzyskać wyłącznie producenci z polskim kapitałem, niebędący częścią zagranicznych koncernów - poinformowali twórcy aplikacji z Klubu Jagiellońskiego.
W pociągach PKP Intercity, zamiast Nałęczowianki, serwowana jest woda Ostromecko - poinformował Klub Jagielloński, który zorganizował akcję #PolskaWoda, w ramach której przekonywał decydentów kolei, by w pociągach Polskich Kolei Państwowych serwowana była woda polskiej firmy.
Jak zauważył Klub Jagielloński, choć podmioty realizujące kolejowe oraz lotnicze przewozy pasażerskie w Niemczech, Hiszpanii, Włoszech czy Wielkiej Brytanii dbają o promocję swoich rodzimych produktów spożywczych, w ofercie gastronomicznej LOT i PKP Intercity próżno szukać polskich produktów.
- Dobre dane dot. deficytu sektora rządowego i samorządowego zawdzięczamy w dużej mierze sytuacji na rynku pracy, która skutkuje wyższymi wpłatami na fundusz ubezpieczeń społecznych - tak najnowsze dane GUS skomentował dla PAP Bartłomiej Biga z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
Dla realizacji Strategii Morawieckiego bardzo ważna jest ciągłość w polityce gospodarczej państwa. To naturalne, że zmieniają się opcje polityczne, natomiast bardzo istotne jest to, by była pewna ciągłość planowania i realizowania celów gospodarczych - mówi PAP Mariusz Trojak.
Trend prozdrowotny jest obecnie jednym z najsilniejszych trendów w Polsce. Wiąże się on m.in. z unikaniem mięsa, nabiału, konserwantów, glutenu, laktozy, cukru i soli. Polacy patrzą z zaciekawieniem na produkty wegańskie, superfoods oraz mikroalgi. Według przedstawicieli handlu trendy te dotyczą głównie osób zamożnych z terenów miejskich – wynika z debaty „Handel odpowiada na trendy: patriotyzm zakupowy, zdrowa żywność, convenience”, która odbyła się 18 października 2016 r. podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Trend patriotyzmu konsumenckiego jest skorelowany z trendem prozdrowotnym i jest to domena klienta zamożnego i wielkomiejskiego - mówił Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego w trakcie debaty: "Handel odpowiada na trendy: patriotyzm zakupowy, zdrowa żywność, convenience" podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2016.
O patriotyzmie, do którego jako pierwsze zachęcały w Polsce zagraniczne sieci handlowe oraz o tym, czy pamięć o historii przekłada się nad Wisłą na codzienne decyzje zakupowe mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z twórców aplikacji konsumenckiej Pola.
- Patriotyzm zakupowy występuje wtedy, gdy konsument, mając do dyspozycji dwa podstawowe wskaźniki rynkowe: cenę i jakość, jest gotów dorzucić do tego trzecie kryterium: patriotyzm i na jego podstawie zmienić swoją decyzję zakupową w stosunku do tego, co mówią mu pierwsze dwa - mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i współtwórca konsumenckiej aplikacji Pola.
- Gdyby ktoś chciał zarabiać na Poli mógłby robić bardzo dużo ciekawych rzeczy. Nam zależy jednak na wiarygodności. Nie chcemy żeby ktoś miał poczucie, że aplikacja powstała i zyskała popularność po to żeby firma X wyświetlała tam swoje reklamy- mówi Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i współtwórca konsumenckiej aplikacji Pola.
- Do niedawna panował u nas stereotyp „chemii z Niemiec”, a więc przekonanie, że wszystko co zagraniczne jest lepsze jakościowo. Natomiast obecnie marki wracają do podkreślania swojej polskości - mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z twórców aplikacji "Pola".
- Patriotyzm gospodarczy Polaków wzrasta, więc dostrzeżenie tej tendencji przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zasługuje na pochwałę. Niestety zarówno zaproponowana definicja „polskiego produktu”, jak i racjonalność i skuteczność ustawowej regulacji w tym zakresie budzą poważne wątpliwości - ocenia Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego.
- Myślimy o rozwiązaniu, które pozwoli na pozyskiwanie informacji na temat usług i handlu. Chodzi o to aby znajdując się w danej lokalizacji móc znaleźć najbliższą polską kawiarnię albo polskiego fryzjera, a niekoniecznie międzynarodową sieciówkę - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z pomysłodawców aplikacji Pola.
- Gdy wystartowaliśmy w listopadzie 2015 r. opatrzonych informacją było 50 proc. zeskanowanych towarów z pierwszego tygodnia. Obecnie jest to ponad 80 procent. Bazę aktualizujemy w odpowiedzi na popularność danego produktu, np. jeśli coś zostało zeskanowane 200 razy to dodajemy to szybciej niż towar, który pojawił się trzy razy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z pomysłodawców aplikacji Pola.
W walce z wyłudzeniami VAT ważniejsze niż zmiany w prawie są działania prokuratury i służb specjalnych. Podatek wyłudzają bowiem zorganizowane grupy przestępcze, a luka w VAT to 30-40 mld zł rocznie - mówi PAP ekspert ds. podatkowych z Klubu Jagiellońskiego Radosław Piekarz.
- To paradoks, że w pierwszej kolejności do polskiej tradycji i chęci sięgania przez polskich konsumentów po polskie produkty zaczęły się odwoływać zagraniczne sieci handlowe. To właśnie one jako pierwsze przeprowadziły badania, które wykazały, że w ten sposób mogą pozyskać klientów - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z pomysłodawców aplikacji Pola.
- Polacy chcą kupować polskie produkty i wiedzą, że jest ich na półkach sklepowych całkiem sporo. Problemem jest brak wiedzy w tym obszarze, zwłaszcza pozyskanie informacji o tym, czy dana marka lub firma jest polska czy zagraniczna - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z pomysłodawców aplikacji Pola.
- Postawa polegająca na kupowaniu produktów krajowych jest bardzo silna na Zachodzie. W przeciwieństwie do Polski nie było tam jednak zjawiska zachłyśnięcia się produktami importowanymi, co dopiero z czasem zaczęło się zmieniać. Tymczasem w Niemczech nikt nie musi tego nazywać patriotyzmem konsumenckim, bo jest to naturalna postawa konsumenta. - mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z twórców aplikacji "Pola".
Ekspert: Branże mleczarska i mięsna muszą skuteczniej odpierać ataki Sylwii Spurek
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Zamienniki mięsa, czyli komu odjechał pociąg?
Ekstradycja Henryka K. coraz bliżej?
KRD-IG: Zakaz reklamy mięsa i mleka to działanie na szkodę interesu Polski i UE
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!