Wbrew wcześniejszym ostrzeżeniom Warsaw Enterprise Institute, rząd przyjął projekt nowelizacji VAT, który zakłada podniesienie VAT z 5% na 23% dla napojów owocowych o zawartości naturalnego soku min. 20%. Teraz projekt zmian matrycy VAT trafił pod obrady Sejmu i od posłów zależy czy szkodliwe dla sadowników, producentów i konsumentów przepisy wejdą w życie.
Planowane podwyżki VAT do 23 proc. na napoje owocowo-warzywne osłabią kondycję wielu sadowników, rolników oraz producentów soków. Uderzy to również po kieszeni konsumenta, zaczniemy też pić więcej napojów owocowych ze sztucznymi ulepszaczami. Takie wnioski płyną z analizy Instytutu Staszica, poświęconej skutkom planowanego wprowadzenia wyższej stawki VAT na soki owocowe oraz niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi co najmniej 20 proc.
- Widzimy możliwość kompromisu i zastosowania do nektarów, które są wymienione w tzw. dyrektywie sokowej, pośredniej stawki VAT w wysokości 8 proc. Dyrektywa ta jest stosowana przez przemysł przetwórczy, stanowi więc także obiektywne kryterium podziału. To moim zdaniem rozsądny kompromis, który jednocześnie odpowiada na uwagi producentów - poinformował wiceminister finansów Filip Świtała.
- Nektary stanowią najmniejszą część w strukturze spożycia (12%), a napoje z dodatkiem soku owocowego aż 50%, więc propozycja Ministerstwa finansów 8% VAT dla nektarów i 23% VAT dla napojów w żaden sposób nie niweluje negatywnych skutków zmian, czyli m.in. spadku
zapotrzebowania polskiego przemysłu napojowego na owoce i warzywa (co odbije się
negatywnie na polskich sadownikach), czy obciążenia konsumentów, którzy za wysokiej
jakości napoje owocowe będą musieli zapłacić znacznie więcej - uważa Julian Pawlak, prezes zarządu KUPS.
Może być wypracowane rozwiązanie przewidujące objęcie 5-proc. stawką VAT soków, 23-proc. napojów i 8-proc. nektarów; wyliczane są skutki finansowe takiego rozwiązania - powiedziała w środę podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Teresa Czerwińska.
Jesienią br. Ministerstwo Finansów zapowiedziało małą rewolucję w zakresie stawek VAT. Przedsięwzięcie uzasadniono – całkiem logicznie – że podatek ten jest skomplikowany, stawki ustalane nielogicznie, nierzadko bez przekonującego uzasadnienia. Mimo zapewnień, że porządek z VAT nie oznacza ukrytych podwyżek stawek podatkowych, planowane zmiany mogą uderzyć bezpośrednio w polskich producentów.
Proponowana przez Ministerstwo Finansów podwyżka stawki VAT na nektary i napoje owocowe lub warzywne z 5% do 23% będzie odczuwalna nie tylko przez polskich producentów, ale również rolników i sadowników. Zmiana stawek VAT na napoje zmniejszy zapotrzebowanie branży na owoce nawet o 190 tys. ton.
Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.
Marka Tymbark startuje z kampanią telewizyjną, w której przenosi nas w czasie do roku 1967, kiedy to w miasteczku Tymbark opracowano pierwszą w Polsce recepturę nektaru z czarnej porzeczki. Z okazji 50-lecia tego wydarzenia Tymbark wprowadził też dwie nowości. Produkt pojawił się w dwóch nowych wydaniach smakowych: Czarna Porzeczka-Mango i Czarna Porzeczka-Banan.
Fortuna – znana marka soków, nektarów i napojów – obecna na rynku od 1991 r., promuje soki 100% i nektary w butelkach PET o pojemności 1 l. Od 19 grudnia 2016 aż do końca roku będzie je można zobaczyć w spotach sponsorskich w TVN i TVN24. Twarzą kampanii jest Kasia Kowalska, z którą marka nawiązała współpracę jesienią 2016 r.
Chociaż w 2015 roku segment soków, nektarów i napojów owocowych swoją wartością nadal nie przewyższył roku 2010, kategoria ta została oceniona dość pozytywnie przez firmy z branży – podaje KPMG w raporcie „Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce”. Duże szanse rozwoju ma zwłaszcza podkategoria NFC (not from concentrate).
Z badań firmy Nielsen wynika, że w ubiegłym roku na napoje bezalkoholowe Polacy wydali 12,4 mld zł, czyli o 3,5 proc. więcej niż w 2013 roku. Wzrosła też sprzedaż w litrach – o 2,8 proc. Blisko połowę (48 proc.) całego rynku stanowi woda. Pod względem wartości prym wiodą napoje gazowane, które stanowią ponad 30 proc. rynku (blisko 3,9 mld zł). W 2014 roku wartość ich sprzedaży wzrosła o 0,4 proc.
Blisko dwie trzecie Polaków wie, że sok składa się w przynajmniej 85 proc. z owoców oraz nie zawiera sztucznych aromatów, barwników czy konserwantów - wynika z sondażu TNS Polska. Ankietowani potrafią odróżnić napoje, większe trudności sprawia zdefiniowanie nektarów.
Zaledwie 17,5 litra soku rocznie wypija statystyczny Polak, co oznacza tylko 48 ml dziennie. Tymczasem w Skandynawii dzienne spożycie soków to 200 ml na osobę, czyli tyle, ile zalecają dietetycy - mówi dyrektor KUPS Barbara Groele.
W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku wielkość zakupów kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych wyrażona w litrach wyniosła ponad 960 mln. W porównaniu do analogicznego okresu w latach poprzednich rynek kategorii zanotował 1,5-procentowy wzrost w ujęciu wartościowym i niemal 0,5-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym - podała agencja GfK.
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Tetra Pak , Polacy piją soki dla smaku, przyjemności i dla zdrowia. Jedna trzecia respondentów przyznaje, że dokonuje wyboru konkretnego produktu dopiero przy sklepowej półce, a karton z zamknięciem pozostaje w tej kategorii opakowaniem deklarowanym jako najczęściej kupowane.
- Obecna sytuacja sprzedażowa w branży soków, nektarów i napojów owocowych jest dość optymistyczna. Po kilku sezonach ostrych spadków - nawet dwucyfrowych - mamy obecnie wartościowe kilkuprocentowe odbicie porównując 12 miesięcy rdr. Udało się to osiągnąć przy osłabieniu pozycji marek własnych. To bardzo rzadkie zjawisko, że rynek zaczyna rosnąć przy jednoczesnym spadku sprzedaży private labels, co oznacza, że producenci produktów brandowych są beneficjentami tych zmian - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice.
Soki, nektary i napoje owocowe to kategoria napojów, która kurczy się ilościowo najmocniej w ciągu ostatnich trzech lat. Co prawda w ubiegłym roku kategoria ta urosła wartościowo, ale oznacza to, że konsumenci kupili mniej, ale drożej. Powodem był wzrost cen surowców - czytamy w Gazecie Wyborczej.
- Planujemy rozwijać się w kategorii soków, napojów i nektarów, bardzo szczegółowo przyglądamy się okazjom, które na tym rynku się pojawiają. Jeśli chodzi o całą kategorię SNN to 2011 r. był brutalnym rokiem spadku wartości i konsumpcji, 2012 r. pozwolił na odbicie, więc 2013 r. nie powinien być negatywny - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Marek Sypek, prezes grupy Agros Nova.
Kryzys nie ominął branży napojów bezalkoholowych. Szczególnie spada popyt na te najdroższe, czyli soki i nektary. Minimalne wzrosty widać w sprzedaży napojów gazowanych. Wyraźnie natomiast rośnie sprzedaż wody, w ostatnim czasie nawet o 10 proc. rocznie. Sytuacja w Polsce i tak jest jednak lepsza niż w państwach europejskich, które boleśniej odczuły skutki spowolnienia gospodarczego.
Piwo i półlitrówki beneficjentami podatku od "małpek"
Goodvalley: Walka o klimat nie może polegać na zakazie reklamy mięsa
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Polpig: Propozycje Sylwii Spurek służą głównie promocji jej osoby
Podatek cukrowy w praktyce (analiza)
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!