Producenci coraz bardziej interesują się rynkiem produktów gotowych chłodzonych. Pojawiają się na nim coraz bardziej skomplikowane wyroby. W 2012 roku rynek detaliczny produktów chłodzonych warty był 400 mln zł, z czego największy udział miały pierogi. Jego wartość rośnie w tempie dwucyfrowym - informuje Puls Biznesu.
Grupa Makarony Polskie w I kwartale 2012 roku odzyskała rentowność. W drugiej połowie roku spółka spodziewa się dalszej poprawy wyników w związku m.in. z zakończeniem procesu restrukturyzacji oraz realizacją nowych kontraktów - poinformował Paweł Nowakowski, prezes zarządu Makarony Polskie.
Polacy wydają rocznie 300 mln zł, aby kupić butelki syropów malinowych, wiśniowych, porzeczkowych albo miksu smaków wymyślonych przez producentów. Według badań firmy Nielsen (luty 2011 - styczeń 2012) rocznie wypijamy ponad 34 mln litrów syropów - podaje serwis Wyborcza.biz.
Spółka Makarony Polskie wchodzi w segment żywności funkcjonalnej. Testowe partie makaronów z dodatkiem kwasów omega 3 i omega 6 trafiły na rynek w grudniu ubiegłego roku, a do końca tego roku mogą być już dostępne w szerokiej dystrybucji. Spółka deklaruje, że jeśli produkty spodobają się konsumentom, rozważy wprowadzenie takich dodatków we wszystkich swoich makaronach.
Spółka Makarony Polskie ocenia, że w ciągu 3-5 lat sprzedaż makaronów pod markami własnymi sieci handlowych będzie stanowić 50 proc. całego rynku makaronów w Polsce. Obecnie, według danych firmy Nielsen, na które powołuje się spółka, udział ten ilościowo wynosi niemal 41 proc.
Grupa Makarony Polskie szacuje, że w drugiej połowie roku może osiągnąć 10 proc. rentowności EBITDA oraz 3 proc. rentowności netto. W poprawie wyników ma pomóc przeprowadzana restrukturyzacja, w ramach której spółka planuje m.in. przeniesienie produkcji z zakładu w Płocku do Rzeszowa.
Prezes Makaronów Polskich Paweł Nowakowski mówi w wywiadzie dla serwisu www.portalspozywczy.pl o sytuacji na rynku makaronów, zainteresowaniu przejęciami oraz spodziewanych marżach w 2012 roku.
Rynek zbóż już od kilku lat jest bardzo niestabilny. Wpływ na tę sytuację ma szereg czynników: kryzysy największych gospodarek świata i związana z tym niepewność na rynkach finansowych, nasilające się zjawisko spekulacji surowcami rolnymi, niestabilność czynników pogodowych. W tej sytuacji starają się odnaleźć młyny, producenci kasz, czy makaronów.
Grupa Makarony Polskie koncentruje się obecnie na poprawie rentowności, jednak nie odkłada całkiem planów akwizycyjnych. - Cały czas podtrzymujemy zainteresowanie przejęciami we wszystkich segmentach, w których prowadzimy działalność: w makaronach, przetworach owocowo-warzywnych, daniach gotowych - mówi prezes spółki Paweł Nowakowski w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.
Popyt na makarony zależy między innymi od jego ceny. - Myślę, że przy zachowaniu stabilności na rynku surowców możliwy jest wzrost popytu w tym roku - mówi prezes Makaronów Polskich Paweł Nowakowski w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.
Niestabilność cen surowców, w tym mąki i jaj, była w ostatnim czasie największą trudnością dla producentów makaronów. - W tym roku spodziewamy się większej stabilności. Wydaje nam się, że w tej chwili większy jest potencjał spadku cen surowców niż wzrostu - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl prezes Makaronów Polskich Paweł Nowakowski.
Makarony Polskie szacują, że koszty trwającej w spółce restrukturyzacji mogą obciążać wyniki jeszcze w pierwszym półroczu 2012 roku. Natomiast w drugim półroczu spółka spodziewa się powrotu do marż, które osiągała na początku 2010 roku.
Spółka Makarony Polskie potwierdza, że w czwartym kwartale powinna osiągnąć zysk. Także w kolejnych kwartałach spółka spodziewa się poprawy wyników, w czym ma pomóc między innymi zawieranie długoterminowych kontraktów na dostawy surowca, dające możliwość zabezpieczenia ceny.
Ceny masy jajecznej - surowca do produkcji makaronu - wzrosły o około 50 proc. - informuje prezes Makaronów Polskich Paweł Nowakowski. Spółka spodziewała się wzrostu na poziomie 25-30 proc. - Jeśli na tendencja się utrzyma, będziemy zmuszeni w przyszłym roku podnosić ceny produktów z dodatkiem jaj - mówi prezes.
Spółka Makarony Polskie w tym roku po raz drugi w swojej historii zanotuje stratę netto na koniec roku. Spółce zaszkodziły wysokie ceny surowców, w tym owoców. Firma zakończyła cykl podwyżek swoich produktów oraz wdraża program oszczędnościowy, co już przynosi rezultaty, choć nie pozwoli zniwelować całkowicie straty, która powstała po trzech kwartałach.
Grupa Makarony Polskie wypracowała w ciągu 9 miesięcy 2011 r. 166,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 49 proc. względem analogicznego okresu 2010 roku. W tym okresie grupa odnotowała stratę netto w wysokości 2 mln zł w porównaniu do zysku na koniec analogicznego okresu roku ubiegłego wynoszącego 2,3 mln zł.
"Od początku 2011 r. wyniki spółek przetwórstwa spożywczego pozostają pod presją wysokich cen surowców, co zdecydowanie wpłynęło na pogorszenie ich rentowności. Rosnące ceny żywności spowodowały ograniczenie popytu, co dodatkowo nasiliło konkurencję w branży" - komentuje Paweł Nowakowski, prezes Makaronów Polskich.
Sposobem na spekulacje na rynku surowców nie są rozwiązania administracyjne, ale zacieśnienie współpracy między producentami, przetwórcami i dystrybutorami żywności. - Przy coraz większym spożyciu żywności i zmniejszającym się stosunku zapasów do konsumpcji, będziemy przedmiotem dużych spekulacji, których na pewno nie uda się wyeliminować przez kolejne ograniczenia administracyjne - mówił Prezes Makaronów Polskich Paweł Nowakowski podczas IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!