9 marca 2021 • 10:00-12:00
PARTNERZY DEBATY1 stycznia br. zaczął obowiązywać podatek od sprzedaży detalicznej. Od początku danina budziła w branży duże kontrowersje. Rządowi po kilkuletniej batalii z unijnymi instytucjami udaje się ją wprowadzić właśnie teraz, w trakcie pandemicznego kryzysu, wraz z paroma innymi podatkami w tle. Zapytaliśmy ekspertów,jakie skutki przysienie to posunięcie.
Podatek od sprzedaży detalicznej mają również płacić firmy, które ponoszą straty, a ich podstawowa działalność została wstrzymana w wyniku wprowadzonych obostrzeń. Wielu przedsiębiorstwom grozi upadłość, dlatego apelujemy o zawieszenie poboru podatku od sprzedaży detalicznej - informuje Konfederacja Lewiatan.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje do rządu o przyjęcie dwunastomiesięcznego moratorium na wszelkie nowe obciążenia, w tym przede wszystkim te o charakterze podatkowym i parapodatkowym, takie jak np. podatek cukrowy, czy podatek od sprzedaży detalicznej. - Polski biznes musi mieć szansę na przetrwanie i odbudowanie się po kryzysie spowodowanym epidemią. Jeśli nowe obciążenia mu to uniemożliwią, skala negatywnych skutków gospodarczych może być w tej chwili trudna do przewidzenia, a ich koszt z pewnością wyższy, niż ten spowodowany odłożeniem w czasie nowych danin - podkreśla ZPP.
Resort finansów nie prowadzi prac w celu dalszego przedłużenia zawieszenia poboru podatku od sprzedaży detalicznej, zacznie on obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. - wynika z informacji przekazanych PAP przez Ministerstwo Finansów.
Nie ma zagrożeń czysto prawnych aby od 1 stycznia rozpocząć pobieranie podatku od sprzedaży detalicznej, czyli od sklepów wielkopowierzchniowych - powiedział w Senacie wiceminister finansów Jan Sarnowski.
Eksperci Szkoły Głównej Handlowej ostrzegają przed negatywnymi skutkami planowanego podatku od sprzedaży detalicznej. W opublikowanym Raporcie „Społeczno-gospodarcze skutki wdrożenia podatku handlowego” zwracają uwagę na skutki dla konsumentów – wzrost cen detalicznych i ograniczenie dostępności części asortymentu - informuje Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Rada Ministrów, po dyskusji, przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej bez autopoprawki oraz zdecydowała o skierowaniu go do Sejmu. Rząd musi się spieszyć, bo przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 .
Mateusz Morawiecki przedstawił Elżbiecie Witek projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Wejście w życie nowych przepisów spowoduje brak wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku handlowego za miesiące styczeń – czerwiec 2020 r.
Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka ocenia, że jeśli podatek od sprzedaży detalicznej zostanie wprowadzony, uczestnicy rynku będą musieli się dostosować, m.in. pod względem kosztów. Może być presja na wzrost cen - poinformowali przedstawiciele spółki.
Poselski projekt ustawy uchylającej ustawę o podatku od sprzedaży detalicznej został negatywnie oceniony przez Radę Ministrów. Wniesiono o niekontynuowanie prac nad ustawą. Rządzący w swoim stanowisku wskazali m.in. że sklepy należące do grupy dyskontów i supermarketów chętnie korzystają z technik optymalizacyjnych, co w praktyce przyczynia się do uiszczania podatku dochodowego w bardzo niskiej wysokości lub brak zapłaty tego podatku w ogóle.
Danina, która miałaby zastąpić zawetowany przez Brukselę podatek handlowy, przypominałaby kataster - wynika z informacji, do których dotarł money.pl. Byłaby naliczana od największych sklepów i uzależniona od metra kwadratowego, a nie od obrotów placówki. Pieniądze trafiłyby do samorządów, a nie do budżetu państwa. Na dodatek gminy same by decydowały, jak wysoką stawkę zapłacą Lidle i Biedronki.
Wprowadzenie dwóch stawek podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie - zakłada ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej, którą 30 lipca podpisał prezydent Andrzej Duda, a która wchodzi w życie 1 września br. Ustawa wywołała wiele kontrowersji i głosów sprzeciwu, a sklepy zastanawiają się, jak ominąć nowy podatek lub na kogo przerzucić jego ciężar.
Wprowadzenie dwóch stawek podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie - zakłada ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej, do której Senat w piątek nie wniósł poprawek.
Rządowa propozycja minimalnej stawki godzinowej dla pracujących m.in. na umowę zlecenie, wprowadzenie podatku od sprzedaży detalicznej, a także projekt utworzenia Rady Mediów Narodowych - m.in. tymi kwestiami ma zająć się Sejm na rozpoczynającym się we wtorek trzydniowym posiedzeniu.
Nie sądzę, że nadal możemy mówić o wzroście roli sieci handlowych. W mojej ocenie ta tendencja już powoli wyhamowała. Szczególnie jeśli mówimy o świeżych produktach spożywczych jakimi są nabiał, pieczywo czy mięso – powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Aleksandra Świerczyńska, prezes zarządu Milkpol SA.
Rząd na wtorkowym posiedzeniu zajmie się m.in. założeniami projektu budżetu państwa na rok 2017, a także projektem ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Ministrowie omówią też m.in. propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r.
Przy poprzedniej wersji podatku od handlu MF zakładało przychody 2-3 mld złotych rocznie, to już było niewiele; teraz zakłada się ok. 600 mln zł. Jaki jest sens uchwalania ogólnokrajowego podatku dla pozyskania rocznie tak małej kwoty? - mówi PAP Radosław Piekarz.
Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, po poprawkach natury prawno-legislacyjnej, będzie ponownie przedmiotem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów; w projekcie dopracowania z RCL wymagają bowiem kwestie definicyjne - poinformowało CIR w środę PAP.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!