Z najnowszego raportu pt. „DNA of Real Estate” za czwarty kwartał 2020 roku, opracowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że trwająca pandemia nadal wpływa na europejskie rynki nieruchomości komercyjnych, ale zauważalne są różnice pomiędzy poszczególnymi sektorami i regionami.
Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała II kwartał 2020 r. na rynku powierzchni handlowych w Polsce. W tym okresie do użytku oddano prawie 90 000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Głównie dominowały małe parki i centra handlowe.
Rynek handlowy mocno odczuwa skutki panującej epidemii koronawirusa. Optymistyczne prognozy z początku roku, związane z aktywnością deweloperską szybko zostały zweryfikowane. Co prawda, końcówka pierwszego kwartału 2020 to ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej w budowie, jednak do końca roku do użytku uda się oddać tylko ok. 140 tys. mkw. tej przestrzeni. To oznacza, że cały 2020 zamkniemy z aż 50% spadkiem względem 2019 roku – wynika z najnowszego raportu CBRE „Market View: rynek handlowy w Polsce w I kwartale 2020”.
W związku z rozpowszechnianiem się w Polsce wirusa COVID- 19 (koronawirusa) oraz wejściem w życie przepisów związanych z tą kryzysową sytuacją, w tym regulacji dotyczących wygaszenia najmów w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży pow. 2000 m2, należy zwrócić uwagę na problemy związane z brakiem możliwości prowadzenia działalności, które dotyczą również podmiotów korzystających z innych lokali niż objęte regulacjami dotyczącymi wygaszenia umów – mówi r. pr. Adam Puchalski, prawnik FILIPIAK BABICZ LEGAL.
Od początku stycznia 2020 r. Advanced Public Relations odpowiada za wszelkie działania komunikacyjne firmy Savills Investment Management w Polsce. Firma jest międzynarodowym menedżerem inwestycyjnym, który w skali globalnej zarządza nieruchomościami o wartości około 18,9 mld EUR.
W III kwartale 2019 roku sektor ten powiększył się o ok. 51 000 m kw., osiągając na koniec września 14,85 miliona m kw. – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland. Eksperci zwracają uwagę na ograniczoną wielkość nowej podaży, a co za tym idzie konieczność rozbudowy i remodelingu istniejących już obiektów. Pogłębiają się również różnice w wysokościach czynszów, w zależności od wielkości i jakości aktywów.
W związku ze spowolnieniem aktywności deweloperskiej w sektorze handlowym, w minionym półroczu w strukturze najmu dominowały renegocjacje, rozszerzenia i relokacje. Do użytku oddano około 170 tys. mkw. powierzchni usługowo-handlowej. Tym samym całkowite zasoby przekroczyły 12 mln mkw.
Castorama Polska, sieć sklepów budowlanych, zakupiła grunt inwestycyjny o powierzchni ok. 6 ha w Nowym Sączu. Teren jest przeznaczony pod zabudowę usługową, w tym handel wielkopowierzchniowy. Sprzedającego w transakcji reprezentowali eksperci z międzynarodowej agencji doradczej JLL.
Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 roku wyniosła około 420 000 m kw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc. do 14,7 mln m kw. Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 000 m kw. Natomiast około 60 000 mkw. oddanej powierzchni dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych - wynika z podsumowania firmy doradczej Cushman & Wakefield nt. rynku powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku.
Rynek, szczególnie w dużych miastach, dojrzał i w znacznej mierze nasycił się powierzchnią handlową - mówi Olivier Gérard Coester, członek zarządu Mayland Real Estate i szef projektów w Grupie Casino. - Towarzyszące temu rosnące wymagania polskiego konsumenta, postępująca utrata atrakcyjności funkcjonujących centrów handlowych oraz rosnąca rola handlu elektronicznego wymuszają rewolucję w tworzeniu koncepcji i późniejszej eksploatacji obiektów handlowych - dodaje.
W 2017 r. na polski rynek trafiło 360 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, o 15% mniej niż rok wcześniej. Większość nowej podaży (66%) powstała w ośmiu największych aglomeracjach. Tym samym na koniec 2017 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce przekroczyły 11,5 mln mkw. – podaje Colliers International.
Firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2017 r. Sektor osiągnął wyniki porównywalne do 2016 roku. W Polsce zadebiutowało 20 zagranicznych marek. Do użytku oddano ponad 330 000 mkw. w centrach handlowych. Wartość transakcji, których przedmiotem były nieruchomości handlowe przekroczyła 1,9 mld euro.
Według planów, budynek zrewitalizowanego Cedetu ma zostać oddany do użytkowania na początku drugiego kwartału 2018 roku. W obiekcie znajdzie się 15 tys. mkw. przestrzeni biurowej oraz 7 tys. mkw. powierzchni handlowej, które zostaną przeznaczone na wynajem. PropertyNews.pl podaje pierwszych najemców, którzy zdecydowali się na wejście do obiektu.
Na koniec czerwca 2017 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej (włączając tradycyjne centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu strip mall oraz centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosły 11,2 mln m2 GLA w 480 projektach handlowych - wynika z danych Polish Retail Research Forum.
Savills został wyznaczony na agenta wyłącznego parku handlowego Stalchemia w Siedlcach. To obiekt handlowy o powierzchni najmu 6 200 m kw., położony przy ul. Kardynała Wyszyńskiego w pobliżu dwóch arterii komunikacyjnych miasta. Deweloperem obiektu jest firma Budomatex.
Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej na koniec 2016 roku osiągnęły poziom blisko 14 mln mkw. Dominującym formatem na polskim rynku pozostają centra handlowe (73%), magazyny handlowe (18%), parki handlowe (8%) oraz centra wyprzedażowe (1%) - wynika z raportu „Rynek handlowy w Polsce”.
Inwestorzy z europejskiego sektora powierzchni handlowych kierują swoje zainteresowanie na rynki europejskie zlokalizowane poza głównym nurtem - wynika z raportu Savills, globalnego doradcy na rynku nieruchomości. Wartość inwestycji w sektorze powierzchni handlowych w Europie w okresie od pierwszego do trzeciego kwartału 2016 roku osiągnęła 33,3 mld euro na 15 rynkach objętych raportem Savills, co stanowi 28-proc. spadek w stosunku do rekordowych wartości z roku 2015.
Na rynku powierzchni handlowych przybywać będzie inwestycji w modernizację i rozbudowę istniejących obiektów – oceniają przedstawiciele Atrium Group. Zarządca 21 galerii handlowych w Polsce chce w kolejnych kilku latach powiększyć swoje obiekty o ok. 70 tys. mkw. powierzchni najmu brutto (GLA).
Aglomeracja warszawska z 1,5 miliona mkw. powierzchni najmu brutto (GLA) w 45 centrach, przy nasyceniu 566 mkw./1 000 mieszkańców jest największym i najbardziej zróżnicowanym rynkiem handlowym w Polsce. Jedno centrum handlowe obsługuje średnio 56 890 osób. Siła nabywcza mieszkańców w przeliczeniu na metr kwadratowy centrum handlowego wynosi średnio 81 760 PLN rocznie – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w aglomeracjach II kw. 2016 r. | Warszawa”.
Jak wynika z najnowszego raportu Cushman & Wakefield w pierwszym półroczu 2016 r. rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wzrósł do ponad 13,5 mln mkw. powierzchni najmu. Nadal obserwowany jest wyraźny trend otwierania centrów i parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz rozwój sektora centrów wyprzedażowych w aglomeracjach od 200 do 400 tys. mieszkańców.
Właściciel Animeksu przejmuje zakłady mięsne na Słowacji i Węgrzech
Goodvalley: Walka o klimat nie może polegać na zakazie reklamy mięsa
Klapki Kubota ponownie w Biedronce
Sawicki ocenia pomysł Sylwii Spurek: Niech nie wtrąca się w rolnictwo
Polpig: Propozycje Sylwii Spurek służą głównie promocji jej osoby
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!