Branża spirytusowa ocenia, że w sytuacji pandemii koronawirusa, zachwiania gospodarki i kłopotów dla wielu jej sektorów, podatek od alkoholi w małych formatach opakowań, czyli od tzw. „małpek” to totalny absurd i gwóźdź do trumny dla branży alkoholi mocnych.
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) i firmy w nim zrzeszone, w czasie trwającego w Polsce stanu epidemii, deklarują gotowość wsparcia polskich władz, służb medycznych i sanitarnych w walce o łagodzenie skutków pandemii COVID-19. Branża zwraca jednocześnie uwagę na trudną sytuację, w jakiej się znalazła jak wiele innych branż. Stanowisko Związku zostało przekazane premierowi, posłom i senatorom oraz ministrom, w gestii których leżą kwestie związane z funkcjonowaniem branży.
Prosecco, whisky, wódka bio, a może gin z tonikiem lub piwo kraftowe. Bogata oferta alkoholowa w 2020 powinna zadowolić gusta najbardziej wybrednych konsumentów. Z kolei osoby, które za alkoholem nie przepadają, mogą sięgnąć po tak zwane „alkohole bez procentów”, które także wpisują się w grono najpopularniejszych trendów na rynku alkoholi w 2020 według Nielsena. Poniżej przedstawiamy 10 trendów alkoholowych na ten rok opracowanych przez Annę Anasik, konsultanta oraz Adama Dużyńskiego, starszego konsultanta w Nielsen Connect w Polsce.
W latach 2018-2019 sieci handlowe promowały tyle samo alkoholu, najczęściej – piwo, wino, wódkę i whisky. Jednak patrząc na poszczególne kategorie, widać, że spadł udział cydru – o 50%, koniaku – o 29%, wódki, likieru i kremu – o 10%, whisky – o 9%, wina – o 8%, a także brandy – 7%.
Zaproponowana przez rząd podwyżka akcyzy na poziomie 10 proc. dla wszystkich wyrobów alkoholowych w rzeczywistości oznacza preferencyjne traktowanie piwa. Przyznali to zresztą otwarcie sami przedstawiciele rządu, podkreślając, że ponad dwa razy mniejsze obciążenie podwyżką piwa w stosunku do mocnych alkoholi ma pomóc w zmianie struktury spożycia alkoholu w Polsce. Tymczasem, jak potwierdzają dane, to nie mocne alkohole, a piwo jest najczęściej spożywanym trunkiem i odnotowuje największy wzrost sprzedaży – wskazuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, 4 września br., zaprezentowano Białą Księgę branży alkoholowej, wskazującą obszary, w których dyskryminowani są producenci wyrobów spirytusowych - to przede wszystkim prawo podatkowe oraz dopuszczalne działania reklamowo – promocyjne i sponsoringowe. Dokument przygotowała kancelaria Fairfield na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej.
Polska jest jednym z 10 najbardziej perspektywicznych krajów dla rozwoju Brown-Forman, bo polski rynek alkoholi mocnych będzie się dalej szybko rozwijał, dzięki temu, że polskie społeczeństwo bogaci się i nasila się trend premiumizacji - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Kamil Mruk, dyrektor marketingu Brown-Forman w Polsce, producenta i dystrybutora alkoholi mocnych.
Polskie społeczeństwo bogaci się i konsumenci przestawiają się na droższe i lepsze alkohole. Ten widoczny trend premiumizacji oznacza „lepiej, a nie więcej” i będzie się utrzymywał. O premiumizacji świadczy też dynamiczny rozkwit rynku whisky w Polsce - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Kamil Mruk, dyrektor marketingu Brown-Forman w Polsce, producenta i dystrybutora alkoholi mocnych.
Lubelska SODA od Stock Polska to nowość w kategorii alkoholi smakowych i propozycja dla wielbicieli świeżych, letnich smaków. Rewolucyjny produkt w portfolio Stock Polska to gazowana odsłona dwóch, orzeźwiających wariantów: cytryny i pomarańczy, dostępna w poręcznym formacie 200ml.
Trzykrotnie destylowana irlandzka whiskey Tullamore D.E.W. słynie ze swojej łagodności i unikalnego charakteru. Teraz marka rozszerza ofertę o drugą - po czternastoletnim wariancie - whiskey single malt Tullamore D.E.W. 18YO Single Malt.
Wódka jest zdecydowanie najczęściej promowanym alkoholem mocnym przez sieci handlowe. W pierwszym kwartale br. pojawiła się 13 606 razy w gazetkach, czyli o 222 razy mniej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Drugie miejsce w tegorocznym zestawieniu ma whisky, która też zanotowała spadek – z 4563 do 4129 promocji. Z kolei w przypadku rumu, znajdującego się na trzeciej pozycji, nastąpił wzrost aktywności – z 776 do 820 akcji promocyjnych. Następna w rankingu jest brandy. Ten trunek widocznie zmniejszył swój udział w gazetkach – z 730 do 572 promocji. Warto dodać, że sieci częściej promują gin.
Ponad połowa Polaków uważa, że przepisy dotyczące zarówno obciążeń fiskalnych (53 proc.), jak i reklamy (54 proc.), powinny być takie same dla producentów wszystkich rodzajów alkoholi. Zdaniem 64 proc. osób obecne obostrzenia w zakresie reklamy i dystrybucji napojów spirytusowych są nieskuteczne. Ogólnie, dla zdecydowanej większości respondentów (79 proc.), znacznie skuteczniejszym sposobem w zakresie propagowania odpowiedzialnego spożycia alkoholu jest edukacja niż zakazy – to wnioski z badania „Opinie Polaków o alkoholu”, przeprowadzonego przez IBRiS wśród grupy pełnoletnich mieszkańców Polski oraz grupy urzędników gminnych.
Mazurska Manufaktura, producent alkoholi mocnych przedstawiający się jako prawdziwy polski kraft w segmencie alkoholu mocnego, sięga po finansowanie społecznościowe i w drodze crowdfundingu na platformie beesfund chce zebrać 4 mln zł. Za pięć lat spółka planuje wejść na warszawską giełdę lub pozagiełdowy rynek NewConnect.
Marka Martini wprowadziła nowy produkt do portfolio wermutów – Martini Fiero. Fiero jest pierwszą nowością zaprezentowaną przez Martini od czterdziestu lat. O nowym produkcie i strategii marki opowiada serwisowi portalspozywczy.pl Agata Ranachowska, Brand Manager Martini.
CEDC, lider rynku alkoholi w Polsce, miał bardzo dobry 2018 rok. Firma umocniła pozycję lidera w Polsce, zwiększyła sprzedaż alkoholi, a także przychody netto ze sprzedaży. W 2019 CEDC będzie dalej umacniać przewagę konkurencyjną – mówi Vassilen Tzanov, dyrektor generalny CEDC. Rynek alkoholi w 2018 był w stagnacji.
CEDC, lider rynku alkoholi w Polsce, wprowadził w tym miesiącu do produkcji trzy nowe smaki Żubrówek - Rajskie Jabłko, Dzika Czereśnia i Leśna Poziomka. Marka powraca też w nowej odświeżonej formie. CEDC chce w tym roku mocno aktywować komunikację tej marki.
Francuski Compagnie Financière Européenne de Prises de Participation SA (Cofepp) złożył 21 stycznia 2019 roku wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na przejęcie kontroli nad Marie Brizard Wine & Spirits, producenta m.in. wódki Sobieski. Sprawa jest w toku.
Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (PVA) Andrzej Szumowski wskazuje, że przyszłością dla Polskiej Wódki jest eksport. Szacuje, że około 10 proc. wódki produkowanej w Polsce spełnia kryteria definicji Polska Wódka, ale ma nadzieję, że ten wskaźnik wzrośnie, tak samo jak eksport. Liczy na szersze wykorzystanie oznaczenia geograficznego i chronionego znaku Polska Wódka.
Warsaw Enterprise Institute apeluje o większą rozwagę w kształtowaniu polityki akcyzowej wobec branży spirytusowej. Utrzymanie konkurencyjności przemysłu jest istotne dla zachowania wysokich wpływów podatkowych do budżetu, dochodów eksportowych oraz gwarantem dziesiątek tysięcy miejsc pracy dla Polaków - to główny wniosek płynący z raportu WEI „Przemysł spirytusowy w Polsce. Potrzebny gospodarce, mocno wpisany w naszą kulturę i historię”.
22 proc. Polaków deklaruje, że wybierając się na spotkanie towarzyskie, na którym wypada wręczyć prezent, decyduje się na alkohol. Podobnie jest w przypadku spotkań biznesowych, choć wówczas jest to prezent popularniejszy – decyduje się na niego co trzeci respondent (32,8 proc.). Zasadnicza różnica dotyczy jednak wybieranych trunków – rodzinnie i towarzysko najchętniej wręczamy wódkę (29,8 proc.), biznesowo - zdecydowanie wygrywa whisky (57,3 proc.).
Niemiecka legenda rocka, zespół Scorpions, połączył siły ze szwedzką destylarnią Mackmyra. Efektem nawiązanej współpracy jest premiera trunku - Scorpions Rock´n Roll Star Single Malt Whisky Cherry Cask. Alkohol dostępny jest już w Polsce.
Trunki smakowe pomogły zmienić sposób konsumpcji alkoholi w naszym kraju i obecnie stanowią już ponad jedną czwartą rynku alkoholi mocnych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych CEDC. Z powodu zmiany modelu konsumpcji producenci alkoholi mocnych są skazani na zmianę sposobu myślenia o rynku, na poszukiwanie nisz i być może na rewolucję.
Jednym z najsilniejszych trendów na rynku alkoholi, który będzie wpływał na całą kategorię w najbliższym czasie jest kierunek smakowych innowacji. Konsumenci coraz częściej sięgają po markę Saska, która wkrótce zaskoczy swoich fanów nowymi smakowymi odkryciami - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Banach, Brand Manager w Stock Polska.
W Polsce nastąpiła zmiana sposobu konsumpcji alkoholi. Polacy polubili alkohole smakowe, mniejsze pojemności butelek i piją już nie po to, żeby się upić, tylko dla smaku i przyjemności – mówił Marek Sypek, dyrektor zarządzający Stock Polska w trakcie debaty „Rynek alkoholi - nowe przepisy, nowe trendy i nowi konsumenci” podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Rynek alkoholi w Polsce jest w fazie transformacji. Następuje zmiana sposobu konsumpcji alkoholi, zmienia się społeczeństwo i jego zachowania w tej kwestii. Dla konsumenta coraz bardziej liczy się jakość produktu, dlatego rozwija się trend premiumizacji i pojawia się całe szerokie spektrum innowacji – wynika z debaty „Rynek alkoholi - nowe przepisy, nowe trendy i nowi konsumenci” podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Branża spirytusowa ma szansę, by stać się jedną z lokomotyw polskiej gospodarki. Świadczy o tym nie tylko kwota danin jakimi zasila budżet państwa, czy liczba miejsc pracy jakie zapewnia, ale także jej silny wpływ na kilka sektorów gospodarki, takich jak chociażby rolnictwo, czy wkład w budowanie dodatniego bilansu wymiany handlowej naszego kraju. Ważna jest także jej rola w edukacji społecznej poprzez kreowanie modelu odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu - to wnioski po V Kongresie Branży Spirytusowej, który odbył się 13 listopada br. w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zakaz handlu w niedziele, który został wprowadzony w tym roku, nie jest zbyt dotkliwy dla Stock Polska i branży alkoholi, ponieważ niedziela nie jest dniem, kiedy odbywa się większość transakcji – powiedział Marek Sypek, dyrektor zarządzający Stock Polska w trakcie debaty „Rynek alkoholi - nowe przepisy, nowe trendy i nowi konsumenci” podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Ekspert: Branże mleczarska i mięsna muszą skuteczniej odpierać ataki Sylwii Spurek
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Zamienniki mięsa, czyli komu odjechał pociąg?
KRD-IG: Zakaz reklamy mięsa i mleka to działanie na szkodę interesu Polski i UE
Ekstradycja Henryka K. coraz bliżej?
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!