Z jednej strony oczekiwania konsumentów, z drugiej obowiązująca legislacja coraz mocniej dociskają producentów żywności oraz sieci handlowe w tematach redukcji plastiku, wdrażania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym czy innych działań proekologicznych.
Firmy spożywcze i sieci handlowe w 2020 roku wchodzą w kolejny, nowy etap rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu. – CSR ewoluuje, nabiera nowego znaczenia, staje się filozofią zrównoważonego biznesu, leżącą u podstaw funkcjonowania firmy, która w swojej działalności mierzy się z ważnymi społecznie wyzwaniami – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marta Marczak, dyrektor w zespole strategii marki PwC.
- „Herosi Innowacyjności” to jeden z elementów i działań nakierowanych na wzmacnianie w Polsce niezależnej przedsiębiorczości, która jest fundamentem każdej zdrowej gospodarki. Tak rozumiemy odpowiedzialność w biznesie - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Choć definicja społecznej odpowiedzialności biznesu uległa w ostatnim czasie znacznemu rozszerzeniu, jej kluczowe elementy są wspólne dla największych graczy rynku FMCG. Sieci handlowe, gastronomia i producenci żywności aktywnie włączają się również w działania na rzecz ograniczenia zjawiska marnowania żywności i zmniejszenia użycia plastiku - to wnioski płynące z debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- Moje postrzeganie biznesu polega na tym, że oczywiście musi on generować zyski, ale jest też narzędziem, które pozwala mi zmieniać świat na lepsze. Taka myśl towarzyszy mi w budowaniu firmy. Nie traktuję działań CSR jako działań marketingowych, które mają ocieplać wizerunek, ale jako coś, co pozwala mi wejść w rozumienie świata i podejmować decyzję przez pryzmat spojrzenia z różnych perspektyw - mówił Witek Sysiak, dyrektor ds. badań i rozwoju, współwłaściciel firmy SYS, twórca marki Zielone Pojęcie podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- Chciałabym zachęcić do myślenia, że plastik nie jest problemem sieci handlowych i producentów napojów tylko nas wszystkich, bo wszyscy coś z nim robimy. Mamy zobowiązanie żeby używać plastiku jako surowca wtórnego, ale dzisiaj w systemie nie jesteśmy w stanie tego plastiku odzyskać. Potrzeba systemu, ale też odpowiedzialności każdego z nas, skąd się bierze plastik w lesie i wokół nas - mówiła Inga Songin, Regional Marketing Director firmy Danone podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- Walka z marnowaniem żywności na poziomie sieci handlowej jest od zawsze. Kupujemy na własny rachunek i wszystko, co kupimy, a czego nie sprzedamy jest naszą stratą. Oczywiście ciągle balansujemy między zapewnieniem dostępności i różnorodności, której oczekuje konsument a ograniczeniem strat. Można ograniczyć straty niemal do zera, ale dużym kosztem sprzedaży - mówiła Katarzyna Scheer, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- Dzieci w Polsce tyją najszybciej w całej UE. My, ze względu na swoją wielkość, przyjmujemy odpowiedzialność za kształtowanie nawyków żywieniowych polskich rodzin. Dlatego mocno pracujemy nad zmianami w naszych produktach. Dziś mamy już płatki śniadaniowe z mocno ograniczonym cukrem dodanym. Udało nam się także zredukować zawartość soli w produktach mięsnych - mówiła Aleksandra Robaszkiewicz, menedżer ds. komunikacji Lidl Polska podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- Mam wrażenie, że w Polsce CSR jest postrzegany bardzo punktowo. Fajnie, że firmy podejmują jakieś działania, np. zapraszają pracowników żeby odmalowali dom dziecka czy odwiedzili schronisko. Jednak mnie bardziej odpowiada wizja całościowego podejścia, czyli spojrzenia z góry na firmę, którą prowadzimy i podjęcia próby oceny tego jak nasza firma wpływa na środowisko i jakie koszty generuje - mówił Maciej Otrębski, Strategic Partnership Manager w kampanii Roślinniejemy podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- 75 proc. strat wynikających z marnowania żywności powstaje w gospodarstwach domowych, za 20 proc. odpowiada przemysł, a tylko za 5 proc. sieci handlowe. Dziś skupiamy się na tych 5 proc. i my pewnie z tego wyciśniemy połowę, ale problem nie zniknie. Ten temat musimy zaadresować do społeczeństwa w inny sposób, musimy zidentyfikować źródło problemu, które mamy w naszych domach - mówił Robert Noceń, sekretarz generalny Carrefour Polska podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
- Zdecydowaną większość naszych klientów - nawet ponad 80 proc. - stanowią ludzie, którzy jedzą mięso na co dzień. Tak więc prowadzimy restauracje wegańską, która jest dla wszystkich. I to jest dla nas bardzo ważne - mówił Krzysztof Bożek, współtwórca i współwłaściciel sieci wegańskich restauracji Krowarzywa podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.
Przestrzeganie przez firmy zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest ważne dla ponad 66 proc. Polaków. Jednocześnie, już co trzeci badany (33 proc.), jako powód potencjalnej zmiany pracodawcy wskazał potrzebę pracy w bardziej etycznym przedsiębiorstwie - wynika z badania Confidence Index przeprowadzanego cyklicznie przez firmę rekrutacyjną Michael Page.
Mondelēz International wyróżnia się na tle innych firm spożywczych podejściem do społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmie udało się przekroczyć wiele zobowiązań dotyczących ochrony środowiska naturalnego i zapobiegania zmianom klimatycznym. Z Kolei w Polsce, we wszystkich 9 lokalizacjach co roku mamy aktywności wspierające zobowiązania międzynarodowe – mówi prezes Mondelēz International w Polsce, Janusz Idczak.
Ochrona środowiska i zrównoważona produkcja zyskują na znaczeniu w strategiach producentów żywności. Firmy wybierają surowce z certyfikowanych upraw i zwracają uwagę na sam proces produkcji – zużycie wody, segregowanie odpadów czy emisję dwutlenku węgla. W Grupie Ferrero od 2009 roku udało się obniżyć emisję dwutlenku węgla o 30 proc., a wykorzystanie wody ograniczono o 25 proc. Takie działania to nie jest już wyłącznie zagadnienie wizerunkowe – podkreśla Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności.
- Mamy ponad 6 tys. polskich dostawców, od których pochodzi 70 proc. surowców wykorzystywanych do produkcji, w tym materiałów opakowaniowych. 80 proc. produktów, które sprzedajemy na polskim rynku zostało wytworzone w polskich zakładach. W ciągu ostatnich 10 lat zainwestowaliśmy w Polsce 3 mld zł - mówi Simon Smith, prezes Nestle Polska.
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest kluczem do lepszego świata przyszłości - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Dodał, że wytyczne OECD zachęcają przedsiębiorstwa do uczestnictwa w rozwoju gospodarczym i społecznym.
Rekordowo małe zużycie wody podczas warzenia piwa, 47 zrealizowanych projektów wolontariatu i pięć źródeł wzrostu – to wnioski z nowego Raportu Zrównoważonego Rozwoju za okres od kwietnia 2014 do marca 2015 roku Kompanii Piwowarskiej.
Mondelēz International, światowy lider w produkcji przekąsek, opublikował raport społecznej odpowiedzialności biznesu. Strategia firmy opiera się na 4 filarach, m.in. odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców oraz promowaniu lepszych wyborów żywieniowych i sięganiu po przekąski w racjonalny sposób.
Grupa Ferrero zaprezentowała w czwartek w Polsce swój piąty Raport Społecznej Odpowiedzialności Biznesu pt. "Wspólne wartości, by tworzyć wartość". W raporcie, oprócz opisu aktywności Ferrero w obszarze CSR, znaleźć można również informacje związane z działalnością rynkową grupy.
Jak wynika z 13 raportu autorstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) firmy na polskim rynku coraz częściej angażują się w działania społecznie odpowiedzialne . W głównej mierze stawiają na promocję przedsiębiorczości, działalność charytatywną i prorodzinną - donosi PAP.
Kompania Piwowarska dokonała zmian w funkcjonującej od ośmiu lat strategii zrównoważonego rozwoju. Dotychczasowy program o nazwie "10 priorytetów. 1 przyszłość" został zastąpiony nowym, pod nazwą "Postaw na piwo". Kompania Piwowarska w nowej strategii wyznaczyła sobie pięć głównych obszarów z konkretnymi celami do osiągnięcia.
- Nowa strategia CSR wyznaczyła całkowicie nowe kierunki działania. Obecnie jesteśmy w fazie planowania i wprowadzania konkretnych rozwiązań adresujących nasze trzy priorytety: stwarzanie możliwości dla młodych ludzi, promocja zdrowego stylu życia i walka z marnowaniem żywności - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Marta Marczuk-Komiszke z Działu Społecznej Odpowiedzialności Firmy w Tesco Polska.
Coraz więcej firm stosuje zasady tzw. odpowiedzialnego biznesu; jest to szczególnie widoczne u przedstawicieli małych i średnich firm - wynika z najnowszej edycji raportu przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!