Grupa Żywiec w 2018 r. zanotowała wzrost skonsolidowanego zysku operacyjnego i netto oraz wzrost skonsolidowanych przychodów. Grupa podwoiła też sprzedaż piw i radlerów bezalkoholowych, a sprzedaż marek premium zanotowała dwucyfrowy wzrost. Grupa Żywiec podała, że spodziewa się nieznacznego spadku sprzedaży piwa w Polsce w 2019 roku.
W 2018 roku zaszły liczne zmiany na rynku piwa. Wciąż pojawiały się nowe browary, a kupujący mogli wybierać spośród 853 nowości, jednocześnie doszło do konsolidacji na rynku producentów. Według Nielsena w 2018 na rynku działało 318 browarów (mówimy tu o sprzedaży detalicznej), czyli o 43 więcej niż rok wcześniej.
Ponad 80 proc. Polaków konsumuje alkohol rozsądnie i z umiarem. Potrafimy sięgać po alkohol odpowiedzialnie i mamy odwagę powiedzieć „nie” – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii społecznej „Trzeźwo myślę” na zlecenie Carlsberg Polska. Jednak aż 21 proc. respondentów przyznało, że zdarzyło im się choć raz prowadzić samochód po spożyciu alkoholu.
Piwa rzemieślnicze mocno zakorzeniły się w branży piwnej. Ale czego właściwie szukają konsumenci? I co to oznacza dla przemysłu piwowarskiego? Dobra wiadomość jest taka, że konsumpcja piw rzemieślniczych wciąż rośnie, ale nowy raport ostrzega, że budowanie lojalności wobec marek kraftowych będzie mozolnym zadaniem dla wielu piwowarów rzemieślniczych.
Średnie ceny piwa w Polsce podczas tegorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej będą o ok. 0,5 proc. niższe niż w trakcie poprzedniego Mundialu. Za średnie wynagrodzenia w naszym kraju polski konsument mógłby kupić o 338 butelek piwa więcej niż cztery lata temu – oceniają eksperci Banku BGŻ BNP Paribas.
W ubiegłym roku Unia Europejska uwarzyła 400 mln hl piwa. Największy udział w jego produkcji miały Niemcy i Wielka Brytania. Trzecie miejsce na podium zajmuje Polska – wynika z najnowszego raportu Beer Statistics 2017. Eurostat wyliczył, że na statystycznego mieszkańca Wspólnoty przypadło 76 litrów chmielowego trunku wyprodukowanego w europejskich browarach, z czego 7,8 litra to piwo uwarzone w Polsce. Eksport polskiego piwa rośnie nieprzerwanie od kilku lat.
Przemysł piwowarski tworzy 200 tys. miejsc pracy w polskiej gospodarce. Ta liczba może się zwiększyć o ile tempo rozwoju branży zostanie utrzymane. Do tego jednak jest potrzebne stabilne prawo. Wzrost obciążeń podatkowych może okazać się kosztowny dla sektora – to główne wnioski Kongresu Pracowników Branży Piwowarskiej, który odbył się 13 września w Ministerstwie Rozwoju.
Statystyczny Polak pije 98 litrów piwa rocznie. Przede wszystkim są to krajowe produkty, bo import stanowi zaledwie 2 proc. Krajowe browary do produkcji wykorzystują w dużej mierze surowce z polskich upraw. Tylko w 2015 roku na zakup jęczmienia browarnego i chmielu przeznaczyły one 380 mln zł. Uprawa chmielu i browarnych odmian zbóż daje pracę 40 tys. polskich rolników, a w całym łańcuchu dostaw przemysł piwowarski generuje ponad 200 tys. miejsc pracy.
Kurczy się sprzedaż dużych browarów, rosną ceny piwa w sklepach. Jak wynika z przygotowanego przez GUS zestawienia ostatnich dziesięciu lat, Polska zwiększyła produkcję o 14 proc., co dało nam w ubiegłym roku rekordowe 4,14 mld litrów. W tym czasie roczne spożycie piwa na jednego mieszkańca wahało się od 90 l w 2010 r. do ponad 99 l w 2015 r. - podała "Rzeczpospolita".
- W ostatnim czasie zauważamy, że popyt na piwa kraftowe rośnie także w mniejszych miejscowościach. To w największej mierze zasługa turystów, którym nie wystarcza już wąska karta ograniczona do kilku podstawowych pozycji. Sklepy i knajpy wychodzą temu naprzeciw, a piwna rewolucja wchodzi do kolejnych, coraz mniejszych miast i miasteczek – tłumaczy Marek Skrętny, Dyrektor Marketingu Browaru Amber.
Spożycie piwa na głowę w Polsce spadło nieznacznie w 2016 roku, podobnie jak cena piwa, która jednak wzrosła w pierwszej połowie 2017 roku. Produkcja piwa wzrosła w ubiegłym roku, a ciekawostką jest fakt, że w Polsce coraz więcej produkuje się piwa bezalkoholowego - w ciągu ostatnich pięciu lat jego produkcja prawie się podwoiła.
Dla blisko połowy miłośników piwa, dobry lokal to miejsce, w którym zawsze można spotkać znajomych i gdzie z chęcią zabierają bliskich. Aż 2/3 badanych stawia na szerokie portfolio piwne danego miejsca. Polacy wybierają też najczęściej piwa lager i pils – wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę Żywiec.
Aż trzech na czterech (73 proc.) konsumentów napojów alkoholowych najwyżej ceni sobie orzeźwiające walory piwa. Choć polski piwosz najczęściej gasi pragnienie lagerem, coraz bardziej smakują mu piwa o niskiej zawartości alkoholu i piwa bezalkoholowe. Między wrześniem 2015 r. a sierpniem 2016 r. roku konsumenci wydali na nie blisko miliard złotych. Rządzące piwnym rynkiem trendy pokazują, że Polacy poszukują w piwie nie alkoholu, ale przede wszystkim smaku – wynika z badania GfK Polonia.
W piątek 10 czerwca o godz. 21:00 Francja podejmie Rumunię w meczu otwarcia największego w tym roku piłkarskiego turnieju w Europie. W czyim towarzystwie piwosze wypiliby piwo najchętniej? Oczywiście polskich piłkarzy – wynika z raportu „Piwna Polska pod lupą”, przygotowanego na zlecenie Kompanii Piwowarskiej.
Sprawozdania PARPA pokazują, że ok. 7 procent osób wypija prawie połowę całego konsumowanego w kraju alkoholu. Czy przez ich pryzmat wolno budować obraz całego kraju i prowadzić politykę na poziomie centralnym? - pyta Łukasz Zboralski, publicysta tygodnika "Do Rzeczy".
Jak wynika z najnowszego raportu Brewers of Europe, organizacji skupiającej europejskich producentów piwa, w 2014 roku polskie browary wyprodukowały niemal 40,1 mln hl tego trunku. Daje nam to 3. miejsce w Europie, za Niemcami i Wielką Brytanią – informuje serwis rp.pl.
Mijające lato niekoniecznie było sezonem żniw dla browarów w Polsce, mimo, że zwyczajowo okres ten jest najlepszy dla sprzedaży piwa. Lato było bowiem w tym roku suche i gorące, a dla spożycia piwa temperatury powyżej 30 stopni nie są sprzyjające.
Mimo, że kilka lat temu w Polsce zbliżyliśmy się do poziomu spożycia 100 litrów piwa na głowę statystycznego Polaka, to jednak jest mało prawdopodobne, aby udało się nam go przekroczyć. Rynek jest nasycony i będzie oscylował wokół obecnych poziomów.
W ostatnim roku po piwo sięgnęło 88 proc. dorosłych Polaków, z czego 73 proc. (22,8 miliona osób) to osoby, które w tym czasie po piwo sięgnęły przynajmniej kilkukrotnie. Większość konsumentów to mężczyźni (84 proc.), choć wbrew stereotypom wśród kobiet pijących piwo też nie brakuje (62 proc.) - wynika z raportu "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanego przez KPMG Polska.
W ubiegłym roku statystyczny Polak wypił aż 9,67 litrów czystego spirytusu, z czego ponad połowa zawarta była w piwie - informuje "Rzeczpospolita", która dotarła do powstającego w Ministerstwie Zdrowia sprawozdania z polityki antyalkoholowej w 2013 r.
Ekspert: Branże mleczarska i mięsna muszą skuteczniej odpierać ataki Sylwii Spurek
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Zamienniki mięsa, czyli komu odjechał pociąg?
Ekstradycja Henryka K. coraz bliżej?
KRD-IG: Zakaz reklamy mięsa i mleka to działanie na szkodę interesu Polski i UE
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!