25 lutego podczas konsultacji w udziałem wiceministra zdrowia Polska Izba Handlu po raz kolejny wystąpiła z wnioskiem, aby na końcowym etapie prac parlamentarnych wprowadzić niezbędne dla handlu niezależnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw zmiany w ustawie
o opłacie od napojów słodzonych - mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Słuszne intencje, nieskuteczne metody, sprzeczność z Konstytucją Biznesu – Polska Izba Handlu apeluje o konsultacje publiczne w sprawie opłat od napojów słodzonych i napojów alkoholowych w małych pojemnościach.
Na handel detaliczny w 2020 roku będą miały wpływ nowe czynniki makroekonomiczne, m.in. wzrost płacy minimalnej, podwyżki opłat za prąd oraz prawie całkowity zakaz handlu w niedziele. Do tego dochodzą regulacje związane ze zmniejszaniem śladu węglowego i zmieniające się oczekiwania konsumentów. Co czeka sektor retail w 2020 roku?
Z jednej strony oczekiwania konsumentów, z drugiej obowiązująca legislacja coraz mocniej dociskają producentów żywności oraz sieci handlowe w tematach redukcji plastiku, wdrażania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym czy innych działań proekologicznych.
Cele zrównoważonego rozwoju, edukacja konsumenta, sposoby na zmniejszanie marnowania żywności, wpływ przedsiębiorstw i sklepów na środowisko oraz koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym – te zagadnienia były mocno widoczne w minionym roku w branży spożywczej i handlowej. Rok 2020 będzie – w całym łańcuchu dostaw – czasem jeszcze większych wyzwań w tym zakresie.
Mamy już za sobą pewne zmiany, których skutki odczujemy w nadchodzącym roku. Niedawno rozpoczęła się nowa kadencja Sejmu, więc z pewnością pojawi się wiele nowych pomysłów na usprawnianie gospodarki. Mamy nadzieję, że będą one wprowadzane rozważnie i powoli, tak aby przedsiębiorcy mieli czas na dostosowanie się do przepisów - mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polski Izby Handlu.
Polska Izba Handlu przedstawiła Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii zestaw propozycji dotyczących projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Celem tych zmian ma być poprawa warunków przejmowania firm osób zamierzających odejść na emeryturę przez ich następców - informuje Polska Izba Handlu.
Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu w biuletynie PIH podsumowuje 2018 rok w branży handlowej: - W 2018 roku wprowadzono niedziele wolne od handlu. W najmniejszych sklepach, które mogą być prowadzone przez samego właściciela obroty w same niedziele niehandlowe co prawda rosną, ale przez agresywne kampanie zagranicznych dyskontów reklamujących się przed weekendem, w piątki i soboty spadają tak bardzo, że niedzielny wzrost nie jest w skompensować strat z poprzednich dni. Z kolei większe sklepy nie mogą odrobić spadków spowodowanych niedzielnym zamknięciem sklepów - informuje.
Unia Europejska pracuje nad projektem dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw żywności. Polska Izba Handlu wysłała do instytucji unijnych pismo, w którym wyraża szczególny niepokój wobec planowanych zmian w funkcjonowaniu grup zakupowych oraz możliwości ograniczenia ich rozwoju. Wybrane poprawki wniesione do projektu, mogą stanowić zagrożenie dla działania sieci franczyzowych i grup zakupowych.
Rząd pracuje nas zmianami w kodeksie wykroczeń – kradzież poniżej 500 zł ma być wykroczeniem. Ustalanie takiej kwoty to dla wielu sprzedawców problem, bo zachęca to złodziei do częstych kradzieży - uważa Polska Izba Handlu.
Polska Izba Handlu jest zaniepokojona rozszerzeniem przez Państwową Inspekcję Pracy katalogu podmiotów podlegających zakazowi handlu o centra dystrybucyjne, logistyczne i magazynowe. PIP podpiera się interpretacją zawartą we wspólnym stanowisku z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącym ustawy o zakazie handlu.
Weszło w życie ograniczenie handlu w niedzielę. Warto zwrócić uwagę, że doświadczenia z pierwszej niedzieli obowiązywania zakazu nie są w żaden sposób reprezentatywne. Na skutki ekonomiczne trzeba będzie poczekać przynajmniej pół roku, to samo dotyczy rynku pracy czy też nastrojów społecznych, gdyż teraz to one będą najważniejsze - informuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu na łamach biuletynu PIH.
Rok 2017 w handlu detalicznym upłynął pod znakiem konsolidacji, testowania nowych technologii i nowych formatów, dyskusji na temat skutków ograniczenia handlu w niedziele oraz rosnącej konsumpcji. Część procesów i trendów z 2017 roku będzie miało wpływ na handel detaliczny w 2018 roku.
– Sklepy dyskontowe kuszą klientów niskimi cenami świeżych artykułów. Tak niskimi że sklepy, które do sieci dyskontów nie należą, nie mogą takiej ceny otrzymać nawet kupując towar od producenta, nie mówiąc już o cenach na półce. Należy się zastanowić dlaczego tak jest. Czy to nagle spadły koszty produkcji towarów dla sklepów dyskontowych? Przecież sprzedaż produktów w cenach detalicznych niemal niższych od ceny produkcji musi mieć jakieś logiczne wytłumaczenie – informuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
- Za nami kolejny rok pracy. Handel w Polsce ciągle się zmienia i tworzy swój unikalny kształt. W mijającym roku wiele dyskutowaliśmy o tym, jak powinien on wyglądać przy okazji zmian prawnych, które będą miały na niego wpływ - podsumowuje 2017 rok w handlu detalicznym Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Polska Izba Handlu złożyła do Sejmu propozycje do projektu nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości. PIH prowadzi dialog na temat założeń nowelizacji wspomnianej ustawy już od 2016 roku. Jak czytamy w uzasadnieniu do upublicznionego przed dwoma tygodniami projektu, głównym celem nowelizacji jest ograniczanie dostępności napojów alkoholowych, jako sposobu na walkę z problemami alkoholowymi.
Projekt w brzmieniu przyjętym przez Komisję Polityki Społecznej i Rodziny nadal zawiera szereg wad i niespójności naruszając nie tylko zasady poprawnej legislacji, ale również wyrażoną w art. 2 Konstytucji RP zasadę demokratycznego państwa prawnego, która ma zabezpieczać obywateli przed arbitralnymi aktami władzy państwowej wzmacniając ich zaufanie do państwa i tworzonego przez to państwo prawa - uważa Polska Izba Handlu.
W Sejmie pojawił się projekt ustawy ograniczający sprzedaż alkoholu w sklepach. Daje on szersze możliwości regulowania tego przez gminy – będą one decydować, kto może otrzymać zezwolenie na handel nawet napojami niskoprocentowymi i w jakich godzinach może je sprzedawać - informuje Polska Izba Handlu.
W obiegu pojawiły się bony Sodexo z nadrukiem reklamowym Biedronki na rewersach. Dodatkowo kupony te objęte są komunikacją zwiększającą nominalną ich wartość o 10%, ale tylko w sieci sklepów Biedronka - informuje Polska Izba Handlu.
Polska Izba Handlu wydała szóstą odsłonę raportu „Równi w Biznesie”. Tym razem skupiła się na analizie rynku producentów soków i nektarów. Pokazuje ona, którzy z nich w sposób partnerski traktują zarówno handel małopowierzchniowy, jak i wielkoformatowy.
Piąta edycja raportu Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie” przygląda się dokładnie rynkowi wody butelkowanej. To kolejna już kategoria, w której lokalni producenci prowadzą bardziej przyjazną małoformatowym politykę sklepom niż najwięksi gracze.
Wchodząca w życie 12 lipca 2017 roku ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, przygotowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, grozi destabilizacją polskiego rynku spożywczego – uważa Polska Izba Handlu.
Sektor napojów gazowanych jest zdominowany przez dwa amerykańskie koncerny – Coca Colę i Pepsico. Oba giganty, wspólnie mają blisko 2/3 udziału w rynku i posiadają bardzo silne marki, co mniejszych producentów stawia w niełatwej sytuacji - wynika z czwartej części odsłony rankingu „Równi w Biznesie” Polskiej Izby Handlu.
Polska branża handlowa reprezentowana przez Polską Radę Centrów Handlowych, Forum Polskiego Handlu, Polską Organizację Handlu i Dystrybucji, Polską Izbę Handlu, Konfederację Lewiatan oraz Krajową Radę Gastronomii i Cateringu, przedłożyła 30 czerwca minister Elżbiecie Rafalskiej wspólne stanowisko dotyczące projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.
Ekspert: Branże mleczarska i mięsna muszą skuteczniej odpierać ataki Sylwii Spurek
Puda: Próby eliminacji mięsa i mleka z diety to niebezpieczna lewicowa ideologia
Piwo i półlitrówki beneficjentami podatku od "małpek"
Podatek cukrowy w praktyce (analiza)
KRD-IG: Zakaz reklamy mięsa i mleka to działanie na szkodę interesu Polski i UE
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!