Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

ConnectPoint x Twinings of London: jakie ma znaczenie cyfryzacja dla branży FMCG?

Firma Twinings powstała w 1706 roku i jest jedną z najstarszych marek premium na świecie. Herbata Twinings jest dostępna w 115 krajach, a jej produkcja odbywa się w fabrykach zlokalizowanych w Wielkiej Brytanii i Polsce. Codziennie powstaje w nich do 70 ton herbaty. Polska fabryka w Swarzędzu została otwarta w 2011 roku i produkuje 600 różnych rodzajów herbaty. Aby usprawnić pracę fabryki w Polsce, producent herbaty zdecydował się na współpracę z ConnectPoint w zakresie analityki.
  • Autor: Artykuł promocyjny ConnectPoint
  • Data: 29-09-2021, 15:56
ConnectPoint x Twinings of London: jakie ma znaczenie cyfryzacja dla branży FMCG?

Cyfryzacja sektora FMCG

Potrzeby Twinings były zbieżne z wyzwaniami, przed którymi stoi większość firm produkcyjnych. Rozwój cyfryzacji w zakładzie produkcyjnym przekłada się m.in. na wzrost efektywności wykorzystania maszyn i urządzeń (OEE). Zintegrowane systemy automatyki z aplikacjami IT i biznesowymi w ramach jednego systemu pozwalają monitorować produkcję w czasie rzeczywistym. Przekłada się to na mniejsze straty podczas produkcji. Analityka pomaga również zarządzać maszynami, umożliwiając tym samym realizację zamówień w krótszym czasie. Coraz więcej firm ma tego świadomość, ale jeszcze nie decyduje się na analityczne rozwiązania w swoich zakładach.

– Cyfryzacja w branży spożywczej na polskim rynku jest ciągle rzadko spotykana. Większość firm ogranicza cyfryzację do sterowania procesem produkcyjnym. Natomiast, jeśli chodzi o dane produkcyjne i budowanie cyfrowych modeli urządzeń na bazie technologii procesu wytwarzania, to takie rozwiązania są nowym zjawiskiem na rynku, póki co jeszcze nie zbyt popularnym w Polsce. Plusem jest fakt, że coraz więcej firm ma świadomość rozwoju technologii i wie, że musi inwestować, aby jeszcze lepiej funkcjonować. Jest to dla nich droga, którą muszą podążać, a tym samym rozglądają się za narzędziami, które poprawią działalność ich firmy – tłumaczy Tomasz Węgrzyn, OSIsoft Team Lider w ConnectPoint.

– W dużej mierze firmy zdają sobie sprawę z tego, że muszą iść w kierunku powszechnej cyfryzacji procesów, żeby podnieść efektywność funkcjonowania ich firm. Każda firma komercyjna żyje ze sprzedaży, zatem jeszcze większa produkcja przełoży się na zysk. Natomiast, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki, należy przeprowadzić proces digitalizacji i analiz w firmie – dodaje Agnieszka Szlemińska, Dyrektor Sprzedaży w ConnectPoint.

Kluczowe podczas inwestycji w rozwiązania IT z obszaru zaawansowanej analityki danych jest określenie własnych potrzeb oraz wyznaczenie sobie celów w tym obszarze, a także otwartość na nowe inwestycje.

– Duża część firm nie jest gotowa na cyfryzację, ponieważ ich park maszynowy i systemy odpowiedzialne za produkcje nie są przygotowane do integracji z systemem analitycznym, czy systemami do zarządzania danymi. Często wejście takich firm w proces cyfryzacji wiąże się z ogromną inwestycją związaną z modernizacją systemów automatyki – wyjaśnia Tomasz Węgrzyn.

– Mamy w Polsce firmy, które mają wdrożone procesy w zakresie podstawowej analityki, czyli mogą liczyć sprawność i efektywności produkcji, przestoje, odpady vs. dobrze wyprodukowane produkty. Natomiast, jeśli chodzi o inwestycje w analizę związaną ze sztuczną inteligencją, to Polska jest w początkowej fazie – dodaje Tomasz Węgrzyn.

Wspólny projekt Twinings x ConnectPoint

ConnectPoint oferuje rozwiązania IT z obszaru zaawansowanej analityki danych dla sektora przemysłu, energetyki i przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Firma specjalizuje się w integracji IT/OT, czyli zarządzaniu całym procesem zbierania, porządkowania i analizowania danych operacyjnych. Dodatkowo ConnectPoint buduje systemy, które pozwalają na efektywną współpracę Operacji, IT i Biznesu.

Jedną z firm, która zdecydowała się skorzystać z oferty ConnectPoint, było Twinings. Producent herbaty postawił na dwa główne cele we współpracy. Pierwszym z nich była optymalizacja warunków pracy maszyn. Drugim: konieczność stworzenia centralnej platformy do monitorowania i analizowania danych z maszyn, łączącej systemy IT i OT. Dzięki temu zarówno pracownicy fabryki jak i zarząd, otrzymują informacje o tym, jak lepiej obsługiwać produkcję. Kluczowa jest tutaj integracja procesu produkcyjnego (maszyn) z systemami biznesowymi oraz wprowadzenie możliwości analizy korelacji pomiędzy zamówieniami (dane np. z systemu SAP) i danymi operacyjnymi. Przekłada się to na optymalizację produkcji.

– Chcemy stale podnosić efektywność naszych procesów, pracując niekoniecznie ciężej i więcej, ale sprytniej, wykorzystując osiągnięcia najnowszych technologii. Dążenie do doskonałości operacyjnej jest wpisane w działalność produkcyjną, dlatego chcemy wspierać nasze decyzje oraz działania taktyczne i strategiczne, korzystając z zaawansowanej analityki danych historycznych jak również statystyk real-time. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy kluczowe dane i informacje pochodzące z procesów są gromadzone w postaci cyfrowej – tłumaczy Marcin Gad, Dyrektor Operacyjny w polskiej fabryce Twinings.

– Integracja wszystkich danych produkcyjnych w jednym miejscu daje możliwość porównywania produkcji w kontekście zużycia części maszyn, energii elektrycznej, gazu lub emisji dwutlenku węgla. W ramach digitalizacji zbieramy informacje ze wszystkich maszyn i systemów pobocznych jak np. system ERP. Nasze systemy porządkują dane i w sposób przejrzysty możemy je obserwować i analizować w czasie rzeczywistym, na każdym poziomie organizacyjnym w firmie. Istotną kwestią jest dystrybucja raportów, do których mają dostęp wszystkie upoważnione osoby w organizacji. Nie dotyczy to tylko osób, które zajmują się wyłącznie produkcją, ale również raportowaniem w zależności od rodzaju informacji, planowaniem i strategią, zarządzaniem finansami czy infrastrukturą. Nasze dokładne analizy pozwalają poprawić działalność firmy na wielu płaszczyznach – mówi Tomasz Węgrzyn.

– Wspieramy naszych klientów jak najbardziej od strony narzędziowej. Pokazujemy, jak zintegrować i wykorzystywać skrypty do zaawansowanej analityki, ale również wspieramy merytorycznie w zaawansowanej analityce m.in. przy planowaniu budżetu – dodaje.

ConnectPoint opracował dla Twinings Centralne Repozytorium Danych oparte na systemie OSIsoft PI. Dane z rozproszonych źródeł, takich jak: linie produkcyjne, SharePoint, zewnętrzne pliki Excel, SAP, systemy zarządzania budynkiem zostały zintegrowane w jednym miejscu. Takie rozwiązanie umożliwiło zaawansowane analizy, monitorowanie produkcji w czasie rzeczywistym oraz obliczanie wskaźników efektywności w różnych aspektach.

W bardzo krótkim okresie firma Twinings otrzymała system zapewniający monitoring całego procesu produkcyjnego w czasie rzeczywistym, a w szczególności: ułatwienie i przyspieszenie identyfikacji obszarów wymagających natychmiastowego wsparcia; raportowanie on-line statusu maszyn produkcyjnych; raportowanie on-line wartości kluczowych parametrów (OEE; Waste); alerty wąskich gardeł; raportowanie on-line statusu zleceń produkcyjnych; minimalizacja nadprodukcji.

A jakie są dalsze plany Twinings w obszarze cyfryzacji?

- Jesteśmy w trakcie procesu automatyzacji raportów i dashboardów produkcyjnych dla głównego procesu (napełnianie i pakowanie), co pozwoli zmniejszyć obciążenie Liderów produkcji i uwolni ich potencjał do analizy, wnioskowania i działania na rzecz poprawy wyników. Staramy się podążać za pojawiającymi się potrzebami i wyzwaniami, traktując cyfryzację pragmatycznie jako narzędzie wspierające dążenie do doskonałości operacyjnej: redukcji strat, podnoszeniu efektywności kosztowej – mówi Marcin Gad z Twinings.

– Cyfryzacja wspiera optymalizację procesu produkcyjnego i poprawia jego wydajność, dzięki temu w krótszym czasie produkujemy więcej dobrych produktów na rynek. Zatem nie mówimy tu o oszczędności dla firmy, ale o jeszcze większym zysku – analizuje Agnieszka Szlemińska z ConnectPoint.

Analityka pomaga dbać o środowisko

Coraz więcej producentów, nie tylko z sektora spożywczego, ale także z innych branż stawia obecnie na zrównoważony rozwój. Zaawansowane działania analityczne pozwalają ograniczyć zużycie mediów, a tym samym pozytywnie wpływają na środowisko.

– Duże koncerny FMCG deklarują chęć bycia naturalnym ekologicznie w swojej produkcji i my je w tym wspieramy. Nasze analizy pozwalają monitorować media i optymalizować ich zużycie, co przekłada się na dbanie o środowisko i oszczędność. Dzięki odpowiednim przepływom danych możemy sprawdzić wilgotność hali produkcyjnej, prędkość maszyn, odpady, decydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu klimatyzacji, ustawieniu maszyn. Korelując takie dane z hali produkcyjnej, możemy optymalizować tam prace pod kątem mediów, co przekłada się na niższe zużycie energii elektrycznej – wyjaśnia Tomasz Węgrzyn.

Dodatkowo obserwacja i analiza wszystkich procesów pozwalają na szybkie reakcje w przypadku różnego typu wydarzeń w hali produkcyjnej.

– Cyfryzacja to także alarmowanie, wyszukiwanie anomalii i informowanie o nich. Analityka to nie tylko model liczenia wskaźników, ale cały model powiadomień, alarmów, informacji o awariach i przestojach. Dlatego ciężko jest osiągnąć optymalizację w procesach produkcyjnych bez analityki. Natomiast, mając informacje o wspomnianych działaniach, unikamy niepożądanych sytuacji w firmie. Analityka daje nam możliwość zarządzania serwisem, czas na szybką interwencję i działania prewencyjne, dzięki którym unikniemy „pożarów” w fabryce – mówi Tomasz Węgrzyn.

Jak to działa, czyli trendy w cyfryzacji

Jak już wspomnieliśmy, ConnectPoint proponuje rozwiązania IT z obszaru zaawansowanej analityki danych dla firm z branży spożywczej, sektora przemysłu, energetyki oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej.

– Naszym głównym narzędziem wspierającym produkcję jest nasza aplikacja Smart RDM, która korzysta z najnowszych trendów w cyfryzacji. Najbardziej widocznym trendem będzie bazowanie na platformach chmurowych, które wykorzystujemy w pełnym zakresie w naszej aplikacji – mówi Tomasz Węgrzyn.

– Drugim trendem jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do analiz danych produkcyjnych. Nasza aplikacja Smart RDM pozwala używać chmury jako platformy obliczeniowej do zaawansowanej analizy danych. – dodaje Tomasz Węgrzyn.

Podsumowując, rozwój cyfryzacji i procesów analitycznych przekłada się na optymalizację produkcji, a przede wszystkim na jeszcze większy zysk dla firmy.  

Gospodarka subskrypcji

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU
Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!