Innowacje w systemie logistycznym mogą decydować o sukcesie sieci handlowej
Systemy logistyczne sieci handlowych muszą zapewnić skuteczne i efektywne funkcjonowanie skomplikowanej grupy wzajemnie ze sobą powiązanych podmiotów. Obecnie, kiedy decydująca o sukcesie firmy jest finalna cena produktów dostępnych dla klienta, nowoczesne systemy logistyczne pomagające dostarczyć towar w możliwie najatrakcyjniejszej cenie, mogą być często kluczowym czynnikiem sukcesu firmy.
Carrefour Polska to ponad 300 sklepów w różnych formatach handlowych: hipermarkety, supermarkety i osiedlowe sklepy franczyzowe. Dzięki rozbudowanemu i zaawansowanemu systemowi logistycznemu firma jest w stanie zorganizować dostawy towarów do wszystkich sklepów należących do sieci Carrefour, a także do 200 placówek należących do jednej z wiodących sieci stacji benzynowych.
Voice speaking
Pomocne jest zastosowanie innowacyjnych rozwiązań logistycznych. Jedną z ostatnich nowinek wprowadzonych w systemie logistycznym Carrefour jest system voice speaking - nowoczesna technologia zarządzania magazynem. System ten optymalizuje pracę w magazynie, niweluje pomyłki podczas preparacji palet, podnosi produktywność pracowników magazynu oraz oszczędza czas i obniża koszty związane z obsługą administracyjną. Dzięki systemowi pracownik dokładnie wie skąd ma zabrać konkretny towar i w jakich ilościach, dodatkowo za każdym razem musi słownie potwierdzić pobranie asortymentu. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania magazynier pracuje w bardziej efektywny sposób, co więcej, nie musi nic zapisywać, a obie ręce ma wolne od notowania. Voice speaking to obecnie jedno z najnowocześniejszych rozwiązań stosowanych w logistyce. „System logistyczny firmy Carrefour, z uwagi na zastosowane w nim nowoczesne rozwiązania, wyznacza pewne standardy - zarówno dla sieci handlowych jak i dla całego biznesu. Nasza firma jest pionierem wielu rozwiązań logistycznych, które właśnie pojawiają się na świecie" - mówi Tomasz Sączek, Senior Manager odpowiedzialny za operacje logistyczne w firmie Carrefour.
System dostaw gwarantowanych Carrefour
W celu zapewnienia jak najwyższej jakości systemu dostaw firma Carrefour wdrożyła projekt dostaw gwarantowanych, opracowany na potrzeby sieci na całym świecie. Dzięki niemu możliwe było usprawnienie procesów magazynowych, a także zapewnienie najwyższych standardów jakości dostaw. System ten wyróżnia sieć Carrefour spośród innych firm na rynku. W ramach niego opracowano 27 kluczowych czynników sukcesu, które mają zapewnić wysoką jakość obsługi placówek handlowych. Pracując ze swoimi partnerami logistycznymi Carrefour wymaga więc spełnienia wszystkich 27 kryteriów. Zasady te są bardzo restrykcyjne i kontrolowane w drodze audytu przeprowadzanego przez niezależną międzynarodową jednostkę certyfikującą. Magazyny, które spełniają 27 kryteriów określonych przez Carrefour otrzymują certyfikat dostaw gwarantowanych. Obecnie w Polsce certyfikaty zostały nadane dwóm magazynom, a trzeci ubiega się o jego przyznanie (na świecie jest mniej niż 100 magazynów, które spełniają te wygórowane kryteria). System sprawia, że poprzez samo ubieganie się o przyznanie certyfikatu, firmy stawiają na rozwój i doskonalenie oraz podnoszenie poziomu usług. Sieć Carrefour wprowadziła bardzo wygórowane wymagania wobec firm współpracujących, jednak z uwagi na to, że swoją działalność opiera na zasadach partnerstwa i budowaniu długotrwałych relacji, wspiera je w dążeniach do spełnienia tych kryteriów.