Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Na co zwrócić szczególną uwagę podpisując umowę z faktorem?


Autor: BIBBY
Data: 10-11-2009, 15:29

Czy Twoje wierzytelności są należycie udokumentowane?

Faktor wymaga udokumentowania istnienia i bezsporności wierzytelności, które finansuje. Już podczas pierwszej rozmowy z faktorem, przedsiębiorca otrzymuje informacje, jakie dokumenty powinien dostarczyć. Najczęściej są to dokumenty potwierdzające odbiór towaru lub usługi, które z reguły i tak są gromadzone ze względu na bezpieczeństwo prowadzenia działalności.

Jakie wierzytelności obejmie umowa?

Faktorzy zastrzegają w umowach maksymalne terminy płatności akceptowane do finansowania, minimalne kwoty faktur przyjmowanych do wykupu oraz rodzaj towaru lub usługi, których dotyczą faktury. W niektórych umowach istnieją zapisy umożliwiające zgłaszanie wierzytelności nieco przeterminowanych lub np. powstałych przed podpisaniem umowy .

Czy Twoi odbiorcy spełniają warunki wskazane w umowie?

Faktor może wyłączyć z umowy faktoringu pewną grupę kontrahentów. Najczęściej są to firmy powiązane kapitałowo lub osobowo z przedsiębiorcą, kontrahenci którzy mają zagwarantowaną możliwość zwrotu towaru oraz tacy, którzy mają kompensaty z klientem. W przypadku umów faktoringu z przejęciem ryzyka wyłączone mogą być również inne podmioty – np. publicznoprawne.

W jaki sposób możesz dołączyć do umowy nowego odbiorcę?

Im bardziej elastyczne zasady włączania odbiorców do umowy faktoringu, tym lepiej. Należy zwrócić uwagę czy włączenie nowego odbiorcy wymaga aneksu do umowy, czy też istnieją prostsze mechanizmy powiększenia liczby odbiorców, oraz czy wiąże się to z dodatkową opłatą.

Czy przyznane limity na kontrahenta są wystarczające i czy masz możliwość ich zmiany?

Pełne korzyści z faktoringu możemy czerpać gdy wszystkie przelewane na faktora wierzytelności podlegają finansowaniu. Przy wzroście sprzedaży wyrażony kwotą limit odbiorcy jest jednak ograniczeniem. Dlatego najkorzystniejszy dla przedsiębiorcy jest limit odbiorcy wyrażony jako procent całego salda wszystkich należności (tzw. limit koncentracji). Wtedy limit odbiorcy zmienia się proporcjonalnie do sprzedaży - gdy sprzedaż ogółem rośnie, rośnie wysokość limitu i to bez konieczności aneksowania umowy.

Co się dzieje z wierzytelnościami niezapłaconymi przez odbiorcę?

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!