Obsługa logistyczna sieci wymaga dużej precyzji, dyscypliny i elastyczności
- Autor: pr
- Data: 09-07-2015, 10:45

Czego od operatorów logistycznych wymagają obecnie przedstawiciele sieci handlowych?
Trzy podstawowe potrzeby zgłaszane przez sieci handlowe to: terminowość, elastyczność i zaawansowane rozwiązania informatyczne. Terminowość dotyczy przede wszystkim podporządkowania się oknom czasowym, czyli wyznaczonym przez daną sieć określonym godzinom w ciągu dnia, kiedy ma być dostarczony towar. Godziny te są bardzo różne w zależności od preferencji sieci handlowych i ich wewnętrznego modelu zarządzania dostawami. W niektórych przypadkach przesyłki muszą być dostarczone do godz.11:00, w innych dopiero po 23:00, a czasem trzeba się zmieścić dokładnie w ciągu jednej godziny w trakcie dnia. Okna czasowe dotyczą wszystkich centrów dystrybucyjnych danej sieci, a często jest ich kilkanaście. Towar nie może być dostarczony ani przed czasem, ani po czasie, a godziny muszą być dobrze znane wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw.
Kluczowe oczekiwanie sieci handlowych to zaawansowane rozwiązania informatyczne i integracja systemów IT. Sieci oczekują przede wszystkim informacji na bieżąco o swoich przesyłkach – co będzie dostarczone danego dnia, w jakiej ilości, na jakim etapie dostawy jest towar, czy będzie dostarczony w oznaczonym oknie czasowym. Sieci chcą mieć równomiernie rozłożone dostawy produktów i dostęp do pełnej informacji. Dlatego ważny jest sprawny obieg dokumentów, kompletna dokumentacja i elektroniczna wymiana danych.
W jakim stopniu uruchomienie kanału sprzedaży e-commerce wpływa na obsługę logistyczną sieci handlowej?
Dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce wpływa w znaczący sposób na sieci handlowe, ponieważ także one coraz częściej tworzą swoje sklepy internetowe, w odpowiedzi na potrzeby konsumentów. Jednak z punktu widzenia operatora logistycznego działającego głównie na rynku B2B, nie zmienia się zbyt wiele. Sklepy internetowe na ogół mają oddzielną platformę, na którą dostarczane są towary do zamówień internetowych. Jest to więc o jedno centrum dystrybucyjne więcej. Natomiast dla branży kurierskiej i rynku B2C to oczywiście ważny i dynamicznie się rozwijający obszar codziennej pracy.
Jakie trendy będą dominować w branży retail w najbliższych latach i jakie będzie ich przełożenie na obsługę logistyczną sieci handlowych?
Na pewno ważnym trendem w kolejnych latach będzie dalszy dynamiczny rozwój sektora e-commerce, ponieważ konsumenci coraz częściej korzystają z tego kanału zakupów. Nie mniej istotna będzie także konieczność integrowania łańcuchów dostaw i rozwiązań logistycznych oferowanych przez operatorów. Sieci handlowe dynamicznie rosną, a ich rozwój wiąże się z większą liczbą centrów dystrybucyjnych i co za tym idzie większym rozdrobnieniem dostaw. Taka sytuacja będzie wymagać przede wszystkim dobrego zarządzania obsługą logistyczną danej sieci. Najlepiej sprawdzą się tu duże firmy logistyczne, które mają rozbudowaną sieć oddziałów, wypracowane metody zarządzania łańcuchami dostaw i wdrożone dobre systemy informatyczne.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Zysk Allegro zmalał. Wyniki pociągnęły w dół dwie spółki przejęte wiosną?
-
E-sklep PGG sprzedał w tym roku ponad 600 tys. ton węgla
-
E-commerce w Grecji i Bułgarii. Czym charakteryzują się te e-rynki?
-
Biedronka szykuje sklep internetowy! Co będzie można kupić w Biedronka Home?
-
Auchan rozszerza zasięg i zakres swoich usług e-commerce
-
Grupa Empik z dynamicznymi wzrostami w 2021, do poziomu 2,4 mld zł
-
Shopee wprowadza nowe zasady promowania sprzedawców
-
W Polsce przybywa ok. 350 sklepów internetowych miesięcznie (analiza)
-
InPost wprowadza nowe Paczkomaty. Czym różnią się od klasycznych?
-
Polski rynek e-handlu w trendzie wzrostowym
komentarze (0)