Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Po zamknięciu galerii handlowych sprzedaż znów spadnie

- Dane ze sprzedaży w marcu ponownie spadną, przez zamknięcie galerii handlowych - oceniają analitycy Banku Pekao, komentując dane GUS

Po zamknięciu galerii handlowych sprzedaż znów spadnie
Po zamknięciu galerii handlowych sprzedaż w marcu ponownie spadnie/fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 19-03-2021, 12:36

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. była niższa niż przed rokiem o 3,1 proc. (wobec wzrostu o 7,3 proc. w lutym 2020 r.). W porównaniu ze styczniem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 3,5 proc. W okresie styczeń-luty 2021 r. sprzedaż zmalała r/r o 4,9 proc. (wobec wzrostu o 5,6 proc. w 2020 r.).

Według analityków Banku Pekao, najważniejszym wydarzeniem lutego było oczywiście ponowne, pełne uwolnienie handlu detalicznego w galeriach handlowych.

"Dynamika sprzedaży odzieży i obuwia wzrosła w lutym z -40,8 proc. do +12,9 proc., co okazało się wynikiem lepszym od naszych założeń i z naszej perspektywy odpowiadającym za większość zaskoczenia. Pomimo wzrostu mobilności obywateli, któremu sprzyjało m.in. otwarcie hoteli, sprzedaż paliw odbiła słabiej od naszych założeń, przyspieszając z -16,4 do -14,8 proc. rdr " - wskazali.

Dodali, że wysoką bazę w sprzedaży żywności oraz farmaceutyków i kosmetyków wiążą z gromadzeniem zapasów przed pierwszą falą pandemii w zeszłym roku - dzięki temu obydwie kategorie dość wyraźnie wyhamowały (odpowiednio, z -0,8 do -5,2 proc. r/r i z -9,2 do -13,5 proc. r/r).

Jak zaznaczyli, sprzedaż dóbr trwałych przyspieszyła w lutym, czemu pomogła zarówno większa liczba dni handlowych, jak i pełne otwarcie galerii handlowych.

Według ekspertów Pekao, przywrócone w połowie marca restrykcje epidemiczne obowiązujące w styczniu, raczej obniży aktywność zakupową i dynamikę sprzedaży detalicznej.

"Tym niemniej, nie zobaczymy tego w dynamikach rocznych ze względu na niską, pandemiczną bazę z poprzedniego roku. Lepszym ujęciem będzie poziom sprzedaży po wyłączeniu czynników sezonowych i kalendarzowych - ten po solidnym wzroście (+5,3 proc. miesiąc do miesiąca) był w lutym wyższy niż ostatni odczyt przed pandemią. Niestety, ponownie spadnie w marcu b.r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT    /    galerie handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.88.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!