Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Przemysł i rynek opakowań w Polsce w ujęciu makro

Strona 5 z 8

  • Źródło www.wdp.com.pl

Autor: Wacław Wasiak
Data: 14-04-2011, 11:23

Ważnym było kupić określony produkt, bez względu na to, w jakim opakowaniu występował na rynku.

Z chwilą przejścia do gospodarki rynkowej, dzięki systematycznemu wzrostowi podaży dóbr na rynku, a także mechanizmom konkurencji, w szybkim tempie wzrastał popyt na współczesne opakowania stosowane od lat w krajach Europy Zachodniej.

Stąd też, pierwsza połowa lat 90. to okres boomu w branży opakowań w sektorze produkcji.

W tym czasie uruchomiono produkcję wielu opakowań dotychczas w Polsce niewytwarzanych, takich jak puszki aluminiowe do napojów czy butelki PET. Było to możliwe dzięki wejściu na polski rynek inwestorów zagranicznych i skutkowało dynamicznie rosnącą podażą i sprzedażą opakowań (patrz tabela 4).

Dzięki tak wysokiej dynamice rynku opakowań, zużycie opakowań w Polsce na koniec 1999 r. wyniosło ok. 70 euro (per capita), osiągając wartość 95,5 euro w 2000 roku (patrz tabela 5).

Struktura rynku opakowań

W badaniach rynku oraz w analizach porównawczych korzystamy z podziału znajdujących się na rynku opakowań wg rodzaju materiału, z jakiego są wykonane, oraz wg ich przeznaczenia (zastosowania).

Ze względu na rodzaj materiału opakowania dzielimy na: l opakowania z tworzyw sztucznych; l opakowania z papieru i tektury; l opakowania z metalu; l opakowania szklane; l opakowania z drewna.

Często w grupie opakowań z tworzyw sztucznych stosuje się podział na "tworzywa sztuczne sztywne" i "tworzywa sztuczne giętkie (elastyczne)".

Do grupy "opakowania z tworzyw sztucznych" zalicza się często opakowania wielomateriałowe, tzw. laminaty, jeśli jest w nich znaczący udział tworzywa sztucznego.

Ze względu na przeznaczenie (sferę zastosowania opakowań) wyodrębniamy następujące rodzaje: l opakowania dla przemysłu spożywczego; l opakowania przemysłowe; l opakowania dla kosmetyków; l opakowania dla leków.

Często w grupie opakowań dla przemysłu spożywczego wyodrębnia się "opakowania do napojów".

W tabeli 6 oraz na rys. 4 zamieszczono informacje o strukturze rynku opakowań w Polsce, Europie i na świecie z punktu widzenia materiału konstrukcyjnego - dane z 2005 r. Struktura rynku rozwiniętych krajów Europy Zachodniej jest właściwą dla krajów o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego.

Do takiego poziomu aspiruje także Polska.

Można zatem założyć, iż w strukturze polskiego rynku opakowań następować będą zmiany zmierzające do modelu rynku wysoko rozwiniętych krajów Europy Zachodniej.

KOMENTARZE (2)

  • branża 2015-12-07 14:25:35
    W artykule są odwołania do tabel i rysunków których nie ma w treści. Może ktoś się obudzi i sprawdzi co publikuje
  • andzia 2016-02-23 10:06:31
    moze ktos doda tabele ;-)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.228.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!