• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rola informacji w agrobiznesie

Strona 4 z 6
  • www.wiesjutra.pl
  • Autor: Dr hab. Maria Parlińska, prof. SGGW, Rola informacji w agrobiznesie;
  • Data: 09-08-2011, 14:09

Brak informacji utrudnia podejmowanie decyzji, ale jej nadmiar też jej nie ułatwia, gdyż mogą być gromadzone informacje o małej wartości, dające informacyjny chaos [Parlińska 2008]. Klasyczne są więc pytania:

  • jak można wykorzystać informację do usprawnienia procesu planowania i poprawy jakości podejmowanych decyzji na poziomie jednostki, przedsiębiorstwa czy państwa?
  • czy producent artykułów konsumpcyjnych powinien podjąć kosztowny program badań rynkowych przed wprowadzeniem na rynek nowego produktu, czy może tego typu badania powinno wesprzeć państwo w ramach długofalowego programu rozwoju?
  • w jaki sposób przedsiębiorstwo powinno wykorzystać prognozy makroekonomiczne w swych decyzjach dotyczących poziomu zapasów i zdolności produkcyjnych?
  • jaki będzie prawdopodobny wynik nadchodzących wyborów parlamentarnych w świetle dostępnych badań opinii publicznej i analiz statystycznych?
Przedstawione przykładowe dylematy wyboru ilustrują ważną rolę informacji w procesie decyzyjnym. Za Forliczem [1996] można wyróżnić trzy rodzaje rynków informacji:
  • długotrwałej, która może być traktowana jako inwestycja prowadząca do zmniejszania kosztów produkcji,
  • krótkotrwałej, użytecznej zwłaszcza przy podejmowaniu bieżących decyzji,
  • nabywanej dla własnej satysfakcji.
Rynki informacji długotrwałej obejmują rynki licencji lub patentów, rynki oprogramowania oraz rynki usług oświatowych. Drugi typ dotyczy rynków usług pośrednictwa i doradztwa, rynków pism o charakterze informacyjnym bądź testującym, czy rynki informacji o charakterze konfidencjonalnym, np. wywiad gospodarczy.

Organizacje działające na rynku informacji kierują się zasadą maksymalizacji zysku. W zależności od tego, jaki jest poziom i natężenie konkurencji na danym rynku, firmy te dysponują różnym zakresem oddziaływania na cenę produktu informacyjnego. W przypadku rynku monopolu informacyjnego oferent może dodatkowo stosować różne formy marketingu cenowego, co może powodować asymetrię w dostępie do informacji.

Dowodem na rosnącą rolę informacji jest przyznanie Nagrody Nobla w 2001 r. w dziedzinie ekonomii trzem Amerykanom zajmującym się zagadnieniami asymetrii informacji: George A. Akerlof z Berkeley w Kalifornii, Andrew Michael Spence z Uniwersytetu Stanforda oraz Joseph E. Stiglitz z Uniwersytetu Columbia [Gruszecki 2001].

Tradycyjny model doskonałej konkurencji, wprowadzony w 1921 r. przez Knight [2002] powszechnie wykorzystywany w teorii ekonomii zakładał, że wszystkie podmioty rynkowe występujące na danym rynku mają pełną, kompletną informację, co w wyniku daje im sytuację pewną, pozbawioną ryzyka i niepewności [Knight 2002].

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!