• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Równość szans w dotacjach

Wbrew pozorom tekst nie będzie dotyczył tego, kto ma największe szanse na dofinansowanie. "Równość szans" jest specyficznym kryterium oceny, mogącym często zaważyć na losach wniosku - zwłaszcza w przypadku popularnych konkursów, gdzie jest dużo chętnych na dotacje.
  • Autor: Katarzyna Kalinowska - napędy i sterowanie
  • Data: 27-04-2010, 10:18

W wielu regionalnych konkursach dla przedsiębiorców kryterium równości szans jest punktowane, czyli jego spełnienie daje firmie większą szansę na uzyskanie funduszy. Przykładowo w województwie lubelskim, "jeśli realizacja projektu przyczyni się do wyrównywania szans", wnioskodawca dostanie 2 dodatkowe punkty, jest to całkiem dużo, jeśli porównać z innymi kryteriami wymagającymi poważnego, "materialnego" wkładu. W tym samym konkursie za utworzenie nowego etatu, który trzeba utrzymać, a więc płacić pracownikowi nawet przez trzy lata, można dostać 3 punkty. Warto się postarać i przekonująco opisać równość w swoim projekcie - zwykle jest to kryterium beletrystyczne, przy którym wnioskodawcy bardziej wykazują się sposobem opisu niż faktami.

Czym jest hasło: "równość szans", na które napotykają w wypełnianych wnioskach przedsiębiorcy? Formalnie "polityka równości szans" (równości kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminacji) oznacza zapobieganie "wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną na poszczególnych etapach wdrażania funduszy, a w szczególności w dostępie do nich".

Taka definicja nie pomaga jednak skutecznie wypełnić wniosku. Co więcej te dość ogólne i górnolotne sformułowania skłaniają wielu piszących do lekceważenia kryterium pod hasłem "Unia i tak to kupi". Po sakramentalnym "projekt ma pozytywny wpływ na politykę równości szans" następuje często szereg bardzo dziwnie brzmiących deklaracji. Przykładowo, gdy ktoś stara się o dofinansowanie wyposażenia zakładu fryzjerskiego, równość szans rozumie następująco: "w naszym zakładzie obsługiwani będą wszyscy klienci niezależnie od płci, rasy, pochodzenia etnicznego, religii lub światopoglądu, niepełnosprawności wieku lub orientacji seksualnej". Oczywiście można zakładać, że oceniający jest formalistą, który przyzna punkty za literalne rozumienie równości, bez analizowania logiki pomysłu. Jednak jeśli przyjmiemy, że wnioski oceniane są z pewną dozą ludzkiej racjonalności, to taki opis się nie obroni. Wszyscy wiedzą, że salony fryzjerskie raczej nie zwracają uwagi na światopogląd, orientację seksualną ani płeć klientów. Absurdalne jest sugerowanie, że sytuacja którejś z grup wspomnianych w unijnej polityce poprawi się, gdy powstanie kolejny salon. W odpowiedzi na tego rodzaju pomysły, instytucje oceniające bronią się instrukcjami typu: "samo zacytowanie definicji równości szans nie oznacza spełnienia kryterium". Co więc zrobić?

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!