Rynek zabudów ma się dobrze
Wielu producentów pojazdów oferuje jedynie same podwozia, dając tym samym nabywcy - w tym zajmującemu się przewozem żywności - możliwość indywidualnego zabudowania go. Jest to o tyle korzystne, że potrzeby klientów są bardzo zróżnicowane.

Wytwórcy aut mają stałych, współpracujących z nimi, producentów zabudów, ale są też otwarci na inne zamówienia. Dla nich liczy się sprzedany egzemplarz, choć oczywiście zawsze lepiej, gdy wiadomo kto i co tam zabuduje. Ma to także wpływ na późniejszy przebieg gwarancji.
W interesie nabywcy jest więc uzgodnienie u dealera rodzaju i marki zabudowy. Bez jego akceptacji nie będzie miał prawa do gwarancji. Może to być także praktyczne podczas przeglądów, ponieważ niektóre serwisy firmowe mają również podpisane umowy, np. z określonymi producentami chłodni. Pozwala to za jednym razem dokonać przeglądu całego pojazdu, a nie tracić czasu i pieniędzy na wizyty w dwóch miejscach.
Zupełnie osobną rzeczą jest homologacja. Jej indywidualne zdobycie wiąże się z dużymi kosztami i kłopotami. Dlatego np. w Mercedesie ok. 70 - 80% pojazdów jest sprzedawanych jako kompletne pojazdy z zabudową. W Iveco jest to aż 95%. Wyjątki to głównie indywidualne zabudowy, jak np. pompy do betonu.
Typów zabudów jest na rynku bardzo dużo - od standardowych po indywidualne i rzadko zamawiane.
Kontenery są jedną z najpopularniejszych zabudów. Ze względu na nieskomplikowaną konstrukcję mogą być dopasowywane do potrzeb klienta oraz wymiarów podwozia. Oferta rynkowa jest bardzo duża, a najwięksi producenci prześcigają się w propozycjach. Od dłuższego czasu niemal standardem jest dodatkowe wyposażanie zabudów na życzenie klienta, np. na potrzeby piekarnicze. Pojawiają się kontenery z regałami lub przegrodami. Coraz częściej spotykamy zabudowy sklepowe i to zarówno z chłodniami, jak i tradycyjnymi półkami ekspozycyjnymi.
W związku z licznymi targami i podobnymi imprezami, istnieje popyt na zabudowy ekspozycyjne do prezentacji wyrobów.
Osobną grupę stanowią kontenery z odsuwanymi kurtynami bocznymi lub dachem. Jednym z popularniejszych typów jest kontener do dystrybucji napojów w skrzynkach. Aby zwiększyć asortyment przewożonych artykułów, montuje się różnego rodzaju mocowania w ścianach bocznych, stosuje się listwy lub belki, a także uchwyty albo szyny mocujące w podłodze.