Skąd przy zmianie czasu wziąć brakującą godzinę na wykresówce
- Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
- Data: 27-03-2019, 10:42

Tachograf jest najważniejszy
Dlaczego? Bo to na podstawie danych z tego urządzenia sporządzana jest cała dokumentacja jazdy, a tym samym czasu pracy i przerwy kierowcy. Obecnie dominująca liczba tachografów to urządzenia cyfrowe – wszystkie samochody zarejestrowane po 1 maja 2006 roku1 powinny być wyposażone w takie właśnie rejestratory – ale w użyciu są również te analogowe. W zależności od tego, z jego typu korzysta kierowca, przy zmianie czasu trzeba dostosować sposób postępowania.
Analogowo i własnoręcznie
W tachografie analogowym aktualną godzinę można zmienić samodzielnie. Trudno w tym przypadku
o uniwersalne wskazówki, bo urządzenia mimo wszystko różnią się w pewnym stopniu między sobą. Warto przed trasą zapoznać się jeszcze raz z instrukcją obsługi.
Najlepiej jest zmienić czas od razu, w pierwszym możliwym momencie, bo później, w toku dnia pracy może to po prostu umknąć. Koniecznie trzeba pamiętać, że na tarczy analogowej czas od 2:00 do 3:00 będzie określony jako „brak danych”. W związku z tym warto na odwrocie wykresówki odnotować, z czego wynika taki zapis. Pozwoli to w łatwy sposób wykazać, dlaczego w dokumentacji pojawiła się pewnego rodzaju nieścisłość. Będzie to również w pełni jasne i zrozumiałe nawet w późniejszym czasie dla służb kontrolujących czas pracy kierowcy – informuje ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, Kamil Wolański. - Alternatywą dla tej metody jest zmiana czasu w tachografie już po zakończonej jeździe w danym dniu – dzięki temu zostanie zachowana ciągłość zapisu. Ważne jednak, żeby uczynić to przed rozpoczęciem pracy na kolejnej wykresówce.
Uniwersalnie i cyfrowo
Jeśli kierowca ma zamontowany w samochodzie tachograf cyfrowy, cała procedura jest o wiele prostsza, ponieważ urządzenie rejestruje dane na podstawie uniwersalnego czasu UTC (Coordinated Universal Time), bez przesunięcia czasowego lato/zima. UTC ustawia wyłącznie warsztat kalibrujący tachograf. Kierowca może dokonać drobnej korekty, ale tylko raz w tygodniu i tylko +/- 1 minutę.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Zmiana czasu. Z soboty na niedzielę przestawiamy zegarki
-
Ponad 30 proc. ukraińskich kierowców zatrudnionych w Polsce pojechało na wojnę
-
Kanadyjscy kierowcy tirów czwarty dzień blokują Ottawę
-
Prezydent podpisał nowelizację wdrażającą Pakiet Mobilności
-
Zmiana czasu z soboty na niedzielę
-
Kiedy zmiana czasu na zimowy? MRiT pracuje nad przepisami
-
Wielka Brytania: Przez brak kierowców rolnicy muszą wylewać mleko
-
Brak kierowców w UK. Handel: zostało 10 dni na uratowanie świąt
-
W Wlk. Brytanii brak kierowców ciężarówek, zamknięto część stacji paliw
-
Arla ogranicza dostawy mleka do brytyjskich supermarketów
komentarze (0)