• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Trendy na rynku szkoleń

Biznes przypomina wyniszczającą grę zespołową, w której trzeba działać solidarnie. Jeśli nie ma solidarności w zespole, gra skazana jest na porażkę. Dlatego tak ważne jest przygotowanie firm na przetrwanie gorszych czasów w gospodarce.
  • Miesięcznik Kariera
  • Autor: Tomasz Ł. Rożek
  • Data: 17-12-2008, 10:58
Trendy na rynku szkoleń

Doskonale wiedzą o tym szefowie firm szkoleniowych, którzy prześcigają się w ofertach zarówno na czas kryzysu. Uczą szefów i pracowników asertywności, racjonalnego gospodarowania czasem oraz technik negocjacyjnych w rozmowach z klientami. Na zlecenie szefów dużych firm przygotowują programy oszczędnościowe - radzą, jak dany towar wyprodukować taniej. Ta ostatnia oferta w obliczu kryzysu na rynkach finansowych i spowolnienia gospodarczego na świecie jest dziś szczególnie w cenie. Menedżerowie, by realizować przyjętą strategię rozwoju firmy, muszą ciąć koszty. - W ciągu ostatnich kilku miesięcy zauważyliśmy, że zdecydowana większość chce wiedzieć, jak i gdzie szukać oszczędności. Oceniamy, że mniej więcej 20% wszystkich szkoleń dotyczy dzisiaj tego zagadnienia - mówi Adam Stolarzewicz z Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu.

Menedżerowie płacą dziś grube pieniądze za to, by dowiedzieć się, w jaki sposób tanio wyprodukować, sprzedać i rozdystrybuować produkt. Zwłaszcza ci, którzy eksportują swoje towary, chcą jak najszybciej dowiedzieć się, jak przekonać coraz bardziej oszczędnych klientów na zachodzie Europy do swoich produktów. - Są to szkolenia zarówno dla dyrektorów ds. produkcji (w mniejszych firmach), jak i menedżerów średniego szczebla (w większych firmach) - dodaje Stolarzewicz.

Zgłaszają się przedsiębiorstwa z wielu branż dotkniętych kryzysem - np. z branży samochodowej, informatycznej czy finansowej. Doradcy finansowi muszą się nieźle natrudzić, by namówić klientów do swoich usług. To właśnie im profesjonalne biznesowe szkolenie jest najbardziej potrzebne.

Globalizacja wymusza konkurencję

Jeszcze latem spora część przedsiębiorstw w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych przygotowywała dwa oddzielne budżety na szkolenia - niektóre firmy, np. z branży IT, na szkolenie swoich pracowników przeznaczały od 20 do 25% swojego budżetu. I nic dziwnego - globalizacja w biznesie wymusiła silniejszą konkurencję. Chiny, Indie i tzw. rynki wschodzące nieraz wygrywały rywalizację z zamożnymi krajami, bo oferowały tanią siłę roboczą. Bogatsze kraje musiały więc konkurować, podnosząc jakość swej produkcji, wydając fortunę na nowe technologie i innowacje. Od dwóch miesięcy sytuacja zaczyna się zmieniać - kryzys dotknął rynki wschodzące, więc firmy tną wydatki na szkolenia, promocję i reklamę. - Jeśli gdzieś szuka się oszczędności, to najłatwiej to zrobić, obcinając budżet na szkolenia czy reklamę. Firmy zostawiają sobie pieniądze na specjalistyczne szkolenia na czas kryzysu, rezygnując ze szkoleń ogólnorozwojowych - mówi Stolarzewicz.

Ścisły kontakt z biznesem

Od 10, 15 lat, pomimo kryzysu, który wprowadził na rynku szkoleń biznesowych nieco fermentu, mamy do czynienia z kilkoma wyraźnymi trendami, ściśle związanymi z tymi, które istnieją w szeroko rozumianym biznesie. - Raz na zawsze skończyła się epoka organizowania „szkoleń dla szkoleń”, w oderwaniu od efektów biznesowych - twierdzi Tomasz Olejnik, szkoleniowiec i trener biznesowy. Szkolenia są dziś nastawione na rozwiązanie konkretnych problemów lub wyjaśnienie konkretnych spraw - jeśli firma np. zamierza podbić rynki azjatyckie, to jej pracownicy poznają specyfikę systemów gospodarczych krajów Dalekiego Wschodu, uczą się też, jak skutecznie negocjować z klientami z Chin, Indii czy Pakistanu.

HR - strategiczne narzędzie

Umiejętność negocjacji i perswazji jest dziś w biznesie niezmiernie istotna, dlatego mniej więcej od połowy lat 90. w firmach na całym świecie rośnie znaczenie działów HR, które nie są już tylko działami kadr, ale przygotowują swoich pracowników do działalności w różnych sytuacjach, szkoląc ich niemal bez przerwy.

- Kiedyś szkolenia były bardzo ogólne. Dziś szefom firm zależy na pracowniku, który jest kreatywny, czasem asertywny i odporny na stres - zauważa Marzanna Staniewska z działającej od 10 lat na polskim rynku firmy szkoleniowej Biznes Edukator.

Stawianie na wszechstronny rozwój pracowników jest teraz bardzo popularne w Wielkiej Brytanii i USA, gdzie tradycja szkoleń biznesowych ma kilkadziesiąt lat. Zdaniem Tomasza Olejnika wiele nowego wniosło już pokolenie, które właśnie pojawiło się na rynku pracy - owa nowa generacja pracowników, urodzonych między rokiem 1980 a 1988, wychowała się już w dobie powszechnego dostępu do komputera, Internetu i innych bardzo szybkich zmian technologicznych.

Nic zatem dziwnego, że ci młodzi ludzie wymagają od swoich pracodawców szybkiego przekazywania wiedzy o nowych trendach w biznesie. Szkolenia muszą być bardziej szczegółowe, a szkolący muszą być doświadczonymi fachowcami. Kryzys z pewnością nie jest aż tak głęboki, by zahamować rozwój profesjonalnych szkoleń dla biznesu.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!