Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Zakres i rola logistyki w przedsiębiorstwach mleczarskich

Przetwórstwo mleka należy do kluczowych ogniw polskiego sektora agrobiznesu. W minionych dwóch dekadach, tj. od czasu transformacji ustrojowo-gospodarczej byliśmy świadkami znaczących przemian jakie się dokonały w sektorze mleczarskim, w tym w efekcie akcesji do Unii Europejskiej. Wejście do UE to z jednej strony dostęp do jednolitego rynku europejskiego, z drugiej - ekspozycja na silną zachodnią konkurencję.

Zakres i rola logistyki w przedsiębiorstwach mleczarskich
  • Źródło www.wiesjutra.pl

Autor: dr hab. Michał Pietrzak, mgr Joanna Baran, dr Mariusz Maciejczak
Data: 18-02-2010, 10:46

Wyrównujące się ceny mleka w krajach poszerzonej UE stwarzają presję na poprawę konkurencyjności na poziomie przetwórstwa mleka. Istotnym obszarem poprawy konkurencyjności może okazać się logistyka. Logistykę można zdefiniować jako zarządzanie działaniami przemieszczania i składowania, które mają umożliwić przepływ produktów z miejsc pochodzenia do miejsc konsumpcji oraz związaną z nimi informacją - w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po odpowiednim koszcie. Wpływ logistyki na poprawę konkurencyjności polskich mleczarni może być więc dwojakiego rodzaju - lepsze zarządzanie logistyką to nie tylko możliwość optymalizacji kosztów, ale także możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji przez zaoferowanie odbiorcom wyższego poziomu obsługi dostawczej.

Logistykę w przedsiębiorstwach mleczarskich można opisywać z punktu widzenia kategorii procesów logistycznych. Wyróżnić tutaj można:

- sterowanie zapasami - decyzje podejmowane odnośnie pozycji surowców, materiałów, towarów i produktów gotowych utrzymywanych w zapasie, poziomu zapasu ratującego i zapasu bezpieczeństwa, wielkości zamówień (partii dostaw) i długości serii produkcyjnych,

- magazynowanie - liczbę lokalizacji i wielkości obiektów magazynowych (zlewnie, tanki, magazyny, składy), ewentualne wykorzystanie zewnętrznych powierzchni magazynowych, rozplanowanie powierzchni magazynów i ich wyposażenie,

- opakowania - stosowane opakowania jednostkowe i zbiorcze, w tym wykorzystanie standardowych jednostek ładunkowych (opakowań modułowych, palet, kontenerów),

- transport-decyzje odnośnie samodzielnej realizacji funkcji transportowej lub zlecenia jej na zewnątrz, wybór przewoźników, zarządzanie taborem, optymalizacja tras przejazdów (tzw. trasowanie),

- zarządzanie informacją logistyczną - zarządzanie informacją sterującą przepływem fizycznym - zarówno pomiędzy przedsiębiorstwem a kontrahentami oraz wewnątrz przedsiębiorstwa - w tym wykorzystanie elektronicznej wymiany danych (EDI) oraz zintegrowanych systemów zarządzania (aplikacje klasy ERP), znakowanie oraz śledzenie ruchu materiałów i produktów (kody kreskowe, RFID).

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.11.178
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!