Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

10 najważniejszych wydarzeń w branży rolno-spożywczej i handlowej w lutym 2020 r.

Miesiąc zdominowany przez śledzenie pierwszych konsekwencji epidemii koronawirusa, a także emocje związane z wprowadzeniem podatku cukrowego czy przepisów, które wprowadzają ułatwienia związane z uruchamianiem rzeźni rolniczych, a także pogłoskami o europejskiej debacie nad podatkiem od mięsa. Sporo ciekawych wydarzeń zafundowały nam także firmy, m.in. Mlekpol, Coca-Cola HBC Polska, Cedrob oraz marka SPAR.

10 najważniejszych wydarzeń w branży rolno-spożywczej i handlowej w lutym 2020 r.
Lutym obfitował w wiele wydarzeń rzutujących na branżę spożywczą; fot. unsplash.com / Canva

Autor: Paulina Piwowarek, www.portalspozywczy.pl
Data: 01-03-2020, 21:15

1. Koronawirus infekuje gospodarkę

Światowa gospodarka odczuwa skutki rozprzestrzeniania się koronawirusa 2019-nCoV. - Wybuch epidemii koronawirusa, poza ewidentnym wpływem na Chiny, oddziałuje również na resztę świata. Recesja w sektorze produkcji i handlu będzie się prawdopodobnie utrzymywać, z wstrząsem handlowym wynoszącym 26 mld USD tygodniowo z powodu blokady w Chinach i globalnym wzrostem, ledwo utrzymującym się na poziomie 2% w I kw. 2020 r. - oceniają eksperci z firmy Euler Hermes.

Efekt domina dosięga też rynek unijny. Komisja Europejska szacuje, że czas trwania epidemii i wprowadzone środki ograniczające rozprzestrzenianie się wirusa, stanowią kluczowe ryzyko dla unijnej gospodarki. - Im dłużej trwa epidemia, tym większe jest prawdopodobieństwo efektu domina na nastroje gospodarcze i globalne warunki finansowania - prognozuje KE.

Jak wygląda sytuacja na polskim rynku? Eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego tłumaczą, że chociaż epidemia koronawirusa ma wpływ na chińską, a w konsekwencji na światową gospodarkę, to jednak - jeśli sytuacja zostanie opanowana w najbliższych 1-2 miesiącach - jej konsekwencji nie należy przeceniać. - Z powodu koronawirusa można oczekiwać zmniejszenia tempa wzrostu gospodarczego Polski w 2020 r. o około 0,02 pkt. proc. – wyliczyli eksperci PIE.

2. Podatek cukrowy staje się faktem

Mimo ogromnego sprzeciwu producentów branży napojowej i alkoholowej, 14 lutego Sejm uchwalił wraz z poprawkami ustawę wprowadzającą opłaty od alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml - tzw. małpek oraz od słodzonych napojów.

W głosowaniu odrzucono wszystkie sześć poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania przez opozycję, w tym o odrzucenie ustawy w całości (wniosek KO) i przełożenie terminu wejścia w życie ustawy z 1 lipca 2020 na 1 stycznia 2021 (poprawka Lewicy). Nie przyjęto też poprawki Konfederacji przewidującej m.in. zaznaczanie na etykietach soków różnicy ceny wynikającej z wprowadzenia opłaty cukrowej.

Przyjęto natomiast dwie poprawki PiS doprecyzowujące kwestię opłat za zaopatrywanie w "małpki" i wyłączające z opłaty cukrowej wyroby, w których na pierwszym miejscu w składzie znajduje się mleko lub jego przetwory.

3. Podatek od mięsa?

więcej informacji:

Cedrob RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    podatek od mięsa RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    ekonomiczny poniedziałek RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Cezary 2020-03-02 14:25:21
    moze zamiast hipotetycznej informacji o mozliwym kiedys do wprowadzenia podatku od mięsa , warto wspomniec o kryzysie z kaszami gryczanymi w związku z raportem konsumenckim ktory potwierdza ze WIEKSZOSC kasz gryczanych zbadanych , ma w sobie pozostałosci glifosfatu....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.202.44
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!