Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

2020 rok pokazał, że niczego nie wolno planować "na sztywno"

Rok 2019 był kolejnym, w którym ani branża spożywcza ani sektor handlu detalicznego nie mogły narzekać na brak interesujących wydarzeń. Przejęcia, upadłości, zmiany legislacyjne, afery spożywcze. Tymczasem rok 2020 pokazał, że niczego nie można być pewnym i niczego nie wolno planować „na sztywno”.

2020 rok pokazał, że niczego nie wolno planować
2020 rok pokazał, że niczego nie wolno planować "na sztywno"; fot. shutterstock.com

Autor: Paulina Piwowarek, www.portalspozywczy.pl
Data: 24-12-2020, 08:29

CZYTAJ TAKŻE: 15 kluczowych wydarzeń branży rolno-spożywczo-handlowej w IV kwartale 2020 r.

Mijający – 2020 rok - to przede wszystkim zmiany, które wymusiła pandemia. I mimo doniesień z Chin, które od początku roku wybrzmiewały w europejskich i polskich mediach, w marcu, kiedy ogłoszony lockdown, niewiele podmiotów było przygotowanych na taką sytuację.

Pierwszym wyzwaniem pandemii było więc utrzymanie produkcji, logistyki i eksportu - w końcu żywności nie da się produkować zdalnie. Bardzo szybko musiano dostosować zakłady do nowego reżimu sanitarnego i obostrzeń z tym związanych. Kiedy już udało się to opanować i dostarczyć towary do sklepów, które działały jednak z trochę mniejszą przepustowością, zaczęto zastanawiać się co będzie dalej – jakie długofalowe skutki przyniesie koronawirus w sektorze spożywczym?

Nie od dziś wiadomo, że produkcja żywności to bardzo ważna, wręcz strategiczna (co podkreśliła pandemia!) gałąź polskiej gospodarki. I całe szczęście, dosyć konserwatywna, przez co na kryzysy reaguje spowolnieniem wzrostu, a nie spadkami sprzedaży. Mamy więc do czynienia z ewolucją, a nie rewolucją zachowań konsumentów, którzy zostali niejako zmuszeni do "pozostania w domach". Ich wybory produktów zmieniają się. Zyskują towary, które są trwałe i bezpiecznie zapakowane, a tracą te, które jeszcze niedawno były bardzo atrakcyjne w oczach konsumentów, czyli świeże i "on the go". A to dlatego, że u podstaw dużej części naszej konsumpcji leży nasza aktywność i mobilność.

Z biegiem czasu zaczęto postrzegać pandemię jako wyzwanie, które stwarza możliwości. Kryzysem może być wtedy, kiedy jesteśmy niegotowi lub nieelastyczni, żeby odpowiadać na to co się dzieje. Pierwszą dużą zmianą jest zmiana nawyków żywieniowych. To, że więcej czasu konsumenci spędzają w domu wymusiło zmianę sposobu przygotowania i spożywania posiłków. Więcej gotują i zwracają uwagę na to, co ląduje na talerzach. To jest bardzo pozytywna zmiana, ale oznacza także wzrost zapotrzebowania na jedne produkty, a spadek - na inne. Z wielu badań i estymacji wynika, że Polacy szukają zdrowych alternatyw codziennych posiłków. Na obecnej sytuacji mogą więc zyskać produkty roślinne, w tym owoce i warzywa, funkcjonalne i prozdrowotne. 

Warto zwrócić uwagę na to, że Polska jest czołowym eksporterem żywności z dużą nadwyżką netto eksportu nad importem, a wolumen wyeksportowanej żywności i jej wartość za 2019 r. budzi podziw. To grube przekroczenie 30 mld euro. Pandemia nie zatrzymała trendów eksportowych w 2020 roku.

Wiele wskazuje, że wartość polskiego eksportu żywności w tym roku przekroczy 33 mld euro. To dowodzi, że polskie firmy spożywcze dobrze sobie radzą na rynkach eksportowych w warunkach pandemii.

Oby tak dalej!

Samych pomyślności w 2021 roku życzy redakcja PortalSpozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

koronawirus RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    Boże Narodzenie RSS ALERT    /    święta RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.236.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!