Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

2022 rok: 5 ważnych tematów

Jakie scenariusze dla rynku żywności może przynieść najbliższa przyszłość? W którą stronę zmierza handel, czy żywność będzie drożała i dlaczego stosowanie greenwashingu nie opłaca się firmom? Oto pięć tematów z 2021 roku, które będą aktualne w roku 2022.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 28-12-2021, 12:22
2022 rok: 5 ważnych tematów
Rynek żywności: 5 tematów aktualnych w 2022 roku, fot. shutterstock
  • Autorski cykl „Trzy pytania do. Rozmowy Olimpii Wolf” powstał w kwietniu 2021 roku. Do grudnia 2021 roku wypowiedziało się w nim szesnaście osób, w tym minister klimatu i środowiska, prezesi sieci handlowych, ekonomiści, eksperci rynku żywności, przedstawiciel branży spożywczej i banków żywności, a nawet futurolog.
  • Rozmówcy opowiadali m.in. o odpowiedzialności firm za środowisko, niemarnowaniu żywności, rozwoju sieci handlowych, wdrożeniu nowych opakowań, stagflacji i wzroście cen żywności. Które tematy będą szczególnie aktualne w roku 2022?
  • Zapraszamy również do lektury innych tekstów z cyklu.

1. Inwestycje w działania prośrodowiskowe

Od kilku lat coraz większego znaczenia nabiera kwestia odpowiedzialności firm za zanieczyszczenie środowiska. I nie chodzi tutaj już tylko o nasze poglądy czy dobrowolne działania, a o realną możliwość mniejszego unijnego wsparcia dla przedsiębiorców, którzy będą zwlekać z inwestycjami w działania prośrodowiskowe.

Kacper Nosarzewski, futurolog, partner w firmie foresightowej 4CF przedstawia jeden z możliwych scenariuszy. - Możemy sobie wyobrazić, że w przyszłości do WPR zostaną wprowadzone mechanizmy, które uzależnią wysokość świadczeń dla unijnego rynku rolnego od wskaźników z zakresu wpływu środowiskowego rolnictwa. Odbyłoby się to pod naciskiem państw o wysoce innowacyjnym modelu produkcji rolnej i przetwórstwa spożywczego, takich jak Niderlandy, Francja czy Niemcy oraz pod naciskiem politycznym, uzasadnionym wymogami realnego wdrażania zrównoważonego rozwoju – tłumaczy.

- Jeśli więc nie zajmiemy się na poważnie kwestią zanieczyszczeń środowiska generowaną przez firmy, możemy otrzymywać mniejsze dopłaty dla naszej branży rolno-spożywczej. To jest wizja, którą od siebie oddalamy i nie chcemy się nią zajmować. Ale taka przyszłość nie jest niemożliwa – przekonuje.

Aktualność takiego scenariusza nie gaśnie niestety wraz z końcem 2021 roku, dlatego inwestycje firm w kierunku Gospodarki Obiegu Zamkniętego są jednym z wyzwań na 2022 rok i następne lata.

2. Greenwashing, czyli uważaj, co komunikujesz

Zostańmy jeszcze przez chwilę w temacie prośrodowiskowym. Otóż mierzymy się z ostatnio z problemem narastającego greenwashingu, czyli rozmyślnego wykorzystywania komunikatów mówiących o przyjazności środowiskowej firmy i jej produktów w celu kreowania pozytywnego wizerunku  podczas, gdy w rzeczywistości  firma w swojej przeważającej działalności nie dokonała żadnych istotnych zmian na rzecz ograniczenia wpływu na środowisko.

Co firmy spożywcze mogą zyskać, a co stracić, jeśli będą stosowały greenwashing? Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności tłumaczy, że stosowanie greenwashingu początkowo faktycznie może przynieść firmie korzyści w postaci uzyskania nieuzasadnionej przewagi rynkowej nad konkurencją, która tego typu komunikacji nie prowadzi.

- Jednak w dłuższym okresie czasu może doprowadzić do oskarżeń o nietyczne zachowania rynkowe, a nawet kar wynikających z przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a w konsekwencji do utraty wiarygodności w oczach konsumentów – mówił.

- Każda firma decydując się na oświadczenia prośrodowiskowe w swojej komunikacji, powinna bardzo dokładnie przeanalizować, w jakim stopniu można udowodnić, że jest to działanie faktycznie i mające znaczący wpływ na zmniejszenie negatywnego wpływu firmy i jej produktów na środowisko – przekonywał. 

3. Wpływ zachowań konsumentów na rynek retail

Od początku pandemii, która trwa w Polsce od marca 2020 roku, widzimy duże zmiany w zachowaniach konsumenckich. Sieci handlowe i mniejsze sklepy musiały szybko się do tego przystosować. Pandemia nadal trwa i nic nie wskazuje na to, że w 2022 roku się skończy, a zatem cały czas firmy handlowe będą musiały elastycznie reagować na zachowania klientów.

Maja Szewczyk, Dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland tłumaczy, że klienci kupują rzadziej, ale za to ich koszyki zakupowe są większe. - Z tego względu na znaczeniu zyskuje koncept one-stop-shopping, za którym stoi szeroki wybór artykułów oraz różnego rodzaju usług. Osoby odwiedzające nasze sklepy od lat mogą korzystać z oferty naszych partnerów, w tym m.in. piekarni, aptek, myjni bezdotykowych, fryzjerów czy optyków – mówi.

- Polacy są coraz bardziej otwarci na korzystanie z różnych kanałów sprzedaży, dlatego nadal udoskonalamy rozwiązania e-commerce, które wprowadziliśmy w 2020 roku. Obecnie w wielu sklepach Kaufland można korzystać z usługi click & collect umożliwiającej zdalną rezerwację ponad 4000 produktów. Rozszerzyliśmy także współpracę z firmą Everli, za pośrednictwem której w ponad 30 miastach dostarczamy zakupy online bezpośrednio do domu – opowiada

- Cyfrowe rozwiązania są również coraz bardziej pożądane przez klientów sklepów stacjonarnych, czego przykładem jest chociażby rosnąca popularność kas samoobsługowych. Na znaczeniu zyskują także nowoczesne kanały komunikacji, w tym m.in. aplikacje mobilne – dodaje.

4. Konsolidacja handlu

Jeśli już jesteśmy w tematyce handlu, to cały czas pozostaje żywa dyskusja o jego konsolidacji, bowiem nasz rodziny rynek jest wciąż jeszcze mocno rozdrobiony. Rok 2022 oraz najbliższe lata mogą więc nam przynieść wiele interesujących fuzji w tej branży.

Robert Krzak, niezależny ekspert EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich mówi, że proces konsolidacji handlu w Polsce trwa już długo i na pewno nie został jeszcze zakończony.

- Wracając do początków przemian gospodarczych, warto wspomnieć, że liczba transgranicznych inwestycji w handel detaliczny w Polsce była w Europie największa, do tego z wielu kierunków. Z tego samego powodu znaczna część inwestorów, również bardzo dużych, pożegnała się z naszym rynkiem. Specyfika naszego rynku pozostaje jednak niezmienna. W sektorze retail wciąż mamy znaczący udział handlu tradycyjnego, największą w Europie liczbę sklepów, bez dzielenia na formaty oraz niski udział rodzimych firm handlowych. W odniesieniu do przedsiębiorstw rodzimych warto wspomnieć, że niski udział warunkowany jest niewystarczającą skalą działalności, która nie pozwalała zdobywać większych udziałów rynkowych oraz zmniejszać kosztów operacyjnych. Podejmowane wielokrotnie próby budowania wspólnych organizacji zakupowych nie sprawdziły się w naszym kraju i nie pozwoliły na zbudowanie podmiotu reprezentującego rodzime sieci. Funkcję tę w pewnym stopniu przejęły duże hurtownie – wyjaśnia.

- Myślę, że nie dojdzie w najbliższym czasie do żadnych ruchów konsolidacyjnych pomiędzy polskimi, rodzimymi firmami. Nie wykluczałbym natomiast prób konsolidacji na linii firmy zagraniczne – firmy rodzime lub połączeń pomiędzy firmami zagranicznymi obecnymi już w Polsce – tłumaczy.

5. Rosnące ceny żywności

Rok 2021 upływa nam pod hasłami „drożyzna”, „inflacja” i „rosnące ceny żywności”. Niestety wszystko wskazuje na to, że hasła te zostaną z nami jeszcze przez kilka, a może i więcej mieisęcy.

Jakub Olipra, ekonomista, Departamentu Analiz Makroekonomicznych, Credit Agricole Bank Polska tłumaczy, w jaki sposób rosnące ceny nawozów wpływają na ceny żywności.

- Uwzględniając skalę wzrostu cen nawozów oraz jego globalny charakter można spodziewać się, że rolnicy na całym świecie będą ograniczać ich stosowanie, co będzie negatywne dla wydajności produkcji roślinnej. W efekcie, trudno oczekiwać, że kolejny sezon przyniesie odbudowę obserwowanych obecnie niskich na tle historycznym światowych zapasów zbóż i roślin oleistych. Uwzględniając utrzymujące się w ostatnich latach rosnące spożycie zbóż i roślin oleistych, będzie to oddziaływać w kierunku wzrostu ich cen – mówił. 

- To z kolei oznacza wyższe ceny pasz, a w konsekwencji dalszy wzrost presji kosztowej w przypadku produkcji zwierzęcej. Tym samym obserwowany obecnie silny wzrost cen nawozów będzie w kolejnych miesiącach oddziaływał w kierunku wzrostu cen wszystkich podstawowych produktów żywnościowych: pieczywa, mięsa, produktów mlecznych, oleju i tłuszczów oraz jaj – wyjaśnia.

Adam Antoniak, starszy ekonomista Banku Pekao S.A. również uważa, że rośnie prawdopodobieństwo, że rok 2022 r. przyniesie dalszy wyraźny wzrost cen żywności w Polsce i na świecie. 

- Rynek żywności jest silnie powiązany z rynkiem rolnym. Silny wzrost cen gazu powoduje poważne perturbacje na rynku nawozów, gdzie koszty energii często przekraczają 70%. Przy obecnych jej kosztach część globalnych producentów ogranicza produkcję nawozów, a inni są zmuszeni do drastycznych podwyżek cen. Wyższe ceny nawozów mogą znacząco podbić ceny w rolnictwie z uwagi na wzrost kosztów produkcji rolniczej i/lub mniejszą jej wydajność. Droższe zboża i pasze to z kolei wyższe koszty produkcji mięsa – tłumaczy.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!