5 zmian w prawie, które wpłynęły na rynek rolno-spożywczy w I kw.
Nie tylko lockdownami i obostrzeniami żyliśmy w I kwartale br. W życie weszły lub projektowane są ustawy oraz rozporządzenia, które mocno wpływają na rynek rolno-spożywczy i handel. Oto zestawienie pięciu najważniejszych.

- Dla branży napojowej podatek cukrowy i jego właściwe naliczenie jest największym wyzwaniem roku 2021. Jego skutki już są widoczne.
- Podatek detaliczny ma między innymi wyrównać szanse między dużymi firmami a mniejszymi. Czy tak rzeczywiście będzie?
- Za granicą też jest ciekawie. M.in. Brexit i projekt "czeskich półek" spędzają sen z powiek polskim eksporterom żywności.
1. Podatek cukrowy
Z dniem 1 stycznia 2021 r. w Polsce wszedł w życie tzw. podatek cukrowy. Są nim objęte napoje słodzone. Andrzej Gantner jest zdania, że podatek cukrowy to szczególnie bulwersujący przykład zupełnego oderwania od realiów gospodarczych i siły nabywczej konsumentów w Polsce.
– Jego wysokość, sposób naliczania, sposób wprowadzenia, brak oceny skutków dla małych i średnich przedsiębiorstw były wielokrotnie podnoszone przez koalicję organizacji przedsiębiorców. Niestety liczne apele zarówno do premiera jak i prezydenta nie przyniosły żadnego efektu. Również najnowszy apel o przesunięcie o rok wejście w życie podatku z powodu zarówno złej kondycji branży jak również poważnych trudności w interpretacji zapisów ustawy, która między innymi poprzez brak uwzględnienia przez rząd uwag przedsiębiorców, jest bublem prawnym, nie przyniósł efektu – tłumaczy.
– Dla branży napojowej podatek ten i jego właściwe naliczenie jest największym wyzwaniem roku 2021. Jego skutki już są widoczne. Praktycznie nikt nie jest w stanie do końca przewidzieć, jaka powinna być finalna cena sprzedaży napojów objętych podatkiem i kto tak naprawdę pokryje jego koszty. Pewne jest natomiast jedno – część firm nie będzie w stanie zapłacić 25 lutego tego podatku i utrzymać się na rynku. Dotyczyć to będzie przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, ale skala obciążeń jest na tyle duża, że nawet te największe szykują się na poważne problemy, dodatkowe koszty i programy oszczędnościowe – zauważa wiceprezes PFPŻ.
2. Podatek od handlu
Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje podatek od sprzedaży detalicznej, nazwany również podatkiem handlowym.
Jak informowało Ministerstwo Finansów, podatek handlowy będzie pobierany miesięcznie, a pierwsza płatność - za styczeń - powinna nastąpić do 25 lutego 2021 roku. Przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej. Kwota wolna od podatku wynosi 17 mln zł miesięcznie. Podstawą opodatkowania jest osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę wolną.
Przewidziano dwie stawki podatku. Pierwsza wyniesie 0,8 proc. i obejmie miesięczny przychód ponad kwotę wolną, ale nieprzekraczający 187 mln zł. Natomiast stawką 1,4 proc. będzie opodatkowana nadwyżka przychodu ponad kwotę 187 mln zł.
Według ministerstwa podatek detaliczny ma między innymi wyrównać szanse między dużymi firmami a mniejszymi.
3. Brexit
Od 1 stycznia 2021 roku handel pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską odbywa się w oparciu o wynegocjowaną i zawartą 24 grudnia 2020 roku Umowę o handlu i współpracy, która dopuszcza możliwość sprzedaży towarów po obu stronach Kanału La Manche bezcłowo, ale pod pewnymi warunkami.
Łukasz Grabowski, zastępca dyrektora centrum eksportu w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że polscy przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na ten rozdział Umowy, w którym zawarto wytyczne dotyczące preferencyjnego pochodzenia towarów, w tym reguł pochodzenia.
4. Czeskie półki
Posłowie Izby Poselskiej czeskiego parlamentu znowelizowali przepisy tak, by od 2022 r. w sklepach spożywczych sprzedawano co najmniej 55 proc. produktów czeskiej produkcji. Przeciwko regulacji zaprotestowało osiem państw Unii Europejskiej, w tym Polska.
Zgodnie z uchwaloną nowelizacją, nad którą będzie jeszcze pracować Senat, sklepy o powierzchni ponad 400 m kw. będą musiały od 2022 r. oferować co najmniej 55 proc. towarów wyprodukowanych w Czechach. W 2028 roku wskaźnik ten ma wynieść co najmniej 73 proc.
Kwoty mają dotyczyć około 100 z ponad 15 000 rodzajów sprzedawanej żywności, którą można produkować w Republice Czeskiej. Są to mięsa, warzywa, owoce lub nabiał. Obowiązek nie będzie dotyczył małych sklepów, ani sklepów specjalistycznych np. z winami lub serami.
5. Podatek od reklam
Na początku lutego Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowej ustawy, z którego wynika, że nowy podatek od reklam ma przynosić państwu ok. 800 mln zł w skali roku, a środki te mają pomóc w zwalczaniu skutków pandemii koronawirusa. Nowa ustawa powinna wejść w życie z początkiem lipca 2021 r. Stawka składki od reklamy wyniesie w Polsce 5 proc. i obejmie m.in. międzynarodowe koncerny cyfrowe. Zgodnie z obecną wersją projektu, składka będzie dotyczyć reklam konwencjonalnych i internetowych. W przypadku reklam internetowych płatnikami będą podmioty lub grupy podmiotów, spełniające dwa warunki. Chodzi o globalne przychody na poziomie ponad 750 mln euro oraz przychody uzyskiwane na terenie Polski na poziomie przekraczającym 5 mln euro w danym roku obrotowym.
Co ciekawe w ustawie zawarto zapis, który uderzy w konkretne branże. - W katalogu tym uwzględniono: produkty lecznicze, suplementy diety, wyroby medyczne i napoje z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących – art. 10 ust. 2 projektu” – podano w uzasadnieniu do projektu ustawy. W ustawie przedstawiono specjalne zasady dotyczące opłat za reklamy wskazanych produktów. Branża napojów nie kryje zaskoczenia zwłaszcza, że od 1 stycznia br. zmaga się z wprowadzeniem podatku cukrowego.
PRZECZYTAJ CAŁE ZESTAWIENIE W STREFIE PREMIUM:
I kwartał 2021 r. - 30 wydarzeń z branży rolno-spożywczej i handlu


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.