7 przejęć i kooperacji na rynku spożywczym i handlowym w I kw.
Przejęcie Maczfitu przez Żabkę, litewskiego kooperanta przez Green Factory, zgoda na przejęcie Tesco przez Netto, a także dzierżawy i kooperacje. I kwartał pokazał apetyt na rozwój firm spożywczych i handlowych - nie tylko ten organiczny.

Powiązane tematy:
Przedstawiamy chronologiczne zestawienie transakcji i kooperacji w I kwartale br.
Przeczytaj cały artykuł: I kwartał 2021 r. - 30 wydarzeń z branży rolno-spożywczej i handlu
1. Laktopol dzierżawi SM Bielmlek
W styczniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał pozytywną decyzję, która kończy postępowanie w zakresie koncentracji w sprawie SM Bielmlek w Bielsku Podlaskim. Wszystko wskazuje na to, że nowym dzierżawcą zakładu zostanie Laktopol Sp. z o.o.
- Jest to ogromna inwestycja, która pozwoli na podwojenie produkcji naszego sztandarowego produktu, jakim jest odtłuszczone mleko w proszku z dodatkiem tłuszczu roślinnego. Obecna produkcja roczna to ponad 40 tys. ton, a podwojenie jej sprawi, że będziemy mogli wyprodukować prawie 100 tys. ton tego proszku – wyjaśnia Lech Antonowicz, Dyrektor Zakładu produkcyjnego Laktopol w Suwałkach.
Dodaje, że dołączenie „Bielmleku” umożliwi ponadto poszerzenie gamy produktów o ser dojrzewający. - Tamtejsza instalacja serowarska zapewni bowiem produkcję ponad tysiąca ton sera w ciągu miesiąca – mówi Lech Antonowicz.
2. Właściciel Animeksu przejmuje
W lutym Grupa Penta Investments wyraziła zgodę na sprzedaż firmy Mecom Group, w skład której wchodzą zakłady mięsne na Słowacji i Węgrzech, w tym największy na Słowacji zakład przetwórstwa mięsnego, zlokalizowany w miejscowości Humenné. Nabywcą jest właściciel Grupy Animex, amerykański koncern Smithfield Foods.
Strony ustaliły, iż kwota transakcji nie zostanie ujawniona, a finalizacja zakupu Mecom Group jest
uzależniona od uzyskania stosownych zgód kompetentnych urzędów regulacyjnych na Słowacji
i Węgrzech.
3. Żabka z Maczfitem
8 marca 2021 roku Żabka Polska sp. zo.o. oraz właściciele marki Maczfit poinformowali o podpisaniu umowy, której następstwem będzie włączenie spółki w strukturę tworzącej się Grupy Żabka. Żabka zostanie większościowym udziałowcem firmy, ze wsparciem jej twórcy Macieja Lubiaka w roli prezesa.
Nabycie udziałów ma nastąpić od jej dotychczasowych właścicieli: Resource Partners oraz Macieja Lubiaka, twórcy marki i jej dotychczasowego Prezesa. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, transakcja zostanie sfinalizowania po spełnieniu wszelkich wymogów związanych z prawem antymonopolowym.
4. Beyond Meat z McDonald's
W marcu Beyond Meat ogłosił zawarcie trzyletniej globalnej umowy strategicznej z McDonald's Corporation. Amerykański producent będzie w tym czasie głównym dostawcą McPlant, nowego roślinnego burgera testowanego już przez McDonald's na całym świecie.
Oprócz porozumienia w sprawie McPlant, Beyond Meat i McDonald's będą badać możliwości wspólnego rozwoju innych roślinnych pozycji - takich jak zamienniki drobiu, wieprzowiny i jaj - jako części szerszej oferty McDonald's McPlant.
5. Mlekovita z SuperDrobem
Grupa Mlekovita – lider branży mleczarskiej – we współpracy z firmą CPF Poland S.A. przygotowała nową linię dań gotowych Bistro Minutka.
Podczas spotkania w centrali Grupy Mlekovita podpisana została umowa między firmami dotycząca współpracy, dzięki której pomysł lidera branży mleczarskiej w zakresie rozwoju asortymentu o innowacyjne produkty: paluszki serowe w nowej odsłonie – w panierce łagodnej lub pikantnej z linii Bistro Minutka – realizowany jest w kooperacji z firmą CPF Poland S.A.
Grupa Mlekovita oraz Grupa SuperDrob, której częścią jest CPF Poland S.A., to firmy o ugruntowanej, wysokiej pozycji rynkowej.
6. Netto oficjalnie przejmuje Tesco
Prezes UOKiK wydał zgodę na przejęcie Tesco Polska przez Salling Group - właściciela sklepów Netto. W ocenie urzędu koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.
W toku postępowania przeprowadzono badanie stanu konkurencji na kilkudziesięciu lokalnych rynkach. Po analizie koncentracji i zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem Prezes UOKiK przyjął, że supermarkety, hipermarkety i dyskonty rywalizują bezpośrednio ze sobą na lokalnych rynkach w promieniu 10-15 kilometrów od przejmowanego sklepu. To najczęstsza maksymalna odległość, jaką konsumenci są skłonni przebyć w drodze do sklepu o większej powierzchni.
7. Green Factory przejmuje na Litwie
Green Factory została większościowym udziałowcem wiodącej na rynku litewskim firmy UAB Salpronė. Tym samym producent mieszanek sałat poszerza obszar działalności o kraje bałtyckie.
Połączenie sił z UAB Salpronė to nie pierwsza tego typu transakcja polskiego przedsiębiorstwa. Początkowym krokiem do rozwoju w regionie był zakup fabryki Fino Verde na Ukrainie w 2019 roku. Teraz, po niespełna dwóch latach, Green Factory poszerza obszar działania o kolejne kraje. Mając fabrykę na Ukrainie i Litwie firma zyskuje również możliwość wejścia na Białoruś zamykając tym samym plany rozwoju na Wschodzie.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.