Jak mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Damian Bartkowiak, menedżer sprzedaży dystrybucyjnej w firmie Alfa Laval Polska, problem wzrostu kosztów wody oraz dostępu do niej staje się coraz poważniejszym wyzwaniem.

- Nie ma dnia ani godziny żebyśmy nie dostawali telefonów z prośbą o pomoc w celu optymalizacji zużycia mediów w danym zakładzie. Problem związany jest nie tylko z kosztami, ale również ze środowiskiem. Dziś aż jedna czwarta miast na świecie zmaga się z problemem dostępu do wody, w tym wielkie metropolie jak Londyn - dodaje.

Damian Bartkowiak wskazuje, że polskie firmy chcą inwestować w nowoczesne rozwiązania w tym obszarze, ale czasem brak im specjalistycznej wiedzy. 

Wynika to z faktu, że często działy techniczne nie współpracują z działami finansowymi przedsiębiorstw. Naszą rolą w Alfa Laval jest m.in. skoordynowanie tego procesu oraz znalezienie odpowiednich kontaktów w działach utrzymania ruchu i finansowym. Robimy to dosyć dynamicznie z naszymi partnerami i wiele tego rodzaju projektów mamy już za sobą - dodaje.

Menedżer sprzedaży dystrybucyjnej w Alfa Laval Polska podkreśla, że priorytetem w procesie optymalizacji zużycia wody jest nowe podejście do mycia zbiorników. 

W browarnictwie, branży sokowniczej czy mleczarstwie zamieniamy statyczne kule myjące, często bardzo nieefektywne, na turbiny myjące. W ten sposób jesteśmy w stanie zaoszczędzić jedną czwartą, a niekiedy nawet jedną trzecią zużycia wody. Optymalizujemy także nieefektywne energetycznie pompy, wymieniamy wymienniki ciepła z płaszczowo-rurowych na płytowe, które są dużo bardziej efektywne i wytwarzają dużo większe turbulencje. To także nasze nowe główki sterujące Alfa Laval Think Top V70, dzięki którym jesteśmy w stanie  zaoszczędzić ok. 3-4 litrów wody na każdym zaworze. A pamiętajmy, że baterie zaworowe składają się często ze 100-150 zaworów w jednym miejscu. Te liczby potrafią robić wrażenie - mówi.

Bartkowiak wskazuje, że głównymi przewagami Alfa Laval są globalna skala działalności firmy oraz silnie rozwinięta sieć dystrybucji w Polsce.

Naszą główną siłą jest to, że jesteśmy firmą globalną. Działamy w 100 krajach na świecie, m.in. w Skandynawii, skąd czerpiemy wiele doświadczeń. Po drugie, mamy silnie rozwiniętą sieć dystrybucji w Polsce. Naszymi dystrybutorami są nie tylko hurtownie, ale firmy stricte inżynierskie dysponujące gronem specjalistów, które potrafią fachowo doradzić klientowi - dodał.

Jakie firmy z branży spożywczej korzystają z rozwiązań Alfa Laval?

To najwięksi producenci z sektora browarniczego, napojowego i mleczarskiego. Ostatni projekt, który realizowaliśmy w jednym z takich zakładów dotyczył wymiany główek sterujących, gdzie byliśmy w stanie zaoszczędzić ok. 1400 m sześc. wody rocznie przez wymianę ok. 70 główek, a także 70 tys. kWh energii  do podgrzania środka służącego do mycia zaworów. Z naszych obliczeń wynika, że zaoszczędziliśmy w ten sposób 16-18 ton CO2 - wskazuje.

Nowoczesne rozwiązania są często łatwiejsze niż nam się wydaje. Staramy się zachęcać firmy żeby szły w tym kierunku, gdyż może to przyczynić się nie tylko do oszczędności ekonomicznych, ale także dbania o środowisko wszystkich z nas - podsumowuje.