• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Alkohol zniknie z polskich stoków, plaż i basenów

Koniec z kielichem na rozgrzewkę na stoku. Narciarz złapany na jeździe pod wpływem alkoholu zapłaci minimum 2,5 tys. zł grzywny.
  • Autor: Polska The Times
  • Data: 10-01-2009, 09:40
Alkohol zniknie z polskich stoków, plaż i basenów

Tę złą wiadomość dla marznących miłośników białego szaleństwa złagodzić może jedynie to, że nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości nie zdąży wejść w tym sezonie zimowym. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia został przekazany Radzie Ministrów.

Jak dobrze pójdzie, proces legislacyjny zakończy się przed wakacjami, a wtedy już nie wypijemy chłodnego piwa na plażach ani na basenach.

Najmniej dotkliwy dla zwykłych ludzi będzie zakaz emisji reklam piwa przed godziną 23. Budzi on jednak największe kontrowersje wśród specjalistów. Resort argumentuje, że zakaz podyktowany jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam na małoletnich.

Ministerstwo powołuje się m.in. na badania przeprowadzone w 2005 r. przez amerykański uniwersytet w Connecticut. Wynika z nich, że reklama ma bezpośredni wpływ na picie przez młodzież. Przekonany o tym jest również Krzysztof Brzózka z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- Coraz młodsze dzieci sięgają po alkohol. Kuszą je telewizyjne reklamy i jego dostępność na rynku - mówi "Polsce" Krzysztof Brzózka.

Jednak publikowany co cztery lata raport ESPAD dowodzi, że w Polsce spada odsetek uczniów, którzy pili alkohol. W 2007 r. do picia alkoholu raz w miesiącu przyznało się 57 proc. ankietowanych 15- i 16-latków. Cztery lata wcześniej było ich 66 proc.

- Spada też liczba młodzieży, która przyznała się do picia alkoholu przynajmniej raz w życiu. W 2007 r. było to 90 proc, cztery lata wcześniej 2 proc. więcej - mówi nam Agnieszka Pisarska z warszawskiego Instytutu Psychiatrii i Neurologii, gdzie zrealizowano badania ESPAD.

Prof. Janusz Czapiński, socjolog Uniwersytetu Warszawskiego, w ubiegłym roku policzył, że ponad połowa nastolatków w wieku 15-18 lat piła alkohol w ostatnim miesiącu.

- Liczby mogą przerażać, ale młodzież na pewno nie sięga po browara dlatego, że widziała reklamę w telewizji - mówi "Polsce" prof. Czapiński. - Zakazanie ich emisji przed 23 nic nie pomoże, dopóki młodzież bez problemu będzie mogła kupić alkohol w sklepie - dodaje.

Kontrowersje wzbudzają też kary dla narciarzy, którzy na stok wyjeżdżają pod wpływem alkoholu. Choć podobne przepisy obowiązują już m.in. we Włoszech, to nawet ratownicy górscy twierdzą, że są one niepotrzebne. Wypadki spowodowane po kielichu są sporadyczne. Na 1 tys. zdarzeń jest ich raptem kilka - mówi Jerzy Siodłak, naczelnik grupy beskidzkiej GOPR.

 

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ADWOKAT DIABŁA 2009-01-10 21:48:00

    PATAFIANY CZEPIAJĄ SIĘ PIERDUŁ A TYM CZASEM NAPRAWDE JEST POWAŻNIEJSZY PROBLEM!!!PRACA DLA WSZYSTKICH I TO ZA GODZIWE ZAROBKI TAKIE JAK W \"\"\"\"\"\"\"UNI!!!! W KTÓREJ JESTEŚMY!!!NIECH TE OSZOŁOMY NAJPIERW ZROBIĄ TAKIE SAME ZAROBKI A POTEM WPROWADZAJĄ RÓŻNE PRZEPISY TO JEST POWAŻNA I PRIORYTETOWA SPRAWA\"\"\"\"ALE OSOBY BEZ MUZGU ZAWSZE ZACZYNAJĄ OD TYŁU\"A MOŻE BY TAK ZROBIĆ PANOM ZAROBKI 1000ZŁ I NIECH SOBIE SPRÓBUJĄ ŻYĆ!!!A CO ONI MAJĄ INNE ŻOŁĄDKI NIŻ CI CO PIJĄ KIELICHA?LUB CO MAŁO ZARABIAJĄ?WSTYDZE SIĘ ŻE JESTEM POLAKIEM I MUSZE ZNOSIĆ TAKICH BŁAZNÓW JAK RZĄDZĄ I ŻEBY MUGŁ TO ZMIENIĆ TO WIELE BYM DAŁ I ZMIENIŁ KRAJ ZAMIESZKANIA\"\"\"\"WIENC ZAIMIJCIE SIĘ SWOIMI ZAROBKAMI I ICH OBNIŻKĄ A POTEM TYMI CO LUBIĄ WYPIĆ

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!