• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Analitycy: sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 5,1 proc.

Przyspieszenie tempa wzrostu sprzedaży detalicznej (do ok. 5,1 proc. r/r w grudniu z 2,7 proc. r/r odnotowanych w listopadzie) jest przede wszystkim efektem tradycyjnie większych zakupów w okresie świąteczno-noworocznym. Nie był to jednak wzrost tak wyraźny jak w latach poprzednich, ponieważ spadek optymizmu konsumentów w dobie kryzysu wyraźnie wyhamował apetyty Polaków.
  • Autor: ISB
  • Data: 24-01-2009, 16:39
Analitycy: sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 5,1 proc.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu średnio o 5,1 proc.. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są tym razem bardzo duże i wahają się od 1,5 proc. do 8,5 proc. przy średniej na poziomie 5,12 proc.

Zdaniem optymistycznie nastawionych analityków, najważniejszymi czynnikami, które zdecydują o wzroście, jest specyfika grudnia czyli zwiększona aktywność zakupowa gospodarstw domowych w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Wówczas też dynamiki miesięczne sprzedaży detalicznej osiągają zazwyczaj najwyższe wartości i w końcu 2008 r. nie było inaczej. Jednak nie było aż tak dobrze, jak w latach poprzednich.

"Wyniki ankiet przeprowadzonych przez instytucje badające opinię publiczną wskazują, że dokonując zakupów w grudniu 2008 roku gospodarstwa domowe z większą niż zwykle ostrożnością planowały swoje wydatki m. in. w związku z obecną niepewną sytuacją gospodarczą, co przełożyło się tylko na 19-proc. dynamikę miesięczną. W tym kontekście słabym wsparciem dla grudniowej sprzedaży detalicznej były rozpoczęte szybciej niż w poprzednich latach sezonowe wyprzedaże" - powiedziała ekonomistka Banku BPH Monika Kurtek.

Pozostali uczestnicy ankiety ISB, także z dużą ostrożnością wypowiadają się o grudniowej sprzedaży obawiając się spadku optymizmu u konsumentów. Natomiast o kolejnych okresach, widząc negatywne trendy w zachowaniu się Polaków, mówią już tylko z obawami.

"Korzystne efekty bazy w kategorii samochody oraz żywność mogą oznaczać, iż dane dotyczące sprzedaży detalicznej za grudzień nie będą znacząco gorsze od tych z listopada. Z drugiej jednak strony przedświąteczne zakupy robione były już pod rosnącą presją negatywnych oczekiwań i choć dochody gospodarstw domowych cały czas rosną, a dostępność kredytu konsumpcyjnego dotąd nie uległa widocznemu ograniczeniu, to obawy przed utratą pracy i weryfikacja oczekiwań płacowych, a także rosnące kwoty zadłużenia w walutach obcych oznaczają większą wstrzemięźliwość w obiektach handlowych" - wyjaśnia główny ekonomista X-Trade Brokers Przemysław Kwiecień.

Zdaniem analityka należy ponadto pamiętać, iż w grudniu znacząco obniżyły się ceny paliw, które mają większą wagę w sprzedaży detalicznej niż w koszyku inflacyjnym, mowa zaś o sprzedaży mierzonej w ujęciu nominalnym.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!