Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ardanowski: W 2018 r. eksport żywności może osiągnąć 30 mld euro

W tym roku wartość zagranicznej sprzedaży żywności może zbliżyć się do 30 mld euro - ocenił minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski. Dodał, że o ponad 10 proc. wzrósł eksport do największego odbiorcy polskich produktów - Niemiec.

Ardanowski: W 2018 r. eksport żywności może osiągnąć 30 mld euro
Jan Krzysztof Ardanowski, fot. mrirw

Autor: PAP
Data: 10-10-2018, 10:00

- Patrząc na dynamikę wzrostu wartości eksportu żywności z pierwszej połowy tego roku, która wyniosła prawie 6 proc. oraz biorąc pod uwagę to, że największa wartość eksportu przypada na miesiące sierpień-listopad, w tym roku możemy zbliżyć się do 30 mld euro - powiedział PAP Ardanowski.

Jak zauważył, pierwsze półrocze przyniosło ponad 10 proc. wzrost wartości eksportu do naszego najbliższego sąsiada Niemiec, a to jest istotne, gdyż na ten kraj przypada 23 proc. wartości całego naszego eksportu rolno-spożywczego. Jeszcze bardziej wzrosła wartość wywozu polskiej żywności do Holandii - o ponad 16 proc.

Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika że w pierwszej połowie 2018 r., wartość eksportu osiągnęła 13,9 mld euro i była o 5,3 proc. większa niż przed rokiem, a importu 9,7 mld euro (wzrost o 2,4 proc.). Nadwyżka eksportu nad importem zwiększyła się z 3,7 do 4,1 mld euro.

W porównaniu z analogicznym okresem 2017 r., dynamika obrotów handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi zmalała.

W handlu zagranicznym towarami rolno-spożywczymi dominują produkty przetworzone. W strukturze towarowej polskiego eksportu żywności znaczną pozycję zajmuje mięso i jego przetwory, które stanowią 22 proc. całego wywozu.

Według biura analiz i strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, w I połowie br. wywieziono 715 tys. ton mięsa czerwonawego o 3 proc. więcej niż rok wcześniej uzyskując 1,9 mld zł (6 proc. więcej). Bardzo wzrósł eksport drobiu - o 15 proc. osiągając 628 tys. ton. Wartość sprzedaży wyniosła 1,1 mld zł (22 proc. więcej).

Wzrósł ponadto eksport tytoniu i wyrobów tytoniowych o 7 proc. , produktów mlecznych o 1 proc. oraz produktów zbożowych - o 0,4 proc.

Polskie produkty kupują głównie kraje UE (82 proc. eksportu), sprzyja temu dobra koniunktura w UE. Największym ich odbiorcą są Niemcy (23 proc. eksportu), Wielka Brytania (9 proc.) i Holandia (7 proc.) Do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw trafiło 5 proc. eksportu, a do USA - 2 proc.

W opinii analityków IERiGŻ, w drugiej połowie 2018 r. i w pierwszej połowie 2019 r., decydujący wpływ na eksport produktów rolno-spożywczych będą miały m.in. powolny wzrost gospodarczy u największych odbiorców polskich produktów, utrudnienia wynikające z rosyjskiego embarga, ograniczenia ze względu na wystąpienie afrykańskiego pomoru świń, a także zmiany cen na światowych rynkach i wahania kursu złotego.

więcej informacji:

Jak Krzysztof Ardanowski RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!