Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

BIEC: skutki pandemii odczuwalne przez dłuższy czas. Świątecznego boomu nie będzie

Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury, informujący o przyszłych tendencjach w gospodarce, w listopadzie br. spadł o 2,3 pkt wobec października - poinformowało BIEC. Świątecznego boomu nie będzie; skutki pandemii odczuwalne będą przez dłuższy czas - dodało.

BIEC: skutki pandemii odczuwalne przez dłuższy czas. Świątecznego boomu nie będzie
Świątecznego boomu nie będzie; fot. shutterstock.com

Autor: PAP
Data: 27-11-2020, 09:35

W piątek Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych (BIEC) podało, że gwałtownie pogorszyły się te składowe wskaźnika, które determinują wielkość produkcji w najbliższej przyszłości, co w konsekwencji znajdzie swe odzwierciedlenie w dynamice PKB. "Być może spodziewane załamanie aktywności gospodarczej nie będzie tak głębokie jak wiosną br., jednak skutki pandemii odczuwalne będą przez dłuższy czas" - podkreśliło Biuro.

Spośród ośmiu składowych wskaźnika, trzy działały w tym miesiącu w kierunku jego wzrostu, trzy w kierunku spadku, zaś wpływ pozostałych dwóch składowych był neutralny.

Eksperci BIEC zwrócili uwagę, że listopad przyniósł ponowny znaczący spadek tempa napływu nowych zamówień do przedsiębiorstw sektora przetwórstwa przemysłowego. Dodali, że zwykle październik i listopad każdego roku to miesiące niezwykle korzystne pod tym względem. Zamówienia napływają szerszym niż w pozostałych miesiącach roku strumieniem, uruchamiając podwyższoną produkcję na okres świąteczny.

"W tym roku boomu świątecznego w przemyśle nie będzie. W listopadzie br. przewaga odsetka firm odczuwających spadek zamówień nad tymi, które odczuwały ich wzrost sięgnęła około 15 proc. i był to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do sytuacji sprzed miesiąca" - poinformowali. Zaznaczyli, że w ujęciu branżowym najgorzej sytuacja napływu nowych zamówień wygląda w przemyśle odzieżowym i przetwórstwie ropy naftowej. Relatywnie najlepiej radzą sobie - głównie dzięki zamówieniom zagranicznym - przemysł meblarski i przemysł produkujący środki transportu.

Eksperci podkreślili, że w ślad za kurczącymi się zamówieniami, pogorszeniu ulega sytuacja finansowa przedsiębiorstw. O ile w okresie maj - lipiec br. przedsiębiorstwa raportowały poprawę swych finansów w stosunku do sytuacji z początku pandemii i związanego z nią niemal całkowitego lockdownu gospodarki, o tyle listopad przyniósł znaczne pogorszenie opinii menadżerów firm na ten temat - podali.

W ostatnich miesiącach nie zmienił się znacząco poziom zapasów wyrobów gotowych w magazynach firm. "Zwykle o tej porze roku obserwujemy sezonowy ich wzrost. Firmy zapełniają magazyny gromadząc towary na przedświąteczny sezon. W tym roku nie obserwujemy tego zjawiska. Wobec kurczących się zamówień oraz pogarszającej sytuacji finansowej firm nikt nie chce zostać z zamrożoną w magazynach gotówką" - wskazało BIEC.

Zwróciło uwagę, że w listopadzie poprawiły się nieco nastroje na Warszawskiej Giełdzie. Nie jest to jednak - dodano - na razie wzrost na tyle znaczący, aby można go było traktować jako zapowiedź odwrócenia od dotychczasowego negatywnego trendu.

"Nieznacznie wzrosła podaż pieniądza M3 przy bardzo silnym wzroście gotówki w obiegu. Wzrost zasobów gotówkowych to z jednej strony konsekwencja ucieczki od nieopłacalnych lokat bankowych, z drugiej zaś gwałtowny przyrost gotówki może świadczyć o poszerzaniu się udziału szarej strefy w gospodarce" - podsumowali analitycy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

BIEC RSS ALERT    /    koniunktura RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!