• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Big Data kluczem do sukcesu w logistyce

Oczywiste jest, że każda gałąź przemysłu wykorzystuje Big Data do optymalizacji procesów, co prowadzi firmę bezpośrednio do wzrostu zysków. Do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw również konieczne jest pozyskiwanie i analiza danych w czasie rzeczywistym. Jakie są konkretne możliwości, które Big Data stwarza dla logistyki?
  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 01-07-2021, 12:40
Big Data kluczem do sukcesu w logistyce
Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe

Pierwszą i najważniejszą z punktu widzenia logistyków korzyścią, jest wykorzystanie Big Data do zwiększenia widoczności i przejrzystości w łańcuchu dostaw. Można uzyskać to poprzez kontrolę opartą na danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym oraz wielopoziomową (procesową, decyzyjną i finansową) widoczność, niezależnie od lokalizacji danych. Aby jednak pozyskiwać dane w czasie rzeczywistym i analizować je, potrzebne są najlepsze w swojej klasie rozwiązania od największych innowatorów technologicznych na świecie.

W zeszłym roku firma C.H. Robinson połączyła siły z gigantem technologicznym – Microsoft Azure. Współpraca ta integruje Navisphere firmy C.H. Robinson – globalną platformę zarządzania transportem (TMS) – oraz technologie chmurowe firmy Microsoft, aby umożliwić widoczność w czasie rzeczywistym w łańcuchach dostaw i przyspieszyć innowacje w transporcie. Analiza prowadzona  w czasie rzeczywistym jest podstawową zaletą Big Data. Uzupełnia ona widoczność łańcucha dostaw end-to-end, której domaga się każda firma wysyłająca swoje produkty. Dzięki Navisphere odpowiadamy na te wymagania – mówi Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.

Big Data dla efektywnego zarządzania

Big Data wspiera również menedżerów w procesie zarządzania. Pozyskiwane dane i ich analiza pomagają w ocenie ryzyka i zarządzaniu zakłóceniami, co z kolei przekłada się na zapewnienie ciągłością działania na poziomie łańcucha dostaw. Big Data daje menedżerom szerszą perspektywę, zwłaszcza gdy sytuacja zmienia się dynamicznie i potrzebne są mądre, trafne i szybkie decyzje. Ubiegły rok, naznaczony w logistyce pandemią COVID-19 i Brexitem, podkreślił, jak duża odpowiedzialność spoczywa na menedżerach. Analiza Big Data w czasie rzeczywistym pozwala im i ich firmom logistycznym na szybkie działanie w obliczu potencjalnych strat przychodów i zysków, które mogą wystąpić w różnych punktach łańcucha – dodaje Glinka.

Big Data dla innowacji

Szeroki zakres strumienia danych może pomóc w znalezieniu innowacji, które sprawią, że  transport będzie bardziej efektywny. Może nawet umożliwić odkrycie nowych zestawów danych i spostrzeżeń, które nie są jeszcze wykorzystywane w analizie do zwiększania wartości. Dane te mogą obejmować m.in. dane terenowe z różnych środków transportu, dane z punktów sprzedaży, dane klientów i sugestie dostawców w celu napędzania innowacji produktów i procesów. W Robinson Labs – innowacyjnym inkubatorze, w którym powstają, są testowane i skalowane wielkie idee dla logistyki i łańcucha dostaw – ponad 1000 naukowców, inżynierów i programistów pracuje ramię w ramię nad inteligentnymi rozwiązaniami dla klientów i przewoźników. Pytania badawcze, nad którymi pracują, to na przykład: jak ograniczyć tzw. puste kilometry, czyli przejazdu bez załadunku lub jak zmniejszyć ślad węglowy. Gdy te, oparte na danych rozwiązania, zostaną sprawdzone, mogą być skalowane do firmy na całym świecie, zwiększając jej przewagę konkurencyjną.

Big Data dla przewoźników

Czasami chwilowy brak widoczności, czyli tzw. „martwe punkty" w łańcuchu dostaw, mogą wynikać z nagłych zdarzeń lub częściej z braku punktów integracyjnych z partnerami handlowymi, przewoźnikami lub dostawcami. W takim przypadku rozwiązaniem jest również Big Data, która może umożliwić lepszą integrację w ramach łańcuchów dostaw pomiędzy współpracującymi firmami. Wprowadzenie wielofunkcyjnych metod integracji i współpracy z kluczowymi partnerami przyczynia się do budowania kultury zaufania, prowadząc do wyższego poziomu wymiany informacji i pomagając w optymalizacji w całym ekosystemie łańcucha dostaw.

Zaprojektowane przez przewoźników programy są wspierane przez zaawansowane technologicznie rozwiązania, które zapewniają zaspokojenie potrzeb przewoźników dzięki lepszej widoczności i dokładności. W C.H. Robinson opracowaliśmy specjalny program Carrier Advantage Program, który jest dostosowany do potrzeb przewoźników. Opierając się na analizie danych, umożliwia on przewoźnikom szybsze wyszukiwanie ładunków, w dowolnym czasie i miejscu, pomaga im w dostępie i wysyłaniu dokumentów, przyspiesza procesy płatności. Technologia ta bezpośrednio poprawia widoczność w łańcuchu dostaw, zapewniając odporność i niezawodność transportu – dodaje Arkadiusz Glinka.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!