Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

BIK: Większość Polaków obawia się wpływu epidemii na budżety domowe

Dwie trzecie Polaków obawia się, że epidemia koronawirusa odbije się negatywnie na ich budżecie domowym, a ponad połowa będzie zmuszona naruszyć oszczędności, lokaty, inwestycje, by sfinansować bieżące potrzeby - wynika z badania na zlecenie Biura Informacji Kredytowej.

BIK: Większość Polaków obawia się wpływu epidemii na budżety domowe
Jak pandemia koronawirusa wpłynie na budżety domowe Polaków, fot. PTWP

Prawie połowa pytanych jest zdania, że epidemia sprawi, że pracodawca będzie miał problemy finansowe, które odbiją się negatywnie na zatrudnieniu lub płacy, i w tej sytuacji będą mieć problemy ze spłatą bieżących zobowiązań.

Obawy dotyczące negatywnych skutków epidemii dla finansów osobistych w największym stopniu podzielają osoby w wieku 45-54 lata, częściej z niższym wykształceniem.

Z badania "Finansowe obawy Polaków w sytuacji epidemii koronawirusa", wykonanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej wynika, że grupa w wieku 18-34 lata, a także osoby w przedziale wiekowym 45-54 lata częściej wskazują, że epidemia może spowodować problemy u pracodawców, które odbiją się na pracownikach w postaci zatrudnienia lub płacy. Najmniejsze obawy z tym związane deklarują osoby z wykształceniem wyższym, mieszkańcy największych miast.

Kobiety częściej niż mężczyźni wskazują na możliwość wystąpienia problemów ze spłatą bieżących zobowiązań oraz konieczność naruszania oszczędności.

Autorzy badania zwracają uwagę, że w obecnej sytuacji niemal co trzeci Polak zwiększył liczbę transakcji dokonywanych online. Dotyczy to przede wszystkim zakupów spożywczych, płatności za bieżące rachunki, za jedzenie zamawiane z restauracji oraz za dostęp do rozrywki.

Polacy spotykają się w sieci z niebezpiecznymi sytuacjami - natrafiają np. na podejrzane maile z prośbą o kliknięcie linka lub pobranie pliku. Co trzecia osoba spotkała się z tym osobiście lub zna kogoś, komu się to zdarzyło. 13 proc. doświadczyło osobiście lub słyszało od znajomych o phishingu, a 9 proc. spotkało się z sytuacją kradzieży tożsamości osobiście, albo słyszało o tym od znajomych. Z kolei z wyłudzeniem abonamentu spotkało się 7 proc. badanych, a z wyłudzeniem kredytów - 6 proc.

W związku z epidemią koronawirusa zmieniło się podejście do bezpieczeństwa danych w sieci. Ponad połowa badanych już podjęła lub zamierza podjąć w najbliższym czasie kroki związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa w zakresie haseł dostępu do kont. Odsetek ten jest największy w przypadku hasła do konta bankowego. O bezpieczeństwo swoich haseł w większym stopniu dbają kobiety i osoby z grupy wiekowej 55-64 lata. Mężczyźni oraz osoby w wieku 35-44 lata częściej odpowiadają, że nic się nie zmieniło, i nie zamierzają nic robić w zakresie bezpieczeństwa swoich haseł.

Większość badanych uważa, że najbardziej narażone na cyberataki są osoby starsze - częściej wskazują to osoby z grupy 65+. Większość zgadza się z tym, że ludzie czują się niepewnie co do danych, które udostępniają w internecie. Jednocześnie większość deklaruje, że wie, jak postępować w sytuacji podejrzenia, że nasze dane zostały skradzione.

Badanie przeprowadzono w dniach 18-19 marca 2020 r. techniką CAWI na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 1000 Polaków.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

koronawirus RSS ALERT    /    budżet domowy RSS ALERT    /    wydatki Polaków RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.187.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!