Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Borys: Większość polskich firm miała środki na przeżycie 2-3 miesięcy

- Badania pokazują, iż większość z polskich firm miało środki finansowe na przeżycie dwóch, maksymalnie trzech miesięcy - mówi prezes PFR Paweł Borys.

Borys: Większość polskich firm miała środki na przeżycie 2-3 miesięcy
Paweł Borys, prezes PFR, fot. PTWP

Autor: PAP
Data: 03-06-2020, 17:05

"Ten kryzys dla firm oznacza bardzo poważne konsekwencje (...), nie jest czymś takim, o czym się mówi w ekonomii - kreatywna destrukcja. To jest po prostu destrukcja. Siły, które wywoła kryzys związany z pandemią koronawirusa w gospodarce, mają olbrzymi negatywny wpływ na firmy, niszczycielski" - powiedział Borys.

Szef PFR mówił o firmach, które jeszcze kilka miesięcy temu odnosiły sukcesy, miały rekordowe wyniki, snuły plany na przyszłość i wychodziły za granicę, ale nagle - z miesiąca na miesiąc - stanęły na granicy upadłości, przed bardzo trudnymi decyzjami; czy wychodzić z rynków, zwalniać pracowników, czy wstrzymywać inwestycje, bądź je kontynuować.

Borys podkreślił, że podstawą działania w trakcie tego kryzysu jest przetrwanie.

"Szacujemy, że blisko 50-60 proc. branż w Polsce silnie dotkniętych jest skutkami kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Jeżeli mamy 650 tys. przedsiębiorstw w Polsce - tych dużych, średnich, małych i mikrofirm - oznacza to, że w trudnej sytuacji znalazło się między 350 a 400 tys. przedsiębiorstw" - powiedział.

Zwrócił uwagę, że badania pokazują, iż większość z tych firm miało środki finansowe na przeżycie dwóch, maksymalnie trzech miesięcy. "Mówimy o dużej liczbie tragedii, bardzo trudnych sytuacji i takiej prawdziwej walce, codziennej, o przetrwanie w ostatnich miesiącach" - ocenił prezes PFR.

Według Borysa priorytetem w ostatnich i najbliższych miesiącach dla firm będzie wyjście z kryzysu obroną ręką, możliwie bezpieczne przejście przez ten czas, aby zwolnień było jak najmniej, by dostosować swoje plany inwestycyjne do otoczenia, które cały czas obarczone jest bardzo dużą niepewnością.

Zdaniem Borysa trzeba mieć nadzieję, że firmy złapią oddech. "Oczywiście jest tak, że kryzys jest szansą na to, aby zmienić swoją firmę, przejść pewną transformację, wprowadzić zmiany, które normalnie były odkładane" - powiedział.

W ocenie prezesa PFR, jeżeli kryzys będzie dobrze wykorzystany, to może dać nowy impuls rozwojowy dla każdej firmy. Inne wyzwania ma jednak zakład fryzjerski, inne zakład przemysłowy, a jeszcze inne firma handlowa.

"Bez wątpienia w każdym przypadku odpowiedzią na kryzys mogą być nowe technologie" - ocenił.

Według Borysa w każdej firmie znajdzie się obszar, który można zautomatyzować, albo zcyfryzować, wykorzystać nowe metody świadczenia usług, produkcji, sprzedaży. Działania takie - mówił prezes PFR - mogą poprawić efektywność, konkurencyjność podczas epidemii, z którą prawdopodobnie będziemy musieli żyć jeszcze przez wiele kwartałów.

więcej informacji:

Paweł Borys RSS ALERT    /    Polski Fundusz Rozwoju RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.109.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!