Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Brak konsolidacji hamuje eksport

Polska żywność jest dobra jakościowo i atrakcyjna cenowo, ale rozdrobnienie branży hamuje jej wyniki eksportowe - powiedział Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.

Brak konsolidacji hamuje eksport
Lucjan Zwolak, wiceprezes ARR /fot. żelaznastudio

Podkreśla, że wielu zagranicznych kontrahentów ma problem aby kupić w Polsce duże i powtarzalne partie towaru. - Do Chin sprzedaje się kontenerami, a nie paletami. Rozdrobnienie przetwórców żywności w Polsce utrudnia nawiązywanie regularnej i znaczącej wymiany handlowej. Często spotykam się z głosami kupców z innych państw, że mają problem ze znalezieniem dużych i w pełni powtarzalnych partii produktów - powiedział Lucjan Zwolak.

W 2013 r. (podobnie jak w roku poprzednim) w strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego dominowały: żywiec, mięso i przetwory z mięsa, owoce, warzywa i przetwory oraz alkohole, kawa, herbata i kakao. Znaczący udział w polskim eksporcie miały również: ziarno zbóż wraz z przetworami zbożowymi, mleko i przetwory mleczne, cukier i wyroby cukiernicze, tytoń i wyroby tytoniowe oraz ryby i przetwory.

W 2013 r., w porównaniu z 2012 r., wzrosły przychody z eksportu większości towarów rolno-spożywczych. Wzrost wartości eksportu w dużej mierze wynikał z większego wolumenu. Największy wzrost, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości uzyskano w eksporcie nasion roślin oleistych. W 2013 r. z Polski wyeksportowano 771 tys. ton nasion roślin oleistych (2,8-krotny wzrost w porównaniu z 2012 r.) o wartości 330 mln euro (ponad 2 razy większej niż w 2012 r.).

Ponadto w 2013 r. odnotowano znaczny wzrost eksportu tłuszczów roślinnych (o 29% w ujęciu wartościowym i 45% pod względem ilości), drobiu żywego (odpowiednio o 29% i o 25%), ziarna zbóż (o 21% i o 36%), produktów paszowych (o 27% i o 21%), napojów alkoholowych (o 17% i o 18%), wyrobów cukierniczych (o 17% i o 13%), przetworów zbożowo-mącznych (o 17% i 10%) oraz mięsa czerwonego i przetworów (o 10% i 11%). Większe niż przed rokiem przychody uzyskano ze sprzedaży za granicę artykułów mleczarskich (o 17%), ryb i przetworów (o 11%), warzyw i przetworów (o 9%), owoców i ich przetworów (o 7%), mimo że ich eksport w ujęciu ilościowym nie był znacząco większy niż w 2012 r. Większy niż przed rokiem (o 14%) wywóz soków przyczynił się jedynie do jednoprocentowego wzrostu wartości ich sprzedaży.

W 2013 r. mniejszy niż w 2012 r. był wolumen eksportu zwierząt żywych (poza drobiem i owcami) - o 21%, ziemniaków (o 12%) i cukru (o 10%). W przypadku ziemniaków pomimo mniejszego wolumenu wartość eksportu była większa. Mniejsze przychody, pomimo wzrostu wolumenu, uzyskano z eksportu tłuszczów zwierzęcych (spadek o 2%).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Lucjan Zwolak RSS ALERT    /    ARR RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT    /    konsolidacja branży spożywczej w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.229.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!