Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Branża spożywcza ma ogromne zapotrzebowanie na automatykę i roboty

Branża spożywcza to jeden z głównych obszarów wykazujących ogromne zapotrzebowanie na rozwiązania z dziedziny automatyki i robotyki. Dzięki wdrożeniu w przedsiębiorstwie odpowiednio dobranych do potrzeb rozwiązań, możliwe jest osiągnięcie, w stosunkowo krótkim czasie, wielu korzyści, które nie są możliwe do osiągnięcia w przypadku niezautomatyzowanej produkcji – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mieczysław Pankiewicz, prezes Euro-PAN Sp. z o.o.

Branża spożywcza ma ogromne zapotrzebowanie na automatykę i roboty
Mieczysław Pankiewicz /fot. Euro-PAN

Coraz częściej robotyzacja i automatyzacja postrzegana jest nie jako problem do rozwiązania, lecz jako rozwiązanie problemu. Wzrost produktywności oraz powiększone dochody są wystarczającym powodem do finansowania nowych inwestycji z zastosowaniem robotów. Całkowite koszty robotyzacji są z roku na rok coraz niższe, a obszar ich zastosowania poszerza się z roku na rok. Efektem ubocznym robotyzacji w poszczególnych obszarach przemysłu spożywczego, głównie w obszarze logistyki, jest redukcja miejsc pracy pracowników o niskich kwalifikacjach. Według prognoz w najbliższych kilku latach tylko w strefie Euro roboty zastąpią około 1,5 mln niewykwalifikowanych pracowników. W obszarze logistyki automatyzacja i robotyzacja pozwala nie tylko podnieść jakość samego procesu, ale też pozwala zaoszczędzić koszty rzędu 20-40%.

Rozwój automatów i robotów powoduje ich coraz szersze wykorzystanie w branży spożywczej. W tych obszarach, gdzie tylko jest to możliwe i przynosi korzyści związane z większą precyzją, higieną, bezpieczeństwem pracy, oszczędnością kosztów i pozwala lepiej nadzorować i kontrolować proces produkcji, w zależności od zastosowania, koszty robotyzacji zwracają się średnio po 2-3 latach - mówi Mieczysław Pankiewicz.

Zwraca uwagę, że gęstość robotyzacji w Polsce jest kilkukrotnie niższa niż średnia europejska, a kilkunastokrotnie niższa niż w Niemczech. Polska goni, jeśli chodzi o stopień robotyzacji gospodarkę niemiecką, która dominuje Europę, jeśli chodzi o gęstość robotyzacji. W świecie dominuje w tym obszarze Japonia i Korea Płd., gdzie stopień robotyzacji jest prawie 2-krotnie wyższy niż w Niemczech.

 Według Międzynarodowej Federacji Robotyki w 2014r. sprzedano na całym świecie ponad 230 mln robotów, a w 2015r. już ok. 260 mln szt. Natomiast w roku 2016 może to być nawet 280 mln szt. (prognoza IFR). Wzrost sprzedaży robotów w ciągu ostatnich 5 lat rośnie od kilku do kilkunastu procent z roku na rok.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • Bogdan 2017-02-24 19:26:21
    Jeśli się chce żeby produkcja była większa i szybciej szła to faktycznie automatyka jest przydatna. Ale z drugiej strony co z ludźmi, którzy obsługują maszyny? Też działam w branży spożywczej i stoję przed takim dylematem. Ale tym będę się martwił później. Może na marcowych targach food tech zobaczę na jakim poziomie automatyki stoją większe firmy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.109.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!