• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Branża spożywcza na EEC - 10 ciekawych cytatów

Zarząd Maspeksu, prezesi Mokate, ZPC Otmuchów, Bakalland, PFPŻ, przedstawiciele PAIH i Bank BNP Paribas oraz influencerzy - zobacz co powiedzieli podczas debat w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
  • Autor: PP, portalspozywczy.pl
  • Data: 27-09-2021, 06:57
Branża spożywcza na EEC - 10 ciekawych cytatów
Europejski Kongres Gospodarczy 2021

Maspex - wyzwania pandemii 

Barbara Wieczorek, dyrektor generalna Business Unit Eksport, Grupa Maspex:

W początkowym okresie pandemii większym wyzwaniem były dla nas negocjacje wewnętrzne w firmie dotyczące reglamentacji deficytowych towarów dostaw i produkcji niż rozmowy z zewnętrznymi partnerami.

Konserwatywna branża spożywcza

Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice:

To duża radość i przyjemność pracy w tak konserwatywnym biznesie, jakim jest branża spożywcza. Tu marka jest budowana przez dekady i jeśli nie popełnia się kardynalnych błędów, jeśli produkt jest dobrze prowadzony i konsument jest zadowolony to spodziewamy się powrotnych zakupów i wyborów.

Czym kierują się konsumenci podczas zakupów?

Adam Mokrysz, prezes Mokate:

Klienci mają swoje ulubione marki, jedną albo dwie w kategorii. Kupują je od lat i ich nie zamienią. Nie przekona się ich nowością. Ciężko przebić się z nowym wyrobem, nawet innowacyjnym, ze względu na to, że Polska jest dojrzałym, bardzo konkurencyjnym rynkiem. Widać to w sklepach, na półkach. Jest dużo fantastycznie opakowanych produktów, smacznych, z dobrą ceną, na promocji… 

Ustawa o ROP do utylizacji!

Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności:

ROP jest matką wszystkich ustaw związanych z GOZ, a ustawa depozytowa to sposób realizacji, tego co jest zapisane w ROP. Ustawa o ROP i ustawa depozytowa muszą być procedowane w tym samym czasie, bo są ze sobą ściśle powiązane. Jeśli tak się nie stanie, to producent zapłaci trzy razy za to samo opakowanie. Wszelkie koszty zbiórki i recyklingu obciążają cenę produktu, więc w efekcie też to konsumenci mogą zapłacić bardzo dużo. Uważamy, że projekt powinien zostać zutylizowany, bo do niczego się nie nadaje i nie rozwiązuje żadnych problemów, ani na poziomie gminy, ani przedsiębiorcy, a to co jest najgorsze, to to, że nie buduje żadnego powiązania pomiędzy opłatami przedsiębiorcy, a efektywnością systemu.

Nie narzekajmy na rynki UE

Michał Siwek, dyrektor Departamentu Międzynarodowy Hub Food and Agri, Bank BNP Paribas:

Belgowie wysyłają 79 proc. swojej czekolady do krajów UE. 80 proc. holenderskiego eksportu trafia do Niemiec. Widzimy więc, że z produktem wysokomarżowym czasami nie ma sensu jechać poza Unię, skoro jesteśmy w stanie sprzedać go w UE za dobrą cenę. Często narzekamy na rynek UE, ale Unia wciąż powinna być priorytetem i powinniśmy jej bronić jak reduty.

Sukces polskiej żywności w UE

Marek Piątkowski, prezes zarządu Zakładów Przemysłu Cukierniczego Otmuchów:

Kluczowe dla rozwoju polskiej branży spożywczej jest to żebyśmy sprzedawali produkty przetworzone, a nie tylko surowce. Żeby sukces polskich producentów trwał, ważne jest żebyśmy robiąc inwestycje nakierowywali je na to żeby oferować także wyroby przetworzone. Z krótkiej historii kapitalizmu w Polsce wynika, i trzeba to powiedzieć uczciwe, że, mimo nielicznych wyjątków, nie zbudowaliśmy silnych brandów o znaczeniu międzynarodowym. Możemy się za to wyróżnić i dzisiaj to, czym konkurujemy to jakość współpracy. Jesteśmy bardziej elastyczni wobec tego, co się dzieje na rynkach. 10 lat temu koszty pracy czy wytworzenia produktu możliwe, że były u nas niższe. Dzisiaj kończy się okres kiedy możemy w ten sposób konkurować. Musimy inwestować w efektywność i żeby jakość współpracy była jak największa.

Dywersyfikacja kierunków eksportu żywności w ramach UE

Łukasz Grabowski, zastępca dyrektora Centrum Eksportu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu:

Warto zwrócić uwagę, że jeżeli mówimy o tym, że 70% polskiego eksportu spożywczego trafia do UE to 2/3 z tej sumy trafia na 5 rynków: niemiecki, francuski, włoski, czeski i holenderski. Jest więc tu praca do wykonania po naszej stronie, aby mocniej dywersyfikować rynki w ramach UE i rozłożyć je na 27 państw, choć naturalnie zależy to od wielkości gospodarek.

Budowa marki osobistej

Ewa Chodakowska, trenerka, selfmade businesswoman, pionierka branży fitness w Polsce: 

Kiedy zaczynałam budować swoją markę osobistą, kilkanaście lat temu, wszystko co robiłam, każdy mój krok był intuicyjny. To nie było świadome działanie - m.in. ze względu na brak dostępnej wiedzy na ten temat. Moja definicja influencerki jest niezmienna od samego początku. To wiarygodny i silny wizerunek, tworzony w oparciu o wartości, które wyznaję.

Teraz można zarobić łatwiej

Marian Owerko, przewodniczący Rady Nadzorczej, Bakalland SA, założyciel, prezes, Uno Capital:

Uważa się, że na początku lat 90. było dużo obszarów niezagospodarowanych, ale to stwierdzenie jest nieaktualne. Gdy patrzymy na ekonomię, to nadal jest bardzo dużo obszarów niezagospodarowanych. Uważam, że w ostatnich 10 latach można zarobić łatwiej. (...) Będą traciły na znaczeniu sklepy stacjonarne. Będą one znikały z mapy. Będą pojawiać się ich substytuty, produkt będzie trafiał bezpośrednio do domów. Wszystko co możemy sobie wyobrazić, to widzę, że te zmiany zaczęły się już na poważnie.

Zrównoważona produkcja a legalna praca

Kacper Nosarzewski, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością:

Wśród największych przetwórców w skali globalnej tylko 7 proc. ma silne przekonanie, że ich główni dostawcy nie naruszają w rażący sposób praw pracowniczych i nie korzystają z pracy niewolniczej. Tylko mniej niż 1/3 przeprowadza jakiekolwiek audyty w tym zakresie.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!