Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Branża spożywcza względnie odporna na skutki pandemii

Nieoczekiwany kryzys przybył do Polski 4 marca 2020 roku wraz z pierwszym potwierdzonym przypadkiem zakażenia koronawirusem. Kolejne miesiące przynosiły duże zmiany w funkcjonowaniu społeczeństwa i firm. Jak producenci żywności radzili sobie przez 12 miesięcy pandemii?

Branża spożywcza względnie odporna na skutki pandemii
ekonomiczny poniedziałek
Branża spożywcza względnie odporna na skutki pandemii , fot. shutterstock

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 01-03-2021, 08:01

W marcu 2020 roku w związku z pandemią zamknięto restauracje, kluby, bary, puby i kawiarnie. Zamówienia można było w nich złożyć jedynie na wynos lub z dowozem. W galeriach handlowych czynne były tylko sklepy spożywcze, drogerie i apteki.  Zakazano imprez i zgromadzeń, w sklepach wyznaczono limity klientów, a wielu pracowników zaczęło pracować zdalnie.

Noszenie maseczek, dezynfekcja rąk, zachowanie dystansu między ludźmi oraz hasło „zostań w domu” na wiele miesięcy wpisały się w codzienne funkcjonowanie. Przez rok trwania pandemii obostrzenia często się zmieniały, jedne z nich zaostrzano, inne luzowano. 

W marcu konsumenci masowo zaczęli wykupywać środki czystości oraz suche produkty spożywcze takie jak mąka, ryż, kasze, makarony i konserwy. Nastąpiły braki w zaopatrzeniu, ale dostawcy szybko je uzupełniali, bowiem podmioty z łańcucha dostaw żywności stanęły na wysokości zadania. Błyskawicznie dostosowano sklepy i zakłady produkujące żywność do nowego reżimu sanitarnego i obostrzeń z nim związanych. Sieci handlowe opracowały procedury, zapewniające możliwość stałej, nieprzerwanej pracy centrów dystrybucyjnych i sklepów. Branża żywnościowa, strategiczna dla społeczeństwa, czuła na sobie ciężar odpowiedzialności. Pierwszym wyzwaniem w pandemii było utrzymanie produkcji, logistyki i eksportu. 

Nie było jednak łatwo. Nieprzewidywalność sytuacji, zmiana zachowań konsumentów, przestoje na granicach, zaburzenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw, braki kadrowe, zamknięty w Polsce i wielu innych krajach kanał HoReCa, nadpodaż produkcji, spadki cen, praca zdalna części pracowników, utrudnione kontakty biznesowe oraz nowe daniny w postaci opłaty cukrowejopłaty mocowej to problemy, z którymi mierzyły się firmy spożywcze. 

Jak producenci żywności radzili sobie przez 12 miesięcy pandemii? Które sektory spożywcze zostały najbardziej dotknięte jej skutkami, a które najmniej? Paweł Kowalski, ekspert sektora rolno-spożywczego w Departamencie Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A. w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl tłumaczy, że branża spożywcza na tle całej polskiej gospodarki okazała się względnie odporna na skutki pandemii COVID-19, czego spodziewała się większość ekspertów.

więcej informacji:

Paweł Kowalski RSS ALERT    /    Pekao S.A. RSS ALERT    /    pandemia RSS ALERT    /    firmy spożywcze RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    produkcja żywności RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!