Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Brexit: Walka o przewagi konkurencyjne

31 stycznia 2020 roku, po 47 latach członkostwa, Wielka Brytania opuściła Unię Europejską. Zgodnie z postanowieniami Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, następnego dnia rozpoczął się 11 – miesięczny okres przejściowy, w trakcie którego relacje handlowe miały odbywać się na dotychczasowych warunkach. Wiemy na pewno, że po 1 stycznia 2021 r. zasady współpracy zmienią się – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Grabowski, zastępca dyrektora centrum eksportu w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Brexit: Walka o przewagi konkurencyjne
ekonomiczny poniedziałek
Łukasz Grabowski, zastępca dyrektora centrum eksportu w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, fot. materiały prasowe

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 14-12-2020, 07:55

– Warto pamiętać o tym, że producenci będą musieli przestrzegać różnych przepisów sanitarnych i fitosanitarnych po obu stronach kanału La Manche. Towary będą pokonywały granicę celną, a więc należy liczyć się z wąskimi gardłami przy ich odprawie. Oznacza to, że nawet jeśli dojdzie do porozumienia, które obniży cła na import z UE do zera, ceny produktów mogą nadal rosnąć – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Grabowski, zastępca dyrektora centrum eksportu w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Ekspert wskazuje, że Wielka Brytania nigdy nie będzie w stanie pokryć samodzielnie jej całkowitego zapotrzebowania na produkty rolno-spożywcze. – Pomimo tego, że przedsiębiorcy już doświadczają bezprecedensowych w skali UE zmian w łańcuchach dostaw, to gospodarstwa domowe w Wielkiej Brytanii oczekują i będą oczekiwały dostępu do żywności w przystępnych cenach, a rząd będzie dążył do zapewnienia jej wystarczającej ilości – podkreśla.

Łukasz Grabowski przypomina, że w strukturze towarowej polskiego eksportu dominują: mięso i podroby jadalne, produkty mleczarskie, jaja, warzywa (ze szczególnym uwzględnieniem grzybów z rodzaju agaricus), owoce i orzechy jadalne, przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków, przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka, wyroby piekarnicze, przetwory z warzyw i owoców, sosy i przyprawy oraz tytoń.

– W przypadku twardego BREXIT-u dostawcy tych produktów powinni liczyć się ze wzrostem cen, a w konsekwencji spadkiem ich konkurencyjności. Jakość produktów oraz terminowość dostaw staną się głównymi przewagami konkurencyjnymi w walce o pozyskanie odbiorców końcowych – mówi ekspert.

– Chociaż w nadchodzącym roku eksport do Wielkiej Brytanii będzie bardziej wymagający, czyli bardziej czasochłonny i generujący wyższe koszty niż dotychczas, to polscy producenci i eksporterzy nie powinni zapominać o tym, że Wielka Brytania to ogromny i chłonny rynek liczący prawie 67 milionów konsumentów (warto pamiętać o tym, że Polacy stanowią na Wyspach najliczniejszą grupę imigrantów), który leży relatywnie blisko naszego kraju – tłumaczy.

– Należy więc dokładnie przeanalizować wymogi formalno-prawne w zakresie eksportu i importu towarów, warunków dopuszczenia towarów do sprzedaży, zweryfikować i ustalić, czy oferowane produkty podlegają nowy stawkom celnym w imporcie, zaplanować z wyprzedzeniem politykę w zakresie transportu produktów i uwzględnić ten rynek w planach ekspansji zagranicznej – podsumowuje Łukasz Grabowski.

Więcej w Strefie Premium: Brexit: Wyzwania dla polskich eksporterów żywności

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

PAIH RSS ALERT    /    Łukasz Grabowski RSS ALERT    /    Brexit RSS ALERT    /    Wielka Brytania RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!