Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Bruksela chce zaktualizować przepisy antymonopolowe

Komisja Europejska przygotowuje się do zmiany przepisów sprzed ponad 20 lat, które określają, czy firmy mają taką siłę rynkową, że mogą dławić rywali lub kontrolować ceny. Nowa definicja rynku ma lepiej odpowiadać na wyzwania globalizacji i cyfryzacji.


Autor: PAP
Data: 26-06-2020, 17:35

"Reguły konkurencji UE muszą być nadal aktualne w szybko zmieniającym się świecie i cyfrowej rzeczywistości. Obwieszczenie w sprawie definicji rynku zawiera kluczowe informacje dla przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron, które pomagają im zrozumieć podejście Komisji do sposobu funkcjonowania rynku" - oświadczyła w piątek wiceszefowa KE odpowiedzialna za konkurencję Margrethe Vestager.

Komisja uruchomiła konsultacje społeczne w sprawie definicji rynku stosowanej w unijnym prawie konkurencji. To odpowiedź na krytykę, że unijne przepisy antymonopolowe nie nadążają za rzeczywistością, w której organy regulacyjne badają fuzje i praktyki antykonkurencyjne z udziałem globalnych firm internetowych.

Definiowanie rynku wykorzystywane jest jako narzędzie do zidentyfikowania ograniczeń konkurencji między przedsiębiorstwami. Celem określenia właściwego rynku produktowego i geograficznego jest wskazanie faktycznych konkurentów, którzy ograniczają decyzje handlowe zainteresowanych przedsiębiorstw, takie jak decyzje w sprawie cen.

"Ważne jest, aby wytyczne Komisji były aktualne i w przystępny sposób określały jasne i spójne podejście do definicji rynku" - zaznaczyła Vestager.

Bruksela tłumaczy swoje podejście rozwojem światowej wymiany handlowej, w tym z dużymi rynkami wschodzącymi, a także stopniową eliminacją wewnętrznych barier utrudniających handel na jednolitym rynku. KE zwraca też w tym kontekście uwagę na transformację cyfrową oraz pojawienie się nowych dużych podmiotów w niektórych sektorach, zwłaszcza w sieci.

W drugiej połowie lat 90., gdy powstały obecne przepisy, internet był jeszcze w powijakach, a działanie gospodarki znacznie różniło się od tego, jak funkcjonuje ona obecnie. Dokładnie w 1997 r. zarejestrowana została domena Google.com.

"Obecne obwieszczenie w sprawie definicji rynku pochodzi z 1997 r. i może w związku z tym nie odnosić się do wszystkich istotnych kwestii pojawiających się obecnie w kontekście definiowania właściwego rynku produktowego czy geograficznego. W minionych latach Komisja zdobyła ponadto obszerne doświadczenie w definiowaniu rynku, zmieniały się techniki, a sądy UE dostarczyły dodatkowych wytycznych" - tłumaczy KE.

Komisja zapowiedziała, że przeprowadzi badania nad najlepszymi praktykami w zakresie definicji rynku. Planuje też skonsultować się z krajowymi organami ds. konkurencji w UE i poza nią.

Konsultacje z zainteresowanymi stronami reprezentującymi sektor publiczny i prywatny, m.in. z przedsiębiorstwami i stowarzyszeniami konsumentów, będą otwarte do 9 października br. W 2021 roku mają zostać opublikowane ich wyniki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

konkurencja RSS ALERT    /    prawo antymonopolowe RSS ALERT    /    Komisja Europejska RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.238.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!