Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Cała prawda o przemyśle żywnościowym w Polsce

Według opublikowanego niedawno przez ING Bank Śląski raportu "Przemysł Spożywczy w Polsce", przetwórstwo żywności jest filarem całej gospodarki żywnościowej w naszym kraju (dla porządku warto zaznaczyć, że na poziomie Unii Europejskiej, gdzie przemysł żywnościowy zajmuje pierwsze miejsce wśród innych gałęzi gospodarki).


Autor: Gantner Andrzej
Data: 25-06-2008, 14:51

Jednym z podstawowych źródeł tego sukcesu jest eksport produktów przetworzonych, którego udział w produkcji sprzedanej przemysłu osiągnął 20 proc. - czyli tyle, ile średnio w całej UE. To duży sukces, zważywszy, że jeszcze w roku 2001 mieliśmy ujemne saldo handlowe i udział 10proc. Co ciekawe, pomimo otwarcia unijnego rynku nie udało się zmienić bilansu w handlu surowcami rolnymi; jak był ujemny, tak i pozostał, pomimo różnego rodzaju wsparcia, dofinansowań i całego tego wielkiego szumu wokół produkcji rolnej.

Wnioski wynikające z raportu są jednak bezwzględne i zmuszają do zastanowienia się nad priorytetami. Skoro przemysł żywnościowy jest tak ważny dla całej polskiej gospodarki (14 proc. PKB vs. 3 proc. PKB rolnictwo), jak również dla samych rolników (skupuje ok. 60 proc. surowców), to może warto jednak zastanowić się, co zrobić, aby mógł on w dalszym ciągu szybko się rozwijać. Może warto jednak zauważyć (zamiast z uporem maniaka wspierać wyłącznie małe firmy), że 8 proc. firm (duże i średnie) generuje 77 proc. sprzedaży (w tym praktycznie 100 proc. eksportu) i że rola małych firm w przemyśle spożywczym będzie sukcesywnie maleć, a konsolidacja zarówno w obrębie branż jak i międzybranżowa, jest jednym z warunków bycia konkurencyjnym zarówno na europejskim, jak i krajowym rynku.

Może warto po prostu przeczytać ten raport, panowie ministrowie, i w końcu podjąć poważną dyskusję nad priorytetami w polskiej gospodarce? Polecam - myślę, że ING Bank udostępni go decydentom bezpłatnie, bo nie ma lepszej reklamy dla banku niż wykazanie, że umie on analizować rynek, a tym samy zmniejszać ryzyko dla swoich inwestycji. Takie proste, a takie trudne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

ING RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!