Cel fuzji i przejęć to coraz częściej pozyskanie nowych produktów i kompetencji, a nie synergii kosztowych
Coraz częściej głównym celem fuzji i przejęć na świecie staje się chęć pozyskania nowych produktów lub kompetencji, a nie synergie kosztowe - wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy konsultingowej Bain & Company. Ten trend można zaobserwować również w Polsce.

Firmy decydują się na przejęcia, by zwiększy zakres działalności poprzez wejście w nowe segmenty rynku (np. pozyskanie nowego produktu), czy też zdobycie nowych umiejętności (np. sprzedaży internetowej).
Analizując największe ubiegłoroczne transakcje eksperci Bain obliczyli, że w 2018 roku liczba tego typu transakcji (51%) po raz pierwszy w historii przewyższyła liczbę akwizycji związanych z budowaniem skali.
- Coraz więcej firm korzysta z transakcji przejęcia nie tylko po to, by zwiększać skalę obecnego biznesu i obniżać koszty, ale żeby szybko zdobyć nowe kwalifikacje lub wprowadzić do oferty zupełnie nowy produkt czy usługę. Spodziewamy się, że ten trend będzie się pogłębiał bowiem rewolucja technologiczna, jak i zmiany zachowań konsumenckich zmuszają firmy do poszukiwania nowych źródeł przychodów - mówi Jacek Poświata, Partner i Dyrektor Zarządzający Bain & Company Poland/CEE.
- Zamiast latami rozwijać nowe technologie i wydawać pieniądze na badania, wiele firm decyduje się na przejęcie spółek, które już to zrobiły i mają dobre efekty. Tego typu akwizycje pomagają szybciej zwiększać przychody i marże - mówi Poświata.
- Dodatkowo w Polsce, wraz ze wzrostem wynagrodzeń zmniejszyły się możliwości arbitrażu kosztowego. Takich przejęć będzie coraz więcej, ponieważ w gospodarce opartej na wiedzy jest to najkrótsza droga do jej pozyskania - dodaje.
W ubiegłym roku amerykański koncern Coca-Cola ogłosił plany przejęcia jednej z największych sieci kawiarni Costa Coffee, tym samym wchodząc w nowy segment rynku. Podobne transakcje miały miejsce w Polsce. Przykładowo firma Colian nabyła brytyjską spółkę Elizabeth Shaw czy irlandzką Lily O’Brien’s Holding Limited, zdobywając bezpośredni dostęp do rynku brytyjskiego i irlandzkiego oraz do brandów tych firm, z kolei Grupa Żywiec kupuje regionalny Browar Namysłów.
Czytaj też: "Grupa Żywiec ze zgodą UOKiK na zakup Browaru Namysłów"
Czytaj też: "Colian Holding kupuje irlandzkiego producenta wyrobów czekoladowych premium"
SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW
COLColian Holding SA |
Kurs: 4.0800 PLN
Zmiana: 0.0000(0.00%)
Aktualizacja: 19:07:2018
|

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.