Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Certyfikaty mogą zniszczyć strategie rozwoju koncernów spożywczych

Unia Europejska postanowiła rozprawić się z producentami żywności, którzy reklamują korzyści zdrowotne płynące ze spożywania swoich produktów bez należytego uzasadnienia naukowego - informuje dziennik Polska, cytując The Wall Street Journal. Jak twierdzi unijny Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności jedynie dziewięć z 43 przeanalizowanych dotąd deklaracji odpowiada rzeczywistości.

Certyfikaty mogą zniszczyć strategie rozwoju koncernów spożywczych

Autor: Dziennik
Data: 04-02-2009, 08:55

Światowy rynek tak zwane zdrowej żywności to najszybciej rozwijający się segment działalności takich światowych gigantów jak Groupe Danone, Nestle i Unilever, a także setek mniejszych firm. Producenci żywności postawili na tę strategię, ponieważ pozwala im ona wyróżnić swoje produkty i obciążyć je wyższą marżą za dodawanie zdrowych suplementów - takich jak kwasy tłuszczowe w produktach dla dzieci, które mają pomagać w rozwoju mózgu, albo bakterie w jogurtach, które ułatwiają trawienie - lub obniżanie zawartości niezdrowych składników w rodzaju tłuszczów nasyconych. Taka polityka przynosi miliardy euro w postaci rocznej sprzedaży.

Europejskie rządy uzgodniły dwa lata temu, że wszystkie deklaracje związane ze zdrową żywnością będą podlegać naukowej analizie. Władze weryfikują te informacje i sporządzą listę tych, które będą dopuszczalne. Pierwsze rezultaty tej analizy, opublikowanej na przestrzeni ostatnich pięciu miesięcy, nie są zachęcające dla branży. Jedynie dziewięć z 43 przeanalizowanych jak dotąd deklaracji odpowiada rzeczywistości, twierdzi unijny Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności.

Celem jest sporządzenie listy dopuszczalnych deklaracji dotyczących zdrowej żywności do stycznia 2010 roku, wydaje się to jednak mało prawdopodobne, ponieważ unijne władze muszą ocenić około 4 tys. z nich - znacznie więcej niż oczekiwano. Niepewność zwiększa jeszcze trwająca debata na temat kluczowego elementu regulacji: czy niektóre produkty mają tyle cukru, nasyconego tłuszczu lub sodu, że nie mogą być uważane za zdrowe, bez względu na to, ile zdrowych składników posiadają.

Branżowi eksperci mówią, że unijne regulacje są najbardziej restrykcyjne na świecie. Unia Europejska zdecydowała, że wszelkie deklaracje muszą być oparte przede wszystkim na testach klinicznych przeprowadzanych na ludziach. Testy na zwierzętach mogą być używane, z małymi wyjątkami, jedynie jako dowody wspomagające.

Analiza Urzędu Bezpieczeństwa Żywności będzie szczególnie ważna dla Danone'a, twierdzą analitycy, ponieważ atrakcyjność jego dwóch głównych marek jogurtów, Activia i Acvtimel oparte są na twierdzeniach firmy, że posiadają one związki bakterii ułatwiające trawienie. Te dwa projekty i inne, o podobnym składzie przyniosły w 2007 roku 4,5 miliarda euro, czyli 37 procent całości. - Jeżeli Danone nie będzie w stanie potwierdzić swoich twierdzeń przy pomocy testów klinicznych, to są ugotowani - powiedział Marco Gulpers, analityk ING.

więcej informacji:

Nestle RSS ALERT    /    Unilever RSS ALERT    /    żywność prozdrowotna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.220.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!