• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w marketing bezpośredni

Coraz więcej polskich firm dostrzega korzyści wynikające z działań marketingu bezpośredniego, inwestując zarówno w akcje skierowane do konsumentów, jak i partnerów biznesowych - taki wniosek płynie z najnowszych badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 04-05-2011, 19:19

W 2011 roku poziom wydatków na BTL zarówno w segmencie B2B, jak i B2C wzrośnie od 3 proc. do 5 proc.

Badania zrealizowane na zlecenie Sodexo Motivation Solutions są pierwszym cyklicznym projektem marketingowym, który analizuje znajomość i wykorzystanie narzędzi BTL przez polskich przedsiębiorców. Wśród firm, które wzięły udział w najnowszej edycji badania, 32 proc. zadeklarowało, że w minionym roku skoncentrowało swoje działania głównie na klientach z segmentu B2C, zaś 44 proc. na aktywnościach skierowanych do partnerów biznesowych. To odpowiednio 4 proc. i 3 proc. więcej, niż w roku 2009.

Wyniki badania pokazują także, że 24 proc. firm zdecydowało się na prowadzenie równolegle działań dla konsumentów ostatecznych i partnerów biznesowych. - Zeszłoroczne badania Sodexo Motivation Solutions pokazały, że kryzys nie odwiódł polskich firm od inwestowania w marketing bezpośredni. W tym roku wyraźnie widać, że nakłady na działania BTL systematycznie rosną. Prognozujemy, że ten trend będzie się utrzymywał, ponieważ takie aktywności idealnie wypełniają lukę pomiędzy działaniami reklamowymi, odwołującymi się do najlepszych cech produktów, a promocjami sprzedaży, działającymi na klientów ceną. Umożliwiają nie tylko idealne dopasowanie mechanizmu do grupy docelowej i biznesowych celów firmy, ale też bieżące monitorowanie i mierzenie efektów, a w dłuższej perspektywie pozwalają na wykształcenie w klientach lojalności do firmy i jej produktów, która w dobie marketingu relacji jest wartością bezcenną - skomentował wyniki badania Beniamin Schön, Category Manager w firmie Sodexo Motivation Solutions.

Analiza wydatków na marketing bezpośredni wykazała, że kwoty przeznaczane na aktywności z obszaru BTL systematycznie rosną. W 2010 roku 70 proc. firm przeznaczało na ten cel do 100 000 PLN. 13 proc. respondentów zadeklarowało operowanie budżetem w wysokości do 200 000 PLN, natomiast 10 proc. przyznało się do wydatków pomiędzy 200 000 a 500 000 PLN. Budżetami w wysokości do miliona złotych operuje 4 proc. firm, zaś od 1 do 2 mln PLN 2 proc. badanych. Wydatki oscylujące między 2-3 mln PLN zadeklarowało 1 proc. ankietowanych, 0,3 proc. firm przeznaczyło na działania BTL nawet 3-5 mln PLN.

Najwyższą kwotę - powyżej 5 mln PLN, zadeklarowało 0,3 proc. firm. Badania pokazują także, że wyższymi budżetami operują firmy inwestujące w akcje skierowane do partnerów biznesowych. Wydatki do 100 000 PLN pownosi 67 proc. takich przedsiębiorstw, natomiast do najwyższego budżetu - powyżej 5 mln PLN przyznało się 1 proc. badanych.

Wśród firm inwestujących w BTL dla segmentu B2C budżety z najniższego przedziału wydatków zadeklarowało 73% badanych, żadna z firm nie określiła zaś tej kwoty na wyższą niż 5 mln PLN. Średni wzrost budżetów na działania BTL w segmentach B2B i B2C w 2011 roku wyniesie od 3 proc. - 5 proc. - Na podstawie takich badań możemy nie tylko podsumować dotychczasowe zainteresowanie polskich przedsiębiorców narzędziami BTL ale także wywnioskować, jak będzie się rozwijał rynek marketingu bezpośredniego w najbliższych latach. Firmy, które raz zainwestowały środki w takie projekty i poznały, jak są skuteczne, nie będą chciały utracić relacji, jakie nawiązały z klientami, wycofując się z podjętych akcji wsparcia sprzedaży. A konkurencji pozostanie tylko pójść śladem najlepszych i pomyśleć nad własnymi propozycjami takich działań. Dlatego w ciągu najbliższych 2-3 lat wzrośnie zarówno ilość firm inwestujących w BTL bardzo duże kwoty, jak i małych zakładów, stosujących proste, ale sprawdzone sposoby, na przywiązanie klientów do marki - podsumował Michał Kuś, Kierownik Zespołu Badawczego ARC Rynek i Opinia.

Wśród narzędzi wykorzystywanych w akcjach BTL w 2010 roku największą popularnością cieszyły się nagrody rzeczowe i gotówka, z których skorzystało odpowiednio 56 proc. i 57 proc. firm. Ankietowani zadeklarowali wzrost nakładów na te motywatory o 5,4 proc. w przypadku nagród rzeczowych i 3,1 proc. jeśli chodzi o gotówkę.

Rośnie także popularność nowoczesnych narzędzi motywacyjnych, takich jak kupony, po które w 2010 roku sięgnęło 16 proc. przedsiębiorstw oraz karty przedpłaconej, z której skorzystało 3 proc. firm. Planowany wzrost wydatków na kupony w 2011 roku to 4,5 proc. Wśród firm kierujących działania do segmentu B2B największą popularnością cieszyły się nagrody rzeczowe i kupony (70 proc. i 78 proc.), przy czym bezwzględna zmiana budżetu na kupony w 2011 roku szacowana jest na 3,2 proc. Firmy działające w sektorze B2C najczęściej wybierały nagrody rzeczowe i gotówkę (58 proc. i 55 proc.), zaś w kolejnym roku najbardziej dynamiczne wzrosty spodziewane są także w przypadku kuponów, o 6,1 proc.

Do najbardziej popularnych narzędzi, wykorzystywanych w działaniach BTL należą kupony - 90 proc. firm prowadzących działania w segmencie B2B i B2C, słyszało o takim motywatorze. W praktyce stosuje go odpowiednio 15 proc. i 18 proc. przedsiębiorstw. Najbardziej znanym emitentem kuponów jest Sodexo Motivation Solutions, które wskazało 68 proc. firm z segmentu B2C i 75 proc. respondentów realizujących projekty dla klientów biznesowych. 45% ankietowanych przedsiębiorstw potwierdziło zaś, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy korzystało z kuponów Sodexo.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!